Permalänk

Hur mycket för komplett setup?

Min Opteron tuggar på fint, men av nån anledning gillar den inte hög idle temperatur. Datorn kraschar om jag inte kör alla fläktar på max. Har lixom börjat vänja mig vid detta, det är väl ungefär som att jobba brevid en högljudd maskin eller i en kloak; man vänjer sig. Fast det är svårt att lyssna på musik, man måste spela högt som tusan. Till och med med hörlurar.

Har inte tittat så mycket på vattenkylning men nu är det kanske dags?

Säg att jag ska köpa ett chassie + en setup för VGA och CPU. Bra kvalite.

Vilken budget bör jag ha innan jag sätter mig djupare in i detta?

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Med ett bra chassi så kan du sänka din temp, så att du inte behöver vatten kylning.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Du KAN komma undan med ett "halvdant" system för en tusing, troligare, för handplockade delar, och vettig prestanda 2-4000:-
Det beror dels på vad man vill ha för delar, och dels vilka krav man har.
Ska man köpa radiator "avsedd" för pc vattenkylning, kan de kosta en slant. Kan man i stället nöja sig med en radiator från tex ett begagnat värmepaket från en bil, kan man få lika bra prestanda som de dyraste "köpe pc radiatorerna" får en mycket mindre summa pengar.
Det som ofelbart kostar, är vattenblocken, och pump.

Mycket nöje.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jag köper nog ett chassie som är förberett för vattenkylnining och delar avsedda för PC-bruk, det är värt extra om jag slipper använda elverktyg.

Skulle ju helst ha ett luftkylt, men jag har bra genomlufting i lådan nu och det skulle behöva vara ännu mer tryck i fläktarna,,,,

EDIT: kan man använda samma vattenblock på hela X1800/1900 serien tro?

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Avstängd

Här är en låda med tillhörande vatten kit. De är en otroligt rymlig låda som är en dröm vad gäller utrymme. En polare har de här och de funkar hur fin som helst! http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=H2O-500990

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Hmm - runt 4000 då? Får titta runt.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315302&cks=PRL

Vet inte om det är ett vettigt alternativ...

Lägg på en Tagan EasyCon 580W så är du uppe i 4700-4900kr

Permalänk
Medlem

vad har du för kylare på prollen?

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk

Just nu sitter bara den boxade kylaren på.

Är lite misstänksam mot helintegrerade lösningar, ser aningen halvbilliga ut tycker ja? :S Silverstone/innovatek har väl gott rykte dock.

Skulle gärna gå hela vägen om man nu ändå ska lägga pengar på att få ner ljudnivån. Har ni sett dom där elementliknande radiatorerna innovatek har? Den största är typ 60 x 40 cm. Är dom nåt att ha?

Har ett enermax 550w nätagg, duger bra än.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Om du ska ha ett bra case för vattenkylning? Checka Thermaltake Kandalf server tower.

Test från Overclockers cafe:

http://www.overclockercafe.com/Reviews/cases/Tt_Kandalf/index...

Här finns den att Köpa

http://www.nordichardware.se/prislistan/?sida=sok

Annars, är Thermaltake Armor ett väldigt bra case för både luft och vattenkylning:

Allmänt
Formfaktor Full tower
Antal interna fack 6
Antal fack på framsidan 12
Bredd 22 cm
Djup 56 cm
Höjd 53 cm
Vikt 16.2 kg
Färg Svart
Fläktar Front : 1 x 12 cm - ( 1 installerad)
Bakre : 1 x 12 cm - ( 1 installerad)
Bakre : 1 x 9 cm - ( 1 installerad)
Ovansidan : 1 x 9 cm - ( 1 installerad)
Egenskaper hos systemkabinett Indragbart fotstöd, sidopanelslås, windowed side panel, tillverkad av aluminium
Expansion/Anslutning
Antal (lediga) expansionsfack 10 ( 5 ) x åtkomligt framifrån - 5.25" x 1/2H
2 ( 2 ) x åtkomligt framifrån - 3.5" x 1/3H
6 ( 5 ) x intern - 3.5" x 1/3H
Antal (lediga) kortplatser 7 expansionskortplats
Gränssnitt 2 x Hi-Speed USB - 4 pin USB typ A
1 x IEEE 1394 (FireWire)
1 x mikrofon - ingång - minitelefon 3,5 mm
1 x högtalare - utgång - minihörlurskontakt, stereo 3,5 mm

http://www.itbutikken.se/i/89507/1.htm

Den, ihop med en Thermalright XP 120 eller XP90 CPU kylare och en bra fläkt ( omkring 50 CFM 90mm eller mer), borde kunna kyla den mest heta Prescott, t.ex.

Permalänk

Seriöst, färdiga vattenkylningspaket suger. Det bästa hittills är väl waterchill än annars finns det inget riktigt bra. För bra vattenkylning får man hosta upp runt 4000kr.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

köp dig en ninja eller big typhoon till prollen så har du ju bra kylning!
sen en vf700cu till grafikkortet!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...