Permalänk
Medlem

Burken startar inte HJÄLP!

Har en Acer Aspire RC900 (stationär).
När man trycker på ON-knappen så hör man att fläktarna går igång en halv sekund ungefär, sen bara dör den, och provar man trycka igen så händer inget. Om man drar ut strömen och sätter in den igen så händer samma sak.

Vad kan ha hänt? Kan nät agget ha flugit, men borde inte fläktarna vara helt döda då? Kan processorn sitta löst, minnerna, vad?

Mycket Tacksam För Alla Svar!

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Plugga ur alla strömförsörjande kontakter till hårddiskar, moderkortet osv från ditt nätaggregat. När du gjort de sätter du på nätaggregatet. Om nätaggregatet sätter igång och fungerar som de ska så använder du dig av uteslutningsmetoden. Börja med att koppla in strömförsörjningskontakten från nätaggregatet till moderkortet. Om det funkar så fortsätter du med en del i taget; hårddisken, cdrom.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för tipset, skall genast testa
Tur att det finns vänliga själar i.af.!

Men nätaggregatet ska väl inte starta när jag pluggat ut alla kontakter? Måste man inte sätt en kabel mellan nån kontakt på kontakten som går till modekortet i.sf.?

Det som hände när jag kopplat ur alla strömförsörjande kontakter och satte in strömkabeln var ingenting, så jag kopplade in kontakten som går till modekortet och en annan (med två gula och två svarta) har nånting me processorn och göra tro jag, även den kopplad till modekortet och då hände samma sak som förrut, processor fläkten och chassi fläkten drog i gång i ca 1 sek, och sen helt död

Nu hände nått konstigt... jag drog ur den dära med två svarta och två gula kablar (sitter nära processorn), då startade fläktarna och gick... dock stängde jag av nästan på en gång, törs man köra utan denna kontakt, vad gör den för något?

Har sökt lite och kontakten heter visst ATX12V, när jag kopplar ur denna så går fläktarna, vet inte om den startar som vanligt eller ej, då jag inte har någon monitor ansluten, vad gör denna kontakt, tar datorn skada om den inte är ansluten? Har en P4 3,0Ghz HT processor..

EDIT: När ATX12V kontakten är urkopplad går alla fläktar och så, men ingeting händer, och svart skärm, men när ATX12V kontakten är inkopplad så går fläktarna bara igång ca 1 sek, sen dör hela burken (som beskrivet ovan).

Vad gör denna ATX12V (gul, svarta) kontakt?

Nån som har nån ide om vad som kan vara fel?

Mycket tacksam för svar!

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)