Permalänk
Medlem

Min dator hänger sej i 3

Min dator hänger sej när ja ska starta ett 3D-spel, de går i 10 sek max å sen blir allt svart...
har kollat med olika drivisar för Grafik-kortet och även skickat iväg de å kollat upp de så att de inte var nårra probs, å de var de inte sura pengar
och kört Memtest på båda mina minnen och dom var felfria...
men ja har inte en 24pins ATX-Kabel... de funkar med en 20pins, för ja sitter å skriver detta på datorn just nu... Inga probs i windows-miljö alls, film funkar med...
kan de vara så att mitt PC X800GT 256MB tar för mkt ström i 3D läge?

Jag Har:
ASUS A8S-X
AMD Athlon 64 3700+ (Socket 939)
Antec 350W (SL350P) With PFC
Kingston 1GB (2x512) KVR400X64C3AK2/1G
Powercolor X800GT PCI-E 256MB
Maxtor 300GB SATA (6V300F0)

Inget är överklockat alls...

Permalänk
Medlem

Köp en 20>24 pins omvanldare och se om porblemet löser sig. Det är det enda för tillfället som jag kan komma att tänka på som kan vara galet.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

Många kraftfulla grafikkort kräver extra ström direkt från nätaggregatet. Normalt via en 6-pin kontakt (liknande den som kopplas till moderkortet). En del moderkort har dessutom extra strömkontakter i närheten av PCIe-kontakten som man kan koppla in ström till för att öka stabiliteten.
Annars verkar ditt nätaggregat aningen klent. Det är förvisso ett Antec så kvalitén är godkänd, men 350 W är lite lite för ett modernt datorsystem med ett kraftfullt grafikkort.
Det kan naturligtvis finnas andra anledningar till att det inte fungerar, men jag skulle rekommendera att prova med ett större nätaggregat. Vill du inte lägga ut pengarna på ett nytt går det teoretiskt att använda sig av två seperata nätaggregat. Bara du ser till att jorda båda aggregaten ordentligt borde det fungera, men det är inget jag tar på mig något som helst ansvar för om det skulle gå åt fanders.

Permalänk
Medlem

Har köpt nytt nätagg, (den oxå med 20pins, men 500W ist) å de blir likadant...så de är nog Moderkortet som inte gillar mitt X800GT helt enkelt... kan ju knappast vara CPU:n ... *suck*

Permalänk

Jag hade ett liknande problem (svartskärm eller frysningar i Quake3) med min "gamla" burk (Athlon 1.4 GHz); den ville överhuvudtaget inte funka med RADEON-kort och går bara stabilt med nVIDIA-kort om man klockar ner processorn (!). Ja, va fan :-S

Där hjälpte det inte heller med uppgraderat nätagg. Det är som om en viss kombination av chipset och grafikkort skiter sig?!

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har ALC850-ljud så är det det som är orsaken. Isåfall är det de allra senaste drivrutinerna som gäller.

Realtek är otroligt usla på drivrutiner. Jag hade liknande problem tills jag letade upp vettiga. Istället för att ljudeffekterna spelades upp ersattes de ibland av brus som påminde om när man försöker spela upp en godycklig datafil.

Spänningarna kollar du med asus probe. Där kan du logga, och även om du inte ser spänningarna exakt vid kraschen kan du se om de ofta dyker vid belastning. Dock tror jag att nätagget ska klara dina grejer.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."