Varmeproblem i en dator? Hur motivera för affären?

Permalänk

Varmeproblem i en dator? Hur motivera för affären?

Hejsan!

Min lillebrorsa köpte en färdig dator från PC-City i höstas. Den har strulat en del och var inne på lagning nyss. Dom bytte ut moderkort och grafikkort.

Nu har datorn startat om rätt vad det är bara när han spelar Battlefield 2, vilket gör att jag misstänker värmeproblem. Något verkar vara fel nu med i alla fall.

Hur skall man göra för att diagnostisera det här så att man kan ge affären en motivering? Att belasta datorn och se om den startar om sig i annat än Battlefield 2 är väl en god idé. Finns det något stresstest program som man kan ha på i ett par timmar för att kolla?

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk
Medlem

prime!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk

Om det är ett program, var kan jag i så fall hitta det?

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk
Medlem

Det finns en massa nyttiga (och mindre nyttiga) program här på SweC. Kolla på "Filer"-fliken till att börja med.

Permalänk
Medlem

Om du tror att det är värmeproblem så kan du ju lätt kolla !

Öppna chassit!

Kolla tempen på cpu med något prog... finns många

Om du får fel i prime behöver det inte vara så att det är för varmt! Det kan vara så att minnet är defekt.

Jag själv fick problem med BF2 för någon månad sen. fast inga andra problem. Nu förstår jag varför jag fick problem. En av minna ramstickor i burken har gått sönder nu! Saken var det att jag fick inte fel i memtest eller på något annat spel utan bara i bf2. Anledningen är att BF2 var mycket känsligt tydligen... läst det på flera ställen i alla fall...

Så:

Värmeproblem!
Minnesproblem!

Detta tror jag på..

//Frenell

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk
Medlem

kan även va nätaggsproblem, pccity brukar ofta ha mindre kompetent personal (min åsikt), jag kan mycket väl tro att dom släng in ett för klent nätagg i datorn, är ju ganska lätt att kolla om det kan vara det då du endast skriver märke på det watt och vad det sitter i övrigt i datorn....
Detta löser ofta ut när man spelar tunga spel då man belastar både cpu minnen och grafikkort samtidigt, det är därför risk för att du inte få samma effekt med prime....men testa så mycket så möjligt.
Du kan även känna på flänsarna på tex cpu grafikkort för att konstatera att om du bränner dig direkt så är dom kanske lite i varmaste laget.
Sen uppkommer det efter ett tags spelande eller direkt när han sätter igång det efter att ha startat datorn? för i så fall ska det inte behöva vara värme...

Lite rörigt inlägg men kanske hjälper lite

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Kan testa att köra artifakt scanning i AtiTools oxå... Brukar göra det för att belasta både CPU o GPU, och för att kolla temperaturer

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk

Tack för svaren! Nu bor jag på annan ort än lillbrorsan så jag kan inte öppna chassit utan bara prata med honom på telefon.

Prime, kan inte hitta det bland "Filer". Det fanns inte under Felsökning eller Nyttoprogram / Övrigt så då vet jag inte riktigt var jag skall titta efter det?

Om en av ramstickorna håller på att gå sönder och det inte syns med Prime, så är det ju inte så lätt att veta. Men det kan mycket väl vara så, var ju fel på datorn innan och dom bytte som sagt moderkort och grafikkort men inte minnesstickorna... Hm..

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonaldEKnuth
Tack för svaren! Nu bor jag på annan ort än lillbrorsan så jag kan inte öppna chassit utan bara prata med honom på telefon.

Prime, kan inte hitta det bland "Filer". Det fanns inte under Felsökning eller Nyttoprogram / Övrigt så då vet jag inte riktigt var jag skall titta efter det?

Om en av ramstickorna håller på att gå sönder och det inte syns med Prime, så är det ju inte så lätt att veta. Men det kan mycket väl vara så, var ju fel på datorn innan och dom bytte som sagt moderkort och grafikkort men inte minnesstickorna... Hm..

kör memtest för att kolla minnena!!

