Komma ut i dos utan att starta windows?

Permalänk
Medlem

Komma ut i dos utan att starta windows?

Har ett problem, datorn är just nu näst in till helt död. Det går inte att starta upp windows, ej heller felsäkert lägge. Men om jag bara kan komma in i dos så tror jag nästan att jag hade kunnat fixa det. Frågan är hur gör jag det? Finns det någon typ av startdiskett man kan ladda ner för att komma ut i dos direkt o skriva?

(Jag kan inte använda mig av F8 kommandot när jag startar upp av lite olika jobbiga skäll).

Permalänk
Medlem

Vad skriver du detta meddelande ifrån för burk? Har du tillgång till en diskettstation från den? I så fall kan du stoppa i en floppy och högerklicka på den under "den här datorn" Och välja "Formatera" Sen kan du klicka i där att du vill ha en Dos-diskett eller startdiskett eller något liknande.

Vad är det du tror att du kommer att kunna avhjälpa med den om jag får fråga?

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevva
Vad skriver du detta meddelande ifrån för burk? Har du tillgång till en diskettstation från den? I så fall kan du stoppa i en floppy och högerklicka på den under "den här datorn" Och välja "Formatera" Sen kan du klicka i där att du vill ha en Dos-diskett eller startdiskett eller något liknande.

Vad är det du tror att du kommer att kunna avhjälpa med den om jag får fråga?

Det är väl egentligen en rätt lång historia. Det börja med att jag "lekte" lite med att ändra skrivbordet och kom i kontakt med programmet crusiorXP (tror det hette så, var några månader sedan nu), när programmet väl var installerat blev min explorer.exe fil korrupt där alla användargrässnitts filler finns. Med andra ord så slog datorn helt bakut och blev helt oanvändbar nästintill, felmeddelande ovan på felmeddelande ovan på syntax error i en ständig ström gör den obrukbar i Windows xp. Den enkla lösningen var givetvis att starta i felsäkertlägge och ta bort programmet igen. MEN när jag ska starta datorn i felsäkertlägge så fungerar det inte, när jag väl kommer in till menyn efter att ha tryckt F8 så kan jag helt enkelt inte röra markeringen upp och ner med hjälp av piltangeterna, de är helt frusna. Så felsäkertlägge blev ett minne blott. Jag köpte helt enkelt en ny HD då och tänkte jag installerar om på nytt på den så jag kan föra över den gamla informationen på den nya (jag behövde ändå större HD), men även detta slog bakut. Det fungerar helt enkelt inte att installera den nya hårddisken trotts många försök och trots jag sökt hjälp på msi ( se följande tråd: http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=92336.0 ). Nu har det gått 2,5 månad nästan sedan det hände och jag har mer eller mindre givit upp och nästan vant mig vid tanken att jag helt enkelt får vara utan dator (även om jag tycker att den nya HD:n borde fungera! betalde ju 2,5 tusen för den). Hur som helst så kom jag precis på att jag lika bra kan ta bort programmet i dos som i Windows och starta upp den gamla hårddisken...

Och här kom du in som besvarade min fråga

När jag satt och skrev så var jag vid min mors dator på hennes jobb. Just nu sitter jag på en gammal, gammal, gammal Mac utan floppy.

Undra hur många gånger jag varit ledsen, frustrerad och gråtfärdig under den här tiden

Permalänk

har du win installerat på samma partition som all din musik, spel etc??

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underworlds
har du win installerat på samma partition som all din musik, spel etc??

Tyvärr :/

Permalänk
Medlem

Boota med installationsskivan för XP, välj reparera eller något i den stilen. Då kommer du till en dos-liknande miljö.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ickx
Boota med installationsskivan för XP, välj reparera eller något i den stilen. Då kommer du till en dos-liknande miljö.

Ja, tyckte också att jag borde komma in i någon sådan miljö då. Men när jag testade det så kom de bara upp "vill du köra Windows från skivan" eller något liknande, så trycker man på en tangent, därefter kommer det upp "Windows kunde inte starta korrekt typ" därefter listas F8 menyn och där kan jag inget göra då piltangeterna är frusna just där.

Permalänk
Medlem

Byt tangentbord till ett PS/2 baserat. Låter som du använder ett USB tangentbord när du inte har aktiverat stöd för det i BIOS.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Skaffa fram en gammal IDE-hårddisk, har du verkligen ingenstans där du kan få en sån?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Byt tangentbord till ett PS/2 baserat. Låter som du använder ett USB tangentbord när du inte har aktiverat stöd för det i BIOS.

Men då borde väl jag inte kunna trycka F8 för att komma in i menyn överhuvudtaget? Och det funkar ju i Biosmenyn där man trycker del för att komma in...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Skaffa fram en gammal IDE-hårddisk, har du verkligen ingenstans där du kan få en sån?

Precis flyttat till Malmö, även då jag bott här tidigare så har jag förlorat de flesta av mina kontakter här nere i söder och det finns ingen här jag direkt kan fråga. Om jag dock hade bott kvar i Karlstad *suckar* Nåja, Malmö är ju en fin stad i varje fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deadfunk
Men då borde väl jag inte kunna trycka F8 för att komma in i menyn överhuvudtaget? Och det funkar ju i Biosmenyn där man trycker del för att komma in...

Jag har vart med om mer konstiga fenomen, så det är långtifrån en omöjlighet.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum