MacBook Pro och den nya iMac:en är här

Permalänk
Discokungen

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!! Nu fattas bara drivrutiner så beställer jag sötnosen direkt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djdiff
[B]Förutsatt att man inte skriver om sina AltiVec-optimeringar till SSE(1/2/3)-optimeringar då.

...och utvecklare har påpekat att SSEx är lättare att optimera för än för AltiVec. Det i sig kommer indirekt att göra intel-apps som kan köra med vektorberäkningar snabbare eftersom utvecklarna kommer vara mer benägna att optimera för SSEx än de var att optimera för AltiVec, eftersom det som sagt är enklare. [/B][/QUOTE]

Macanvändaren kommer att dra nytta av många optimeringar som görs specifikt för x86 det är sant. Framför allt i spel och i vissa prestanda krävande program kommer detta att visa sig. Troligen också på drivrutinssidan.

Men inte nä det gäller altivec och vektorberäkningar.
SSE må vara enklare att optimera för och inte kräva lika mycket handjusterad kod som altivec men altivecen är såå mycket snabbare.
Kolla bara på kryptosidan så får ni se vad en gammal sliten G4 kan prestera i RC5.
En G4:a i 800MHz slår fortfarande en P4 i 3400MHz och det krävs en AMD 64 3200 för att ligga på samma nivå som G4an med 100MHz buss.
Altivecen är för snabb för sitt eget bästa. Den mättar enkelt bussarna i de flesta macar. Tyvärr krävs det jobb med handkodning i stor utsträckning och kunskap i vektorkod vilket inte många besitter eller bemödar sig med.

Det kommer inte att finnas någon anledning att bygga kluster av macar längre och de flesta inom forskning och medicin kommer att gå ifrån Macarna då det inte ger samma beräkningskraft/kostnad som G5-kluster gav.
Detta får mig att gissa att apple kommer att behålla klustermaskiner med G5or ett tag men jag kan ha fel. Kanske säger man att 'skit i FoU - det är konsument och innehållskreation vi ska sikta på'

Om jag bara hade fått en enda önskning i uppfyllelse skulle det vara att de pressade in altivec'en i den processor man valde - oavsett om det var från amd eller intel. Vet att det inte är så lätt men oj vilken propp man hade fått då

Permalänk
Medlem

Jag tycker att med Apples övergång från PPC till x86 försvann en del av en värld där man kunde välja en lite annorlunda produkt.

Appropå prissätningen. Förut kunde Mac-förespråkare åtminstone hävda att processortyperna inte var jämförbara rakt av, varför alla prisjämförelser blev haltande. Vad rättfärdigar nu det, gentemot generell PC, dyrare priset?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterf
Jag tycker att det är bra att apple lagt ut designen av mobo till Intel själva. Apple har inte varit speciellt duktiga på det och det har tagit tid för dem att göra något.
Den stora frågan är vad Apple kommer att pusha på längre fram när man flyttat helt till Intel - MacOS X eller något annat, för snabbhet kan de knappast peka på då de kör mer eller mindre samma saker som alla andra. Funktionalitet, design och OS X är nog vad de har att komma med om nu inte intel levererar speciallösningar till Apple men inte till någon annan vilket är mindre troligt än att IBM skulle komma med något vassare som får en att längta tillbaka igen.

Föresten - har någon sett några drifttider?
Kan se att maskinen kommer med en 85W nätdel...

om det nu va 1000 st på intel som jobbade med detta projekt (det sa de på keynoten) så vet man aldrig om det är så att det är "specialspecial"

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Vad rättfärdigar nu det, gentemot generell PC, dyrare priset?

Är den så mycket dyrare då?
Kan du göra en prisjämförelse.
Vad jag vet har Gateway typ samma pris på sin Core Duo, har inte sett någon annan laptop ännu, inte letat dock.

Permalänk
Medlem

Fan vad trevligt om Minin blir första yonah stationära OEM datorn

Edit: Oh glömde imac

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag tycker att med Apples övergång från PPC till x86 försvann en del av en värld där man kunde välja en lite annorlunda produkt.

Appropå prissätningen. Förut kunde Mac-förespråkare åtminstone hävda att processortyperna inte var jämförbara rakt av, varför alla prisjämförelser blev haltande. Vad rättfärdigar nu det, gentemot generell PC, dyrare priset?

Argumentet är för mig fortfarande detsamma.

OS X

Plus den totala känslan, detaljarbetet är underbart mycket trevligare.

Om inte annat kan du ju tänka bilar, det är inte bara antalet hästkrafter som räknas, utan vad du gör med dem. Jag skulle gärna betala ett par tusen extra för en dator som man inte måste strula med hela tiden. Dessutom tjänar jag ju igen pengarna på all tid jag INTE måste sitta och vänta på omstarter. Min genomsnittliga uptime är i dagar på macen, men i timmar på PC:en. Siffrorna är dock väldigt lika.

Dessutom, varför köper man en iPod? Apple erbjuder mer. Alla vill inte ha nått högljutt rackel.

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem

>Är den så mycket dyrare då?
>Kan du göra en prisjämförelse.
>Vad jag vet har Gateway typ samma pris på sin Core Duo, har inte sett någon annan laptop ännu, inte letat dock.

dells duals ligger också runt 20 lök med samma typ av skärm.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
>Är den så mycket dyrare då?
>Kan du göra en prisjämförelse.
>Vad jag vet har Gateway typ samma pris på sin Core Duo, har inte sett någon >annan laptop ännu, inte letat dock.

dells duals ligger också runt 20 lök med samma typ av skärm.

Japp.. Men med 7800 GO, 2 GB minne och 100 GB hårddisk...

Men macen väger väl mindre?

Edit: 5.6 pounds = ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterf

Men inte nä det gäller altivec och vektorberäkningar.
SSE må vara enklare att optimera för och inte kräva lika mycket handjusterad kod som altivec men altivecen är såå mycket snabbare.

Kolla bara på kryptosidan så får ni se vad en gammal sliten G4 kan prestera i RC5.
En G4:a i 800MHz slår fortfarande en P4 i 3400MHz och det krävs en AMD 64 3200 för att ligga på samma nivå som G4an med 100MHz buss.
Altivecen är för snabb för sitt eget bästa. Den mättar enkelt bussarna i de flesta macar. Tyvärr krävs det jobb med handkodning i stor utsträckning och kunskap i vektorkod vilket inte många besitter eller bemödar sig med.

Jag säger inte emot dig att den är snabbare, men eftersom det, precis som du säger ovan, är så krångligt att optimera för AltiVec så är det många utvecklare som inte gjort det. I och med att de nu får enklare att imlementera vektorberäkningar så kommer fler göra det. Därmed mitt påstående att det indirekt kommer göra fler program snabbare, eftersom fler program kommer utnyttja det.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen omöjligt att spela vanliga spel på macarna? Jag tycker att de är så otroligt coola, men jag tänker inte ge upp mitt spelande bara för en Mac.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Jag förstår hur du tänker, men du tänker "fel". De tvingar ingen, PowerBook/MacBook Pro är till för den professionella marknaden, inte någon hemanvändarmaskin för slösurfande etc (även om det självklart finns de hemanvändare som köper PowerBook/MacBook Pro). Apple gjorde ett smart drag, de tillgodosåg både hem- och proffsmarknaden genom att släppa iMac med intel och MacBook Pro, istället för att släppa iMac och MacBook bara. Då hade vi haft en brölande yrkeskår istället (inklusive mig ). Och bara lugn, MacBook kommer, precis som Mac Pro (det ryktas om att de ska döpa om PowerMac till det, hm, jaja, den som väntar får se...), Mac Mini och Xserve (jag är lite nyfiken på vad de har i bakfickan där).

Håller inte riktigt med.

Apple har inte legat så mycket efter på stationära sidan. Det är på bärbara sidan som de verkligen haft problem.
Att släppa en stationär dator med intels processorer fyller inget hål och inget egentligt syfte mer än en helt vanligt uppgradering.

Och att bara släppa proffsmodeller gör ju att de som suktat efter en mac-bärbar i flera år nu äntligen kan få en, även om det är någon proffsmodell.

Och skillnaden mellan en proffsmodell och 'hemmamodell' är ju bara priset. Alla datorintresserade väljer proffsmodellen om de kan rättfärdiga priset.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni kommer OS X att pressa WINXP ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit: 5.6 pounds = ?

5,6*0,454 = 2,5424kg

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pandemon
5,6*0,454 = 2,5424kg

1.1 kg lättare alltså...

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
http://www.theinquirer.net/?article=28900

Undrar om det motsatta också kommer att fungera...

Permalänk
Medlem

Stämmer detta så är jag en lycklig man!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Håller inte riktigt med.

Apple har inte legat så mycket efter på stationära sidan. Det är på bärbara sidan som de verkligen haft problem.
Att släppa en stationär dator med intels processorer fyller inget hål och inget egentligt syfte mer än en helt vanligt uppgradering.

Och att bara släppa proffsmodeller gör ju att de som suktat efter en mac-bärbar i flera år nu äntligen kan få en, även om det är någon proffsmodell.

Och skillnaden mellan en proffsmodell och 'hemmamodell' är ju bara priset. Alla datorintresserade väljer proffsmodellen om de kan rättfärdiga priset.

Det är ju på den bärbara sidan de haft problem, med PowerBook. Yrkeskåren har vrålat sig hesa efter en PB G5, inte iBook. iBook fyller fortfarande sin funktion och klarar av det. Det har aldrig varit någon monstermaskin och kommer nog aldrig bli (tror jag då, men fel kan man ju ha, speciellt när det gäller Apple. )

Dessvärre är nog inte "datorintresserade" en särskilt stor målgrupp. De flesta PowerBooks som sålts har nog inte gått till hemanvändare/datorintresserade, utan till företag, frilansare och liknande. iBooks har sålts till studerande i stor utsträckning och skribenter, dvs, de som inte behöver sitta med Photoshop, Illustrator och andra "tyngre" program till vardags.

Att släppa en stationär dator för hemanvändare med intel processor fyller "vill ha"-hålet. Att det inte blivit Mac Mini som fick intel-proppen nu finns det säkert goda skäl till. Jag tror nog att Apple gärna hade släppt hela produktlinjen med intel om det gått.

Skillnaden mellan en proffsmodell och hemmamodell är inte bara priset. Du får ta och luska lite i speccarna när det gäller till exempel PowerMac vs iMac (G5) så förstår du varför man sitter vid en PowerMac och inte en iMac när man jobbar med trycksaksproduktion etc.

Sen finns ju alltid de med feta plånböcker som vill köpa sig det tunga artilleriet, men jag är tveksam till om de utgör så stor procent av kundkretsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HotTuna.
Stämmer detta så är jag en lycklig man!

Varför vill du använda Windows på en Mac? Är du masochist?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HotTuna.
Stämmer detta så är jag en lycklig man!

vi får vänta o se tills nån testat. apple säger bara att de inte kommer hindra någon från att göra nå liknande, inte att det kommer funka. vet inte hure är med dig, men jag ser gärna att nån annan testar innan jag bränner mina pengar vi vet ju ännu inte vare är för hårdvara som sitter i macbooken, om man bortser från cpu o grafik, vad det är för chipset osv.

hade de EFI? hur funkar det igentligen?

men jag kommer aldrig installera windows på en mac. en gång osx, alltid osx men kan ju förstå om andra vill det med tanke på att spelutbudet varit lite klent, MEN jag tror det kommer växa nu när apple bytt till intel.

om nu macbook får dual core, så får väll ibooks ersättare single core, denna finns väll ännu inte (yonah alltså). kan ju oxå vara en anledning till att en sådan dator inte kom.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad alla menar med att den är så jävla snygg, dom har ju inte ändrats märkbart från G4/5 tiden. Nån ny strömkabel, inbygd kamera och Front Row till den bärbara, de två sistnämda var ju bara en tidsfråga eftersom det kom med senaste uppdateringen av iMacen.
Sen tycker jag personligen att det är en tragedi att Intel får större inflytande på marknaden. Apples datorer har med Yonah blivit mångfaltidgt bättre, Intel gör väldigt bra skit. Men att det är bra tar inte bort det faktum att det är skit... Har aldrig gillat Intel, magen vrider sig vid tanken på en. Som student har jag inte råd med en iMac G5 men har tänkt köpa en ända sedan de uppgraderades från G4. Har dock undrat varför inte dom kommer med något nytt på sistone, och varför inte G5an letat sig in i Powerbooken. Men svaret på det är väl enkelt. IBM har misslyckats med att vidareutveckla PPC processorerna och nu har Apple tröttnat.
Förstår Apple, men tragiskt är det. Hade hellre sett en G6, dualcore PPC processor... Men drömmar slår ju sällan in.

Visa signatur

Wiee...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Varför vill du använda Windows på en Mac? Är du masochist?

Hade gärna hållt mig till OSX om det inte varit så att inga pokerklienter fungerar på mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Är det verkligen omöjligt att spela vanliga spel på macarna? Jag tycker att de är så otroligt coola, men jag tänker inte ge upp mitt spelande bara för en Mac.

Installera XP på den. Med tanke på grafikkortet så lär man få riktigt bra prestanda!

40fps+ i BF2 @ 1440*900 @ medium, möjligt?
(med billigaste modellen, med 512+512mb minne).

Fast jag kanske överdriver, hur bra är X1600?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Installera XP på den. Med tanke på grafikkortet så lär man få riktigt bra prestanda!

40fps+ i BF2 @ 1440*900 @ medium, möjligt?
(med billigaste modellen, med 512+512mb minne).

Fast jag kanske överdriver, hur bra är X1600?

Lite sämre än 6800 - 6800 GT?

Permalänk
Medlem

Jäkla sjukt pris !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Att släppa en stationär dator för hemanvändare med intel processor fyller "vill ha"-hålet. Att det inte blivit Mac Mini som fick intel-proppen nu finns det säkert goda skäl till. Jag tror nog att Apple gärna hade släppt hela produktlinjen med intel om det gått.

Skillnaden mellan en proffsmodell och hemmamodell är inte bara priset. Du får ta och luska lite i speccarna när det gäller till exempel PowerMac vs iMac (G5) så förstår du varför man sitter vid en PowerMac och inte en iMac när man jobbar med trycksaksproduktion etc.

Finns väl inget vill-ha hål för intel-processorer i macar?
Mer än i bärbara då..
Visst att intels processorer är bättre och strömsnålare men det i sig har apple inte haft några större problem med så tycker inte att intels processorer skapar något ytterligare begär. Förutom för de som vill kunna köra windows på en mac-dator också förstås. Men det är väl inte direkt någon majoritet.

Vidhåller att powerbooks passar lika bra i hemmet som en ibook, sålänge budgeten håller. Ser inget i powerbooken som är överdimensionerat för en hemmapulare.
Kan du nänmna nåt som gör att powerbooken inte lämpar sig för "hemmabruk".
Bärbara datorer på PC sidan som kostar ~20000 kr fungerar fint för hemmet. Även som sagt, få kanske tycker att priset är värt det. Men det betyder inte att de inte skulle ha nytta av en.

Personligen skulle jag känna mig begränsad av ibooken och vet om folk som köper powerbooks för privat bruk. iBook är budgetmodellen som alla skulle välja bort för powerbooken om de hade råd. Och när det inte finns nån ny iBook så lockar säkert apple till sig några ibookanvändare till powerbook - även om det garanterat kommer en ibook med tiden.
Sen är det kanske sant som du säger att den proffesionella marknaden har ett större behov av de nya datorerna och att det för apple är viktigare att fylla det först.

Jolle187:
Öppna ögonen.. Intel gör inte skitprocessorer. Deras P4a serie har mot slutet inte varit särskilt lyckad men deras nya processorer är fina. Ha lite belägg för dina påståenden. Det har du bara att tjäna på själv. Är dyrt och onödigt att snöa in sig på företag bara för att man gillar dem (eller tvärtom).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
hade de EFI? hur funkar det igentligen?

http://www.intel.com/technology/efi/

Både Gnu/Linux och Windows XP stödjer redan EFI.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Det där med kvalité får du gärna utveckla då det sitter precis samma komponeter i en mac som i en PC och på diverse mac forum har man dom senaste åren kunnat läsa hur bra kvalité Apples produkter har haft...

Att det sitter precis samma komponenter är ju lite att ta, och det där med apples kvalite känns ju ändå lite som en vågad jämförelese...tror nog genomsnittspersonen med pc får lägga ner ruskigt mycket mer tid på underhåll och service än en med mac...att några datorer krånglar är ju försvarligt och det är fortfarande mer krångel med pc's, så är det bara.....

Sen är ju kvalitet andra saker, innotiva produkter som är väldigt lämpade för dess uppgifter... mac har 5 modeller men täcker ändå upp i princip alla användnings områden man kan tänka sig...

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Är det verkligen omöjligt att spela vanliga spel på macarna? Jag tycker att de är så otroligt coola, men jag tänker inte ge upp mitt spelande bara för en Mac.

Nej det är verkligen inte omöjligt, men man får räkna med att långt ifrån alla spel kommer och att de som kommer i regel kommer lite senare.

Några adresser:
http://www.aspyr.com/games.php/mac/complete/
http://www.apple.com/games/
http://www.insidemacgames.com
http://www.feral.co.uk
http://www.macsoftgames.com/
http://www.macplay.com/games.php