Permalänk
Medlem

Konstig skärm!

Tjenare, det är så att jag har ett problem med min skärm. Det blir konstiga linjer vid spel med låga upplösning, fast det blir också på högre men då blir linjerna mindre. Jag har fotat med digitalkamera för att det är svårt att beskriva det. Länken är http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/SANY0049-ubn.jpg linjerna är dock inte tydliga men det bästa jag kunde få på foto. Men i verkligheten är dom mycket tydligare, linjerna syns mest på sidorna! Någon som vet vad problemet är? Tack på förhand!

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem

Dålig skärm. Kallas moiré (?).

Permalänk
Hedersmedlem

Det är oftast skärmar med väldigt bra focus som drabbas av moiré, så att säga att skärmen är dålig är helt fel. Jag sitter med en absolut förstklassig Eizo som har moiré om jag inte korrigerar det i inställningarna.

Dock, en del billigare skärmar har ingen inställning för moiré och då blir det problem. Kolla i inställningsmenyerna för skärmen, det troligaste är att du hittar det där. Det kan vara svårt att bli av med moirén helt över hela ytan, men i de flesta fall blir det osynligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Det är oftast skärmar med väldigt bra focus som drabbas av moiré, så att säga att skärmen är dålig är helt fel. Jag sitter med en absolut förstklassig Eizo som har moiré om jag inte korrigerar det i inställningarna.

Dock, en del billigare skärmar har ingen inställning för moiré och då blir det problem. Kolla i inställningsmenyerna för skärmen, det troligaste är att du hittar det där. Det kan vara svårt att bli av med moirén helt över hela ytan, men i de flesta fall blir det osynligt.

Ohh, intressant. Man lär sig något nytt varje dag! Min budget-budget-skärm har moiré därför jag utgick från att det var främst kassa skärmar som drabbades.

Permalänk
Medlem

min skärm är Hansol 900P

Edit: jepp, hittade inställningen moire och det hjälpte rejält så jag tackar så mycket!

Visa signatur

;)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LoZZaH
min skärm är Hansol 900P

Den skärmen har inställningar för moiré, bara att knappa på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro