Permalänk
Medlem

Nätagget som följer med Sonata 2.

Tjena!

En kompis har ett Sonata 2 chassi med medföljande nätagg. Både agg och låda ska ju vara tysta, men så är inte fallet. Det finns ju två fläktar i nätagget. Fläkten som sitter på baksidan, allså den som ska suga ut luft ska ju bara snurra om det behövs. Tydligen så behövs det inte för den står alltid stilla. Men den fläkten som sitter "inne" i chassit snurrar så in i h*lvete. Enligt Everest håller den 6490 rpm. Detta resulterar i ett olidligt oljud. Ska de verkligen vara så här. Kan det vara någon tempsensor som är pajj så den går på max hela tiden? Eller kan man ställa in så den fläkten som aldrig snurrar snurrar tillsammans med den andra så de kan snurra på lågt varv och där med resultera i en lägre ljudnivå?

Det känns ju lite skumt att det skulle låte så mycket när det står, "Silence is beatiful" på lådan till chassit

MVH Viking

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Hur stor är den? Om den är 120mm eller 80mm känns det ganska "omöjligt" Tror det är northbridge fläkten som har 6400 varv.

Visa signatur

A64@2.5@7700CU | 2*1GB Twinmos DC | MSI K8N Neo2 Plat. | MX518 | VX724

Permalänk
Medlem

Antagligen en 80mm. Har inte tittat så noga själv, men han är säker på att det står nätagg i Everest.

En av mina CPU fkäktar är 80mm skulle jag tro, kanske 70. I vilket fall som helst så snurrar de runt 6000 varv när de går på fläkttestet i början av starten. Dock så låter det mer troligt att det är mobo fläkten som snurrar med 6500 varv. Jag har dock lyssnat runt i datorn och det är verkligen nätagget som låter värst. Låter riktigt mycket.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Tror inte att man kan se vad nätagget har för rpm. Låter troligare att det är Nordbryggan.

Har erfarenhet från sonatans nätagg och förmig så är de tysta!

Prova att bara starta nätagget utan att koppla in moderkortet så hör du själv.

Visa signatur

Corsair HX 620W / Corsair HX 620W * 2 - A8R32-Dlx / A8N32-SLI-Dlx * 2- O-165 / X2-3800+ - H2O på cpu, nord och graffe - 850XT / X1900XT - OCZ EL 3700 Pl 2*512 Mb OCZ EL 3500 * 256 / Kingston HyperX 4*512 Mb - DVD - 36 Gb Raptor / 160 Gb / 250 Gb / 300 Gb / 250 Gb ...

Permalänk
Medlem

Mjo, vi kan nog konstatera att det är mobo fläkten som håller 6500rpm i alla fall, och inte nätagget.

Kan ju vara jag som har hört fel. Lyssnade på ett lan och tyckte i alla fall att det var nätagget som lät, men kan ju vara fel. Han får plocka loss alla kablar och se hur mycket det låter. Men han var helt säker på att det var nätagget med och han har klöddat en del med den.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Mjo, vi kan nog konstatera att det är mobo fläkten som håller 6500rpm i alla fall, och inte nätagget.

En 80mm monsterdelta på 11W och 53dB(A) gör 5700RPM så det verkar troligt ja...

Permalänk
Medlem

Nätaggsfläktaran kan du inte se hastigheten på och den medföljande chassifläkten ansluts med molex, kvar är gfx cpu och mobo - det har knappast något med chassit att göra.

testa att koppla ur en av dessa fläktar i taget och starta upp datorn (låt den bara rulla så länge så att du märker var felet ligger). Om det är nordbryggan kan du ju tex komma undan billigt med en passiv fläns..

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Min kompis everst visade också mobo snurran istället för nätagget som det stod.

Visa signatur

A64@2.5@7700CU | 2*1GB Twinmos DC | MSI K8N Neo2 Plat. | MX518 | VX724