Permalänk
Medlem

Löda USB, hur känsligt är det?

Jo, jag har en gammal laptop (P3 500, 256MB, 40GB) som självklart inte har inbyggd bluetooth. Hittills har jag alltså kört med en USB plupp.

Nu har dock lödningarna i pluppen börjat lossna så min idé är förljande.

Löda loss USB kontakten (på pluppen)
Stoppa kretskortet (1*3cm) i hålet där diskettstaionen brukade sitta.
Göra en ~10cm förlängning mellan USB porten och kretskortet.

Hur känslig är USB överföringen (1.1)? Kommer det funka? (tänkte köra med vanliga tunna signalledningar, alternativt en flatkabel)

Permalänk
Medlem

det borde väl gå med tanke på att man brukar ha förlängnings kablar till mp3 spelare mm då det är ont om plats,blir väl samma sak skulle jag tro,testa ingen större fara skedd om det inte funkar.

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Medlem

Det är ingen fara om du är försiktig, har lött fast blåtand i min laptop själv, körde med ledare från en solid nätverkskabel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det funkar inge vidare

Slutade på ~20cm kabel som går in på baksidan och ner under tangentbordet.
När jag trycker i kontakten säger windows att usb enheten inte kunde kännas igen, så jag antar att dataledarna inte funkar riktigt. Dioden på kretskortet lyser och jag har mätt upp 5V på det.

Permalänk

Vad har du använt för kabel? Kollat så att alla lödningar är riktigt gjorde och på rätt plats? Har lött en del usb, det brukar gå bra men man får vara nogrann.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du får leka med en multimeter för att kontrollera att lödningarna fungerar som de skall.

Permalänk
Medlem

Mät resistens med multimetern på sin känsligaste inställning (200) och kolla, det får helst inte vara någon alls..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Vafan, citeringen funkar inte

Aja
Kör med nån tunn kabel jag hittade, enkeltrådig. I natt övergav jag iden med den långa kabeln och kortade ner sladdarna till ca 7cm, med samma resultat.

Lödningarna är ok, har mätt från kontakten till anslutningen på kretskortet och resistansen är ca 1Ohm.

Det skumma är att den lilla dioden på kretskortet inte lyser om man bara stoppar in kontakten. Om man däremot sakta för in kontaken så lyser den.

Bärjar tro att jag sabbat grejerna när jag lödde

Permalänk
Medlem

@ Nyrostad

Din inkorg full igen.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S