Permalänk
Medlem

Dist till flickvän ;)

Min flickvän kommer att flytta till en annan stad för att plugga, jag ska därför bygga en egen dator till henne. Då jag kört KDE i flera år vill även hon ha linux med kde, eftersom hon är van vid det. Jag är själv insnöad på Gentoo och vet inte så mycket om andra distibutioner... Hon behöver en lättanvänd men kraftfull dist, om svårare saker behövs göras så kan jag SSH:a till hennes burk och lösa dem.

Jag har läst lite trådar på forum och surfat runt, och tror att antingen Kubuntu eller ArkLinux är det rätta för damen. Vad tror ni?

Visa signatur

Kubuntu Linux 'Edgy' med kernel 2.6.17.x, xorg 7.x, KDE 3.5.x.
AMD64 3200+, 2 GB Dual-DDR400, 250+160 GB Samsung SATA2

Permalänk

Kubuntu skulle nog funka skitbra

Permalänk
Medlem

Jag trode först vi hade någon annorlunda människa på forumet som ville ha en distrubition som flickvän inte till sin flickvän, när jag läste rubriken.

Men jag håller med han innan, vad han nu heter ... namn?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kubuntu är skiten, helt klart!

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Jag får säga SUSE 10... funkar klockrent direkt från start.

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem

Debian, skulle jag rekommendera.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Kubuntu är helt ok, kör det på min brors ex dator. På flickvännens rullar Arch med Xfce, såklart

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat ArkLinux och vill dela sina erfarenheter?

Det optimala skulle vara om hon kunde i viss mån sköta uppdateringar och programinstallationer själv eller via telefonsupport

På grund av apt tror jag mer på en debianbaserad dist än tex Suse. Både kubuntu och ArkLinux är efter vad jag förstått Debianbaserade.

Visa signatur

Kubuntu Linux 'Edgy' med kernel 2.6.17.x, xorg 7.x, KDE 3.5.x.
AMD64 3200+, 2 GB Dual-DDR400, 250+160 GB Samsung SATA2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beyonder
Jag får säga SUSE 10... funkar klockrent direkt från start.

Synd att den är så jäkla stor bara. