Permalänk
Medlem

limma en plåt bit på plåt.

ja,, eftersom ajge e så grymt lat så jag verkligen fan inte orkar ta med det till skolan och svetsa så tänkte ajg kolla om de finns nått bra lim som kan limma ihop plåt? kommer även spackla över det sen o lacka,, ett fläkthål som jag vill ha bort.

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Medlem

Araldit.. är ett 2 komponentslim som är precis vad du söker.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Super-Epoxy

Permalänk
Medlem

^precis^

Glöm inte att rengöra, avfetta och rugga upp ytorna ordentligt (superfint sandpapper!). Se även till att båda ytorna ligger tätt mot varandra så du inte får några större glipor som måste fyllas ut av limmet - det är viktigt att limfogen inte är för tjock!

Kan ju tillägga att en rätt utförd limfog kan vara mycket starkare än en svetsfog om kontaktytan är tillräckligt stor.

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsToR
^precis^

Glöm inte att rengöra, avfetta och rugga upp ytorna ordentligt (superfint sandpapper!). Se även till att båda ytorna ligger tätt mot varandra så du inte får några större glipor som måste fyllas ut av limmet - det är viktigt att limfogen inte är för tjock!

Kan ju tillägga att en rätt utförd limfog kan vara mycket starkare än en svetsfog om kontaktytan är tillräckligt stor.

Intressant det där!
Har hört att många sportbilar har limmade chassin exempelvis.

Hur kommer det sig att det kan bli starkare?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Beror till stor del på kontaktytan.

Om du ska fästa en plåtskiva direkt på en annan plåtskiva så har du en viss kontaktyta. Säg att det är 200x100 mm Alu-plåt. Svetsa? Javisst, men du kan bara svetsa i kanterna, inte mitt emellan. Det ger ungefär 0.00014 m^2 total yta som binder ihop materialen. Alu har ca 70 MPa draghållfasthet vilket ger *0.6 = 42 MPa skjuvhållfasthet. Så om man ska skjuva isär plåtarna så krävs det (42*10^6)*0.00014=5880 N (~600 kg).[edit]Ska vara 6000, inte 600, råkade göra fel på en decimal på svetsarean.... hm.. petitesser :):)[/edit]

Limmar man däremot, så har man hela ytan 0.02 m^2. Epoxy klarar ~15 MPa skjuvspänning vilket ger (15*10^6)*0.02=300000 N (~30 ton). Materialet går alltså sönder före limfogen.

Jag är lite ringrostig, det var ett tag sen jag räknade på sådant (jag har slarvat lite i beräkningarna för er som kan detta bättre )..... Men men... Lim är trevligt.

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Medlem

finns nåt som heter SVETTSA!

Visa signatur

AMD 64 3700+, Abit KV8 K8T800, Twinmos 1024ddr PC3200, Sapphire X850XT, Soundblaster Audigy LS, 2st 200gb Matrox s-ata, Aspire 500w

Permalänk
Medlem

svettsa? Hmm jag ser en väldigt otrevlig bild i mitt huvud.........;)

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMDRULEZ
finns nåt som heter SVETTSA!

Jag satte nästan vattnet i halsen.
Hade sweclockers haft någon hall of fame för inlägg hade ditt haft en given plats.
No offence.

Tack för förklaringen IsToR, men jag funderade på en sak. Går inte punktsvetsning ut på att man svetsar mitt i?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMDRULEZ
finns nåt som heter SVETTSA!

Inte enligt SAOL!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo men en punktvets svetsar på båda sidor om plåten.

Sen angående limmade chassin skulle jag kunna tänka mig att det är en fördel at slippa skruvförband för att fästa ihop två olika ämnen som inte går att svetsa.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

du kan ju använda alunät med visserligen. sånna man använder när du lagar rosthål på bilar

Permalänk
Medlem

Det är riktigt, om man limmar så behöver man inte tänka på att materialen ska vara samma..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Tack för förklaringen IsToR, men jag funderade på en sak. Går inte punktsvetsning ut på att man svetsar mitt i? [/B]

Jo det stämmer, men då svetsar man ju bara ihop punktvis, genom att man pressar ihop plåtarna med en elektrod från varje håll och krämar på med ström. Har aldrig hört att man skulle svetsa hela ytan, utan det är just punktvis.

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsToR
Det är riktigt, om man limmar så behöver man inte tänka på att materialen ska vara samma..
Jo det stämmer, men då svetsar man ju bara ihop punktvis, genom att man pressar ihop plåtarna med en elektrod från varje håll och krämar på med ström. Har aldrig hört att man skulle svetsa hela ytan, utan det är just punktvis.

Allså borde det gå att limma fast akrylplast på aluminum då?

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk

PL400 funkar kanon

Visa signatur
Permalänk

Är det på en "kant du vill sammanfoga? Ett alternativ kan ju om inte annat vara att bocka, och sen popnita fast plåtarna mot varandra.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Lite utanför ämnet…

Alu-konstruktioner som utsätts för dynamiska påfrestningar (bilar, flygplan…) brukar limmas eller nitas eftersom svetsfogar i aluminium har en otrevlig förmåga att spricka. Jag har för mig att det vara flera flygolyckor för ~50 år sedan där flygplan tappade vingarna pga utmattade svetsfogar.

Permalänk
Medlem

Vingarna är nuförtiden limmade på planen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zadazi
Allså borde det gå att limma fast akrylplast på aluminum då?

Ja, om limmet fäster på akrylplasten så ska det gå alldeles utmärkt

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Araldit.. är ett 2 komponentslim som är precis vad du söker.

Finns Araldit fortfarande att få tag på? Jag har inte sett det någonstans på evigheter. Det är ju mitt favoritlim

Permalänk
Medlem

har för mig att clas ohlson har araldit.

[edit]Nä verkar som att det inte säljs där längre [/edit]

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Medlem

Araldit finns hos Ahlsell, tänk på att momsen kommer till

Visa signatur

design

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Vingarna är nuförtiden limmade på planen

Finns också en teknik där de olika delarnarna yttre sektioner värms upp via friktion och sen sammanrörs innan de hinner stelna, men de värms bara upp till den punkt att de mjuknar, inte så pass att de smälter. Detta get möjlighet till extremt stora ytor av material utan att behöva lida av nackdelarna med fogar, eftersom det inte gentligen finns några. Inte heller lider man av de nackdelar som följer med en smältning (iallafall inte i samma utsträckning), eftersom materialen aldrig riktigt smälter.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tryck dit plåtbiten med vanlig plastik padding