Permalänk

.png till .eps

Tjena,

Jag har ett litet problem, jag har en logga som är gjord i vectorgrafik (gjord i fireworks 8 ) men den är i .png och jag ska skicka den till ett tryckeri och måste därför ha den i .eps därför undrar jag om det är någon som vet hur man gör om den till .eps?

Edit:

http://www.home.no/izon/specto%5Fwork3.png

Permalänk
Medlem

Kan inte hjälpa dig tyvärr, men det finns ett antal trådar om ämnet. Fanns bland anant något plugin som kunde konvertera till något program, men jag har inte för mig att det vart så bra resultat. Sök runt lite, finns en hel del trådar om just detta. :] (Obs, försöker inte vara kaxig och hänvisa dig till sökning, det är bara ett tips.)

Permalänk

har faktiskt sökt en hel del men utan att hitta något:(

Permalänk
Medlem

Öppna bilden i t ex photoshop, illustrator och spara som eps.

Permalänk
Medlem

Om du nu har gjort den i nåt vektorgrafiksprogram så borde du ju ha den i nåt vektorformat? Om du har det borde det ju bara vara att spara ner den som en .eps då de flesta program klarar det. Om så inte är fallet kan du kanske visa den så nån här kan fixa det? Om det är en relativt enkel grej ska det inte vara så svårt att göra om den med något bezier-kurvverktyg.

Permalänk

PNG är inte vektorgrafik, det blir inte vektorgrafik för att man sprar den som eps. Är den högupplöst kan du öppna upp den i Photoshop och spara om den som .tif eller .eps, men idag finns det ingen anledning att spara i Photoshop som .eps eftersom urklippsbanor numera funkar utmärkt även som .tif.

Permalänk
Medlem

Om din vektorbild nu är i PNG-format, har den blivit rastergrafik.
Finns lite program som konverterar om till vektor från raster:
http://www.google.se/search?hs=io6&hl=sv&client=firefox-a&rls...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
PNG är inte vektorgrafik, det blir inte vektorgrafik för att man sprar den som eps. Är den högupplöst kan du öppna upp den i Photoshop och spara om den som .tif eller .eps, men idag finns det ingen anledning att spara i Photoshop som .eps eftersom urklippsbanor numera funkar utmärkt även som .tif.

jo, den är vector. fireworks använder .png för vector.

Permalänk
Medlem

fireworks sprar allt som png, dock inte vanlig png. kolla i fireworks om du inte kan exportera den till något annat, till exempel svg/ai/eps.

Permalänk

här kommer filen om nån vill hjälpa mig

http://www.home.no/izon/specto%5Fwork3.png

Permalänk

Den är rastrerad, fortfarande. Kolla om du kan exportera den som .ai eller pdf eller liknande. Nu är det bara en vanlig pixelbild.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Den är rastrerad, fortfarande. Kolla om du kan exportera den som .ai eller pdf eller liknande. Nu är det bara en vanlig pixelbild.

har du öppnat den i fireworks?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
har du öppnat den i fireworks?

Nej, men vad hade det gjort för skillnad? Hade jag kunnat öppna den i Fireworks så hade jag ju kunnat se om den gick att exportera i annat format. Så, frågan återstår, kan du exportera/spara den som .ai .svg .pdf eller så? Vad som helst som inte är png. Kan du inte det föresvävar det iallafall mig som knepigt att få den som en vektoriserad eps. Och då blir det att bita i det sura äpplet och göra om den i Illustrator eller Flash. Fireworks har jag inte nyttjat på... oj... Länge.

Permalänk
Medlem

Här kommer det roliga. PNG är ett mycket flexibelt format som kan innehåller mer än bara en rastererad bild. pngcheck ger denna output.

File: specto_work3.png (143876 bytes) chunk IHDR at offset 0x0000c, length 13 280 x 240 image, 32-bit RGB+alpha, non-interlaced chunk sBIT at offset 0x00025, length 4: red = 8 green = 8 blue = 8 alpha = 8 chunk pHYs at offset 0x00035, length 9: 2834x2834 pixels/meter (72 dpi) chunk tEXt at offset 0x0004a, length 37, keyword: Software chunk tEXt at offset 0x0007b, length 22, keyword: Creation Time chunk prVW at offset 0x0009d, length 1757 Macromedia Fireworks preview chunk (private, ancillary, unsafe to copy) chunk mkBF at offset 0x00786, length 72 Macromedia Fireworks private, ancillary, unsafe-to-copy chunk chunk mkTS at offset 0x007da, length 102430 unknown private, ancillary, unsafe-to-copy chunk chunk mkBS at offset 0x19804, length 190 Macromedia Fireworks private, ancillary, unsafe-to-copy chunk chunk mkBT at offset 0x198ce, length 756 Macromedia Fireworks private, ancillary, unsafe-to-copy chunk chunk mkBT at offset 0x19bce, length 2741 Macromedia Fireworks private, ancillary, unsafe-to-copy chunk chunk mkBT at offset 0x1a68f, length 420 Macromedia Fireworks private, ancillary, unsafe-to-copy chunk chunk mkBT at offset 0x1a83f, length 560 Macromedia Fireworks private, ancillary, unsafe-to-copy chunk chunk mkBT at offset 0x1aa7b, length 3799 Macromedia Fireworks private, ancillary, unsafe-to-copy chunk chunk mkBT at offset 0x1b95e, length 1145 Macromedia Fireworks private, ancillary, unsafe-to-copy chunk chunk mkBT at offset 0x1bde3, length 339 Macromedia Fireworks private, ancillary, unsafe-to-copy chunk chunk mkBT at offset 0x1bf42, length 837 Macromedia Fireworks private, ancillary, unsafe-to-copy chunk chunk mkBT at offset 0x1c293, length 10775 Macromedia Fireworks private, ancillary, unsafe-to-copy chunk chunk mkBT at offset 0x1ecb6, length 671 Macromedia Fireworks private, ancillary, unsafe-to-copy chunk chunk IDAT at offset 0x1ef61, length 8192 zlib: deflated, 32K window, default compression chunk IDAT at offset 0x20f6d, length 8192 chunk IDAT at offset 0x22f79, length 631 chunk IEND at offset 0x231fc, length 0 No errors detected in specto_work3.png (46.5% compression).

