Kan virus göra så att datorn inte startar?

Permalänk

Kan virus göra så att datorn inte startar?

Jag har fått i uppdrag att fixa iordning en bärbar dator med allehanda problem som tillhör en person som inte är alltför hemma på området.

Inget på hdd behövde räddas så jag tänkte bara formatera om disken och lägga på windows igen. Därmed skulle jag slippa tampas med alla virus som utan tvekan finns på datorn.

Problemet är att inget alls händer när man trycker på on-knappen. Jag har strömsladden inkopplad i väggen och det enda som händer är att batterilampan blinkar ett par gånger.

Kan detta beteende orsakas av ett virus eller måste det vara ett hårdvarufel?

Tyvärr har jag inte kunnat kolla hårdvaran eftersom datorn är ihopskruvad med torx-skruvar och jag inte har några sådana mejslar.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

nät aggregatet kan ha pajjat..

eller så har hårdisken krashat, vanligt i bärbara datorer.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Re: Kan virus göra så att datorn inte startar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Jag har fått i uppdrag att fixa iordning en bärbar dator med allehanda problem som tillhör en person som inte är alltför hemma på området.

Inget på hdd behövde räddas så jag tänkte bara formatera om disken och lägga på windows igen. Därmed skulle jag slippa tampas med alla virus som utan tvekan finns på datorn.

Problemet är att inget alls händer när man trycker på on-knappen. Jag har strömsladden inkopplad i väggen och det enda som händer är att batterilampan blinkar ett par gånger.

Kan detta beteende orsakas av ett virus eller måste det vara ett hårdvarufel?

Tyvärr har jag inte kunnat kolla hårdvaran eftersom datorn är ihopskruvad med torx-skruvar och jag inte har några sådana mejslar.

Citat:

Kan virus göra så att datorn inte startar?

Visst kan virus sätta stopp för uppstart av datorn.
Det är beorende på vilken sorts virus som denna datorn har fått.

Du har ingen aning vad detta virus heter?

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kan virus göra så att datorn inte startar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus Grissom
Visst kan virus sätta stopp för uppstart av datorn.
Det är beorende på vilken sorts virus som denna datorn har fått.

Du har ingen aning vad detta virus heter?

Hur skulle han kunna veta det när datorn inte startar?

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Kan virus göra så att datorn inte startar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blesk
Hur skulle han kunna veta det när datorn inte startar?

Oftast så brukar antivirusprogrammet fånga angreppet och lägga det under karantän.
Och har man lite tur så kan man finna det under felsäkert läge.
Sedan om man har gjort en startdiskett så kan man eventuellt får igång datorn och därefter börjar felsöka detta angrepp.
Det förusätter om man har gjort någon startdiskett som gör att datorn kan dras igång.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Moderator
Moderator

eftersom inte ett smack händer när han skall dra igång den så är det självklart inte ett virus
och hur skulle en startdisk kunna hjälpa?

något hårdvarustrul är det onekligen, så du får nog bita i tjocka moster och skaffa en torxmejsel

Visa signatur
Permalänk

Det är som sagt inte min dator så jag har ingen aning om vad det kan vara för virus som slåss om utrymmet på den disken. Men med tanke på ägaren av datorn skulle jag tippa på att datorn är helt och hållet övertagen av skräp. Inget antivirusprogram har någonsin använts så det finns ingen startdiskett.

Det verkar vara lite olika bud angående om det är fel på hårdvaran eller om det kan vara ett virus. Själv börjar jag dock luta åt att det är hårdvaran...

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Har du ryckt ur HD:n och tryck dit den igen? Kollat att minnena sitter som de skall? Är det lilla knappbatteriet bytt till ett nytt? Det brukar gå fint att öppna utan torxnycklar men det är klart lättare med rätt nycklar...

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danlin
Har du ryckt ur HD:n och tryck dit den igen? Kollat att minnena sitter som de skall? Är det lilla knappbatteriet bytt till ett nytt? Det brukar gå fint att öppna utan torxnycklar men det är klart lättare med rätt nycklar...

Ja, jag har kollat minnen, hdd och batteri - det enda man kan kolla utan torx-mejslar. Tyvärr har jag bara dåliga mejslar hemma så det går inte att göra något alls. Ska låna lite verktyg från jobbet idag och kolla om det går bättre.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~