Återställning, vill inte känna av Windows-skivan

Permalänk
Hedersmedlem

Återställning, vill inte känna av Windows-skivan

Hallå!

Sitter i väldigt knivig sits. Har en bärbar Dell-dator (Inspiron 1150) och försökte igår göra full återställning. I Windows (XP Home) matade jag in återställningsskivan och valde att installera Windows. Den kopierade installationsfilerna till disken och det var nog fel alternativ.

Nu när jag startar upp kan jag välja på (1) Windows XP Home eller (2) installation av den samma. Väljer jag 1 klagar den på att system32/hal.dll saknas och väljer jag 2 kommer jag in i installationsprogrammet där jag kan välja att installera på nytt eller reparera en installation. Väljer jag att installera på nytt vill den att jag sätter i skivan, trots att den redan finns i. I reparera-läget känner den inte heller av skivan, utan klagar på att det inte går att hitta de filer den försöker anropa vid exempelvis formatering. Finns ingen diskettenhet till datorn heller!

Det är ju nån Dell-specialare till skiva, men hur får jag hårddisken helt ren så jag kan köra från scratch? Har sålt datorn och han är förstås ivrig att ta över den och jag har grymt ont om tid då jag åker utomlands en längre tid på tisdag morgon.

Nån som rent av bor i Jönköping och ställer upp och kollar på det snarast? Givetvis mot bra ersättning, är rätt desperat just nu.

Hjälp
Fredrik

Permalänk
Medlem

Leta upp en WinXP Home skiva och formatera om med den.
Använd licensnyckeln du fick med Dellen.

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

i värsta fall kan du väl köpa en 2.5" externlåda som du smäller in disken i och formaterar. men där snackar vi modern av alla nödlösningar som inte ens är kul att ha att göra med.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miiix
Leta upp en WinXP Home skiva och formatera om med den.
Använd licensnyckeln du fick med Dellen.

Det kan väl eventullt funka eftersom installationsprogrammet inte känner av återställningsskivan som "Win XP Home"-skiva (fortsätter promta med att jag ska stoppa i "Win XP Home"-skiva), men jag vet inte ifall jag känner någon med sån skiva bara. Det får kollas upp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
i värsta fall kan du väl köpa en 2.5" externlåda som du smäller in disken i och formaterar. men där snackar vi modern av alla nödlösningar som inte ens är kul att ha att göra med.

Jo, hade det rört sig om stationära datorer hade det varit som gjutet, men jag är inte så haj på att skruva i bärbara.

Har en korridorare som ska ta sig hit och kika på problemet. Annars säljer jag bort den för en femhundring mindre till någon bror som tycker det är kul att meka och tar den smällen. 3500 spänn för en Inspiron 1150 är iofs väldigt kompisprisaktigt om den bara har mjukvarufel