Som ni ser finns det massor med chunks där som heter mkBT som mycket väl kan innehåll vector informationen. Hur man får ut den på rak arm kan jag inte säga just nu, men Fireworks borde ju kunna exportera till något annat format också.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hatet
http://www.hypercharge.org/specto_work3.eps

Duger den?

Inte vektoriserad, det är liksom inte bara att öppna upp den i Photoshop och spara som eps så blir den vektoriserad.

Illustrator-eps != Photoshop-eps

EDIT: Upptäckte att FW finns som trial, så jag tankade ner den. Och (iallafall på mac) kan du exportera som .ai (Illustrator 7). Och jag hade fel, png verkar tydligen stödja vektor, men inte så att Illustrator kan nyttja det. Dessvärre sitter jag på mac, och har inte fonterna som behövs för loggan, så den ser lite knasig ut när jag öppnar den i illustrator. Så det bästa vore om du kunde exportera den som .ai, ange vilken font så finns det säkerligen någon PC-lirare här med Illustrator och rätt font som kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

http://dump.erikhk.net/files/specto2.eps nu då?
Öppnade i Fireworks, exporterade till Illustrator, öppnade i Illustrator och exporterade därefter till .eps.. Jag hade en nyare version än 7 av Illustrator, så programmet var tvunget att "uppdatera" filen..

EDIT: vad är det för PNG dom kör med egentligen?? Trodde jag hade koll på det formatet..
EDIT2:

Citat:

Ursprungligen skrivet av http://www.libpng.org/pub/png/pngaped.html

# Fireworks [Macromedia] (Win32, Mac) - all versions; read/write (Fireworks' native file format, in fact); full alpha support, including good quantization to RGBA-palette mode in version 2.0; no gamma support; partial interlacing support; version 1.0 reportedly writes 1-bit images as 8-bit and includes spurious, incorrect sBIT chunk indicating 8-bit precision; commercial. (As of version 2.0, the quantization from 32-bit RGBA to 8-bit RGBA-palette appears to be perfect; Greg will do some personal testing soon. Even without that, this seems to be the best PNG-supporting image editor available as of mid-1999, though The GIMP is quite close. Be sure to use "Export" rather than "Save" to create final PNGs for the Web! The "Save" versions include Fireworks object and state information, and not only are they huge, they also crash Windows Explorer and MSIE 4.0.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Inte vektoriserad, det är liksom inte bara att öppna upp den i Photoshop och spara som eps så blir den vektoriserad.

Illustrator-eps != Photoshop-eps

EDIT: Upptäckte att FW finns som trial, så jag tankade ner den. Och (iallafall på mac) kan du exportera som .ai (Illustrator 7). Och jag hade fel, png verkar tydligen stödja vektor, men inte så att Illustrator kan nyttja det. Dessvärre sitter jag på mac, och har inte fonterna som behövs för loggan, så den ser lite knasig ut när jag öppnar den i illustrator. Så det bästa vore om du kunde exportera den som .ai, ange vilken font så finns det säkerligen någon PC-lirare här med Illustrator och rätt font som kan hjälpa dig.

Öppnade den inte i Photoshop och sparade den. Körde png2eps.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
http://dump.erikhk.net/files/specto2.eps nu då?
Öppnade i Fireworks, exporterade till Illustrator, öppnade i Illustrator och exporterade därefter till .eps.. Jag hade en nyare version än 7 av Illustrator, så programmet var tvunget att "uppdatera" filen..

EDIT: vad är det för PNG dom kör med egentligen?? Trodde jag hade koll på det formatet..
EDIT2:

Det där är en vektoriserad eps. Men, gör om typsnittet till banor, annars kan det bli trubbel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hatet
Öppnade den inte i Photoshop och sparade den. Körde png2eps.

As if it makes a difference? Det är ju fortfarande pixlar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
http://dump.erikhk.net/files/specto2.eps nu då?
Öppnade i Fireworks, exporterade till Illustrator, öppnade i Illustrator och exporterade därefter till .eps.. Jag hade en nyare version än 7 av Illustrator, så programmet var tvunget att "uppdatera" filen..

EDIT: vad är det för PNG dom kör med egentligen?? Trodde jag hade koll på det formatet..
EDIT2:

Det ser bra ut... den ska gå till ett tryckeri så det vorde bra om någon kunde bekräfta att det är rätt.

TACK:D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
Det ser bra ut... den ska gå till ett tryckeri så det vorde bra om någon kunde bekräfta att det är rätt.

TACK:D

Japp, det är rätt. Men, texten bör göras om till banor (det ska ALLTID göras med logotyper/illustrationer, inte för att det inte funkar OM tryckeriet har fonten, utan för att minimera risken för problem). Nu tänkte jag inte på om den var CMYK/PMS, men det får ni lösa. Lycka till!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Japp, det är rätt. Men, texten bör göras om till banor (det ska ALLTID göras med logotyper/illustrationer, inte för att det inte funkar OM tryckeriet har fonten, utan för att minimera risken för problem). Nu tänkte jag inte på om den var CMYK/PMS, men det får ni lösa. Lycka till!

Tjena, Tryckeriet gnällde om just detta, så om nån ville hjälpa mig med att fixa även texten till banor hade det varit mycket bra:D