World of Warcraft: konton

Permalänk
Medlem

World of Warcraft: konton

1. Kan man flytta karaktärer mellan WoW-konton? Alltså, om min vän har WoW och vi har varsin karaktär på hans konto, kan jag sedan flytta min karaktär till ett eget konto som jag köper?

2. Skulle jag kunna köpa spelet i butik, låta bli att skapa ett nytt konto, och istället (med vännens tillåtelse) använda min väns konto medan han inte använder det? Antar att det går eftersom man väl kan spela WoW på internetcaféer?

3. När man köper WoW brukar man väl få med en månads gratis onlinespelande. Går det att köpa utan, i en situation som den jag beskrev i 2 ovan?

EDIT:

4. Hur funkar det med guest pass egentligen? Måste man ändå köpa själva spelet? Om inte, kan man använda samma spelinstallation för att sen spela på sin väns konto (enligt 2 ovan)?

Permalänk

Jag betvivlar att det går att skicka runt karaktärer mellan konton, det låter liksom för krångligt för Blizzard.

Jag funderar själv på att skaffa WoW.. har inte spelat det sedan closed BETA... men jag studerar och det skulle kanske ta upp all min tid, haha!

Permalänk
Medlem

Det går inte att skicka karaktärer mellan 2 konton, vilket både är bra och dåligt. Synd för er som har karaktärer på samma acc, bra för att det gör det iallafall lite svårare att sälja karaktärer för IRLpengar.

Du måste köpa spelet för att få autentication-key när dina 10 guestpassdagar har tagit slut.

Du kommer att kunna spela på din kompis konto hemifrån dig när han inte är inloggad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Det går inte att skicka karaktärer mellan 2 konton, vilket både är bra och dåligt. Synd för er som har karaktärer på samma acc, bra för att det gör det iallafall lite svårare att sälja karaktärer för IRLpengar.

Du måste köpa spelet för att få autentication-key när dina 10 guestpassdagar har tagit slut.

Du kommer att kunna spela på din kompis konto hemifrån dig när han inte är inloggad.

Tack!

Så om jag vill dela konto med en vän, från min egen dator, får jag alltså köpa spelet och kan sedan logga in på hans konto, när han inte är inloggad?

Efter att ha kollat lite trådar här på SweC verkar det som att det eventuellt inte är tillåtet att dela konto? Men rent praktiskt borde det väl inte vara ett problem, om man spelar med olika karaktärer och har ip-nummer i samma land (men förvisso olika städer).

Permalänk
Medlem

Med guestpass så måste din polare åka hem med skivorna till dig osv.

Permalänk
Medlem

För att ni ska kunna spela på samma konto från olika datorer så behöver ni; Köpa en upplaga av spelet, vilket ger er en nyckel. Ni behöver dessutom installera spelet på bådas datorer. Sedan är det bara att logga in och spela, men självklart kan ni inte spela samtidigt.
Köper du en egen upplaga av spelet så kommer du få en egen nyckel, vilket isåfall gör det onödigt att spela på samma konto som din kompis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clayter
För att ni ska kunna spela på samma konto från olika datorer så behöver ni; Köpa en upplaga av spelet, vilket ger er en nyckel. Ni behöver dessutom installera spelet på bådas datorer. Sedan är det bara att logga in och spela, men självklart kan ni inte spela samtidigt.
Köper du en egen upplaga av spelet så kommer du få en egen nyckel, vilket isåfall gör det onödigt att spela på samma konto som din kompis.

Jaha, vi behöver inte ens köpa två separata spel/nycklar? Så länge man bara spelar en i taget kan man återanvända samma spel/nyckel, trots att det blir på olika datorer? Så praktiskt.

Situationen är helt enkelt att vi inte spelar så mycket att vi behöver kunna spela samtidigt, så det verkar ju betydligt mer ekonomiskt om man kan dela på månadsavgiften. Om det dessutom är som Clayter säger att man kan använda en och samma nyckel så är det ju ingen merkostnad alls. Toppen!

Permalänk
Medlem

CD nyckeln är kopplat till kontot så ni behöver bara ett spel/nyckel.

Enda gången man använder nyckeln är när man reggar sitt konto.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kega
CD nyckeln är kopplat till kontot så ni behöver bara ett spel/nyckel.

Enda gången man använder nyckeln är när man reggar sitt konto.

Sweet. Då antar jag att det inte är olagligt att ladda ner en ISO, om man använder en lagligt införskaffad nyckel. Det här med European edition och så, handlar det om vilken serverlista man får?

Permalänk
Medlem

nej inte olagligt att ladda ner warcraft klienten, har funnits officiellt att ladda ner på vissa ställen.

hittade en sida med klienten från open beta, men den kanske uppdaterar sig då du startar? (inte säker!):
http://download.boomtown.net/se_se/articles/art.view.php?id=9...

Permalänk
Medlem

Det är däremot olagligt att dela kontot

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
Det är däremot olagligt att dela kontot

Inte olagligt, däremot bryter det mot Blizzards EULA.

Visa signatur

Receptforum - Om maten själv får välja

http://www.receptforum.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CurunirOfValinor
Inte olagligt, däremot bryter det mot Blizzards EULA.

Eftersom det inte är olagligt (förmodar jag - vet inte riktigt om avtalsbrott ska ses som olagligt) skulle jag tro att forumreglerna inte förbjuder att diskutera detta. Om jag har fel får moderator naturligtvis säga till.

Om det nu är emot deras EULA, har ni någon uppfattning om hur väl det fungerar i praktiken/hur vanligt förekommande det är att dela konto? Med sådant delande kommer förstås olika ip-adresser användas. Är risken stor eller liten (eller mittemellan? ) att Blizzard uppmärksammar detta och gör något obehagligt?

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett account som jag delade,
blizzard låste det ungefär 5 gånger sen mars, samt att dom deleteade det igår, vilket gjorde att min 60 mage försvann, BOFF! BORTA!

R.I.P
Yheti 60 undead mage

Visa signatur

Mitch Hedberg: Jag hatar polotröjor, det känns som om man blir strypt av en riktigt svag person, hela dagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TokeN
Jag har haft ett account som jag delade,
blizzard låste det ungefär 5 gånger sen mars, samt att dom deleteade det igår, vilket gjorde att min 60 mage försvann, BOFF! BORTA!

R.I.P
Yheti 60 undead mage

Låste? Fick du varningar först?

Jag undrar hur vanligt det är. Folk kan väl spela på Internetcafé utan problem. Det kanske tänds varningslampor om folk regelbundet växlar ip-nummer och spelar med olika karaktärer?

Permalänk
Medlem

Men om man blir bannad för att man delar konto så får man alltså inte spela på internetcafen heller då eftersom man då spelar från olika ip addresser? enda sättet dom skulle kunna se om man är 2st som spelar på ett konto?
Vet att många spelar på sånna ställen och har inte hört att nån av dom har fått sitt konto låst.
Sen OM blizzard skulle fråga så är det ju bara att säga att man har 2 gubbar som man spelar på och 2 datorer, en hos varje förälder tex.

Permalänk

Re: World of Warcraft: konton

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
1. Kan man flytta karaktärer mellan WoW-konton? Alltså, om min vän har WoW och vi har varsin karaktär på hans konto, kan jag sedan flytta min karaktär till ett eget konto som jag köper?

2. Skulle jag kunna köpa spelet i butik, låta bli att skapa ett nytt konto, och istället (med vännens tillåtelse) använda min väns konto medan han inte använder det? Antar att det går eftersom man väl kan spela WoW på internetcaféer?

3. När man köper WoW brukar man väl få med en månads gratis onlinespelande. Går det att köpa utan, i en situation som den jag beskrev i 2 ovan?

EDIT:

4. Hur funkar det med guest pass egentligen? Måste man ändå köpa själva spelet? Om inte, kan man använda samma spelinstallation för att sen spela på sin väns konto (enligt 2 ovan)?

NEJ. Använd HANS cd-skivor för att installera, onödigt att köa spelet om ni ändå delar acc.

Permalänk
Medlem

Det jag kan tänka mig att dom kan se. Är väl om någon skulle försöka logga in kontot samtidigt som den andra spelar.. Då är det ett tydligt tecken på att kontot delas. Och det brukar leda till ban

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TokeN
Jag har haft ett account som jag delade,
blizzard låste det ungefär 5 gånger sen mars, samt att dom deleteade det igår, vilket gjorde att min 60 mage försvann, BOFF! BORTA!

R.I.P
Yheti 60 undead mage

Han du delade kontot med kanske misskötte sig?
Jag känner en som blev bannad i 3 dagar för att hans pet hette Homoguden.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Om jag själv skulle kontrollera om någon delade spel skulle jag nog koppla ip-nummer till ort (i den mån det är någorlunda pålitligt) och titta på tid (inte sannolikt att man hinner till ett Internetcafé på andra sidan jorden på tre minuter), om man försöker logga in samtidigt, och kanske på huruvida man alltid spelar olika karaktärer från olika platser...

Det intressanta är väl vilka som fått varningar/avstängningar, hur de gjort, och vilka som undvikit varningar/avstängningar, och hur de gjort.

Permalänk
Medlem

Att Blizzard skulle låsa ett konto för att man delar det med en kompis tror jag inte en sekund på(har själv delat med min sambo), och ännu mindre att Blizzard skulle ta bort en char på kontot? Knappast.

Missköter man sig och blir bannad så spärrar blizzard cd nyckeln , inte går dom in och tar bort chars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kega
Att Blizzard skulle låsa ett konto för att man delar det med en kompis tror jag inte en sekund på(har själv delat med min sambo), och ännu mindre att Blizzard skulle ta bort en char på kontot? Knappast.

Missköter man sig och blir bannad så spärrar blizzard cd nyckeln , inte går dom in och tar bort chars.

Tyvärr så har du fel. Eftersom det klart och tydligt står i deras EULA, får de göra precis vad de vill med ens konto om man missköter reglerna. Enligt EULA får man inte dela konto med någon annan.
Om man delar konto med någon på samma dator, finns det såklart ingen större risk att bli bannad. Men om Blizzard märker att när en IP-adress loggar ut, loggar en annan in efter 10 sekunder, och att detta händer varje/varannan dag i någon månad(er), då bannar de med stor sannolikhet kontot.

Permalänk

det kommer snart gå att flytta gubbar mellan både konto och servrar hur man vill och när man vill! dom är snart färdiga med ett nytt system...
tror dock att de kommer kosta en slant

Permalänk
Medlem

Tur att dom bara har ungefär 5 000 000 konton att hålla koll på då

Ok, EU kanske bara har ~1 000 000 konton.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kega
Tur att dom bara har ungefär 5 000 000 konton att hålla koll på då

Ok, EU kanske bara har ~1 000 000 konton.

Gissningsvis har de nån sorts automagi

EDIT:

Om nån läser det här senare kan jag rapportera att det så här en månad senare funkat bra (ingen avstängning etc) att dela konto. Vi ser helt enkelt till att alltid ha en bufferttid mellan inloggningar, så att person A på ställe X loggar ut, och person B på ställe Y inte loggar in förrän minst en halvtimme senare.

Vet ju inte om detta är nödvändigt (vill ogärna experimentera mig fram...), men det har alltså funkat hittills.