Hjälp mig med installation av slackware

Permalänk
Medlem

Hjälp mig med installation av slackware

Jag behöver hjälp med att installera slackware... Hur skapar jag en partition? Jag har ca 30gb ledigt i slutet av min samsung sata-disk.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit fdisk, följt de få instruktioner som finns, men jag får inte ut nån partition av det.. Kan nån fixa en komplett guide eller nåt över exakt vad man ska skriva?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

testa köra cfdisk och kolla om du förstår mer då.

gör en partion för /, och en för swap (RAM x2, om du inte har har mer 512mb, då räcker det med 500mb swap för vanlig användning).
sen är det bara köra install...

men jag gör alltid fler partioner än / och swap.

/ - 10gb
/home - 30gb
/web - 5gb
swap - 512mb
/home/ftp - resten

det är en smaksak hur man partionerar. jag har kört sådär i några år nu, tycker det fungerar bra,

Permalänk
Medlem

Men vafan, den där guiden är väl för Gentoo?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
Men vafan, den där guiden är väl för Gentoo?

nej den är för fdisk

Fdisk är fdisk

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Inte så att du bara glömt att skriva (spara) ändringarna till disken?

Permalänk
Medlem

det mesta som man kan gör i gentoo kan man även göra i andra distar, finns rätt bra med hjälp på gentoo's sida.

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig.

Permalänk
Medlem

Ekner: cfdisk är den bästa partediorn. kör med den. svårt att misslyckas.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt med både fdisk och cfdisk, men ingen av dom vill identifiera min sata-disk. Det enda dom gittar är min goddamn cd-spelare som står som hda (hårddisk ett)

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Hoppas du har provat "cfdisk /dev/sda"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad menar du att du har "ca 30gb ledigt i slutet av min samsung sata-disk" som är opartionerat, eller partionerat i typ NTFS?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Jag har försökt med både fdisk och cfdisk, men ingen av dom vill identifiera min sata-disk. Det enda dom gittar är min goddamn cd-spelare som står som hda (hårddisk ett)

Det där känner jag igen. När den första prompten om boot options dyker upp, skriv sata.i
Hittar inte cfdisk din hårddisk nu heller, prova det maDa skrev: cfdisk /dev/sda

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE