Antipiratbyrån och IFPI vill ha tillgång till kontouppgifter

Permalänk
Melding Plague

Antipiratbyrån och IFPI vill ha tillgång till kontouppgifter

<font style="font-size: 10pt"><b>Antipiratbyrån och IFPI vill ha tillgång till kontouppgifter</b></font> <small class="small">måndag 30 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Kommer ni ihåg lagförslagen om <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=538519">hemlig dataavläsning</a>, som ger polisen möjlighet att avlyssna en dator, även om det inte finns misstanke om brott? <a href="http://www.idg.se/ArticlePages/200601/30/20060130104140_CS/20..." target="_blank">IDG</a> har upptäckt att samma lagförslag, SOU 2005:38, även vill ta bort spärren som säger att abonnentuppgifter enbart får begäras ut om det föreligger misstanke för grövre brott. Detta skulle innebära att polisen kan begära dessa uppgifter även om brottet enbart kan leda till böter, exempelvis vid fildelning. Antipiratbyrån och skivorganisationen IFPI tycker detta är bra. IFPI vill dock gå steget längre och vill själva kunna begära ut abonnentuppgifterna, för att "avlasta" polisens arbete.<br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.idg.se/ArticlePages/200601/30/20060130104140_CS/20..." target="_blank">IDG</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Åt helvete med APB, lycka till säger jag bara. Bomb hota dom jävlarna...

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Fy fan, blir bara värre och värre!

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem

Att de bara orkar.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Åt helvete med APB, lycka till säger jag bara. Bomb hota dom jävlarna...

det var nog lite för starkt sagt... jag kan dock inte tänka mig att ett sådant förslag skulle kunna gå att få igenom... det är ju helt emot prinicpen om personlig intregritet...

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Medlem

åååå vad snällt av de att vilja "avlasta" polisen! När ska de inse att folk inte vill ha cd skivor!

Visa signatur

//herkules

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragon_Strike
det var nog lite för starkt sagt... jag kan dock inte tänka mig att ett sådant förslag skulle kunna gå att få igenom... det är ju helt emot prinicpen om personlig intregritet...

Och varför skulle inte detta gå igenom ?

Sedan den 1/7 har en del olika lagförslag som har urholkat den personliga integriteten gått igenom.

Allt för att bekämpa "terrorism" =/

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Åt helvete med APB, lycka till säger jag bara. Bomb hota dom jävlarna...

Håller med.....

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Bedrövligt att dom ska hålla på såhär.. kan dom inte bara sluta.. hoppas nåt parti vinner i valet som inte ser nedladdning som någon stor grej..

Visa signatur

AMD Athlon X2 4200+ GeForce 7600GS, Kingston DDR2 1gb 750mhz, 250gb Seagate + 250gb Samsung.

Permalänk

GO ANTIPIRATBYRÅN! *not*

Permalänk
Permalänk

Haha, så om jag skulle vilja veta en persons identitet bakom ett ip-nummer så skulle jag kunna få det utan vidare bara för att avlasta polisen? Realistiskt ^^.

Permalänk
Medlem

ja att de bara orkar....

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Det börjar bli lite tjatigt tycker jag, Blir väl att rösta på Piratpartiet ;>

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem

Även om det är fel med piratkopiering, så är det ännu mer fel om ifpi och apb kan snoka och spåra hur mycket dom vill! Sånt som dom vill ha tillgång till är ju bara sånt som polisen borde ha tillgång till och inte någon organisation. ifpi och apb är ju inte statliga på något sätt!

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Björn! Jag tror du tagit lite intryck av mina inlägg där jag kritiserat framför allt dig för att inte ha varit objektiv, men det här referatet ser mycket bra ut!

Sen så är det enligt min åsikt mer en fråga om personlig integritet än om mediabolag och liknande. Att piratkopierare åker dit ser jag inget fel med (förutom nackdelen för mig personligen), men det får ju inte ske på bekostnad av personlig integritet.

Permalänk
Medlem

Hade jag rösträtt hade piratpartiet fått min röst

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk

Oväntat att det skulle bli så här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven_XPC
Haha, så om jag skulle vilja veta en persons identitet bakom ett ip-nummer så skulle jag kunna få det utan vidare bara för att avlasta polisen? Realistiskt ^^.

Precis. Då är det lika bra att alla börjar ta lagen i egna händer och avlastar polisen.

Permalänk

Big brother is watching you...

Visa signatur

WS: AMD Opteron 144 - Asrock 939dual - 1,5GB RAM - 80Gb - ATi X800GT 256mb - Antec Trueblue 480w - Antec SLK3000B
Server: AMD Athlon XP 2500+ - MSI KT4 Ultra - 1.5GB DDR RAM - 80+80gb i Raid 0 - Win2003

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skatedragon
Piratpartiet FTW!!!!

Word!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Det är lugnt grabbar. Vi har ju piratpartiet att rösta på i kommande valet.

Aja, Pontén lär ju bli skjuten långt innan hans dröm blir vardag.

Visa signatur

Intel Q9550 2,83 GHz | Sapphire 4870X2 | 2x2 GB Corsair XMS2 PC6400 | Asus P5Q-E | WD Caviar Black 640GB | Antec Twelve Hundred | Powered by Corsair 650TX

Permalänk

om IFPI ska få kolla upp ip:n så ska vi andra också få göra det. Och då skulle fan allt gå åt skogen.....

Permalänk
Medlem

inget som inte lite napalm kan lösa.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Menar ni helt allvarligt att ni tänker rösta på Piratpartiet? Jag håller med om att det har regnat löjliga och hemska propositioner. Trots detta anser jag att det är minst lika löjligt att någon vill "avskaffa upphovsrätten". Jag vill iaf behålla upphovsrätten till saker jag skapar. Att avskaffa upphovsrätten här i Sverige spelar heller ingen roll. Vill ni kopiera Darin så är det ju jättebra iofs... kanske är det ni vill.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Även om Piratpartiet egentligen inte har de åsikter som jag har så har jag funderat på om en röst på dem skulle vara det som behövs för att de övriga partierna ska fatta att de inte kan göra vad som helst.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Så ett vinstdrivande företag med privata intressen ska agera myndighet?
Snart kommer väl dom agera domare också för att avlasta hela rättsväsendet.

Synd att nästa generationen politiker som ska ta över efter gamlingarna som vi har nu inte verkar mycket bättre. Ute och slåss med dörrvakter och springer på Crazy Horse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Menar ni helt allvarligt att ni tänker rösta på Piratpartiet? Jag håller med om att det har regnat löjliga och hemska propositioner. Trots detta anser jag att det är minst lika löjligt att någon vill "avskaffa upphovsrätten". Jag vill iaf behålla upphovsrätten till saker jag skapar. Att avskaffa upphovsrätten här i Sverige spelar heller ingen roll. Vill ni kopiera Darin så är det ju jättebra iofs... kanske är det ni vill.

Om jag skulle röstat på piratpartiet så skulle det mer vara en symbolisk röst. Jag räknar inte med att de vinner valet, jag vill helt enkelt visa att vart vi just nu är påväg är helt fel och att det går alldeles för snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Menar ni helt allvarligt att ni tänker rösta på Piratpartiet? Jag håller med om att det har regnat löjliga och hemska propositioner. Trots detta anser jag att det är minst lika löjligt att någon vill "avskaffa upphovsrätten". Jag vill iaf behålla upphovsrätten till saker jag skapar. Att avskaffa upphovsrätten här i Sverige spelar heller ingen roll. Vill ni kopiera Darin så är det ju jättebra iofs... kanske är det ni vill.

*erkänner*
Jag är fullt villig att rösta på dem om det får resten av partierna att vakna och fatta att vi inte går med på vad som helst...

Permalänk
Hedersmedlem

helt otroligt...

Visa signatur

Gammal är gubbe