Ladda ner prime och memtest genom att gooooogla. Då får du de du söker direkt!

//Frenell

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gigabyte GA-X38-DQ6, Quad 6600@3,6Ghz (9x400), 2GB PC8500@1280Mhz (2x640Mhz), 1.5TB Hdd (3x500 WD), 2x Raptor 74GB Raid 0, 2 st Sapphire HD2900 Pro i CROSSFIRE, Antec 850W PSU, Lian Li PC1000 Plus, 3dmark 06:17188, 3dmark 05:23598.

Permalänk
Medlem

Prime låter alltså processorn räkna ut primtal, vilket gör den riktigt var. Startar den om då så överhettar processorn, och då får PC-City fixa bättre ventilation i chassit.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Så här heta är dem anställda på Pc-city....
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50730...

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeter
Så här heta är dem anställda på Pc-city....
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50730...

ahahahahahahahahahahaah roligaste ja läst på läääänge!
jag ska nog montera min vf700 på processorn och min TT big typhoon i botten så den blåser upp

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem

Ojojoj, jag som tyckte de verkade inkompetente på JMEData när de sålde en "speldator" med ett 6600GT och 4x256

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Inte hacka på pc-city! Killen med vf700 fick iaf ett svalare chassi eller???

Visa signatur

[P4 3,2 Extreme Edition ] [4x512Mb Corsair 3200xlpt @ 2-2-2-5] [Radeon X850XTPE @590/605] [Asetek waterchill antarctica dual 120mm CPU/VGA/CHIP] [120 Gb Hd] [Antec 480W Neopower] 01: xxxxx 03:14351 05: 6870
Bärbar:FS Amilo M3438G 2,0Ghz

Permalänk
Medlem

Kan ju bara nämna idioterna på computercity i gbg... skulle haft ett motstånd till en fläkt och frågade en försäljare som stod med ansiktet ner i en skärm om det. Fanskapet lyfte inte ens blicken men mumlade "vet inte" och fortsatte bara utan att ens lyfta blicken. Kan ju nämna att jag gick med bestämda steg ut för att aldrig sätta min fot där igen.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk

Jag har blivit illa bemött på Elgiganten i Västerås, det finns nog minst en riktigt illavarslande historia om alla de stora firmorna inom området. Min granne jobbar på ComputerCity och han är hur trevlig som helst, tror inte han blir någon elaking när han kliver in på jobbet heller. Men helt klart blir man ju påverkad, handlade på Elgiganten i alla fall nu för en tid sedan men det tog emot lite.

Men tillbaka till ämnet, min plan då är att:
1. Köra memtest och se att minnet fungerar som det skall.
2. Stressa CPU'n genom att köra Prime

Det verkar som att det finns två steg till:

Finns det inget program som kan stressa GPU'n på ett modernt grafikkort? Stå igång och låta GPU'n få arbeta hårt ganska länge, ev. samtidigt som den mäter det som är relevant och bör mätas.

Och en sista fundering. Bör man inte stressa CPU'n och GPU'n samtidigt om det är värmeproblem, då dom båda bidrar med värme till lådan. En och en så kanske den pallar med värmen men tillsammans blir det för mycket, kan ju vara en infallsvinkel?

Visa signatur

Det här är inte en automatisk signatur. Jag trivs bäst med att skriva den manuellt varje gång.

Permalänk
Medlem

du kan ju stressa GPU'n med ATi Tool borde fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonaldEKnuth

Finns det inget program som kan stressa GPU'n på ett modernt grafikkort? Stå igång och låta GPU'n få arbeta hårt ganska länge, ev. samtidigt som den mäter det som är relevant och bör mätas.

Och en sista fundering. Bör man inte stressa CPU'n och GPU'n samtidigt om det är värmeproblem, då dom båda bidrar med värme till lådan. En och en så kanske den pallar med värmen men tillsammans blir det för mycket, kan ju vara en infallsvinkel?

Loopa 3dmark05 ett X antal gånger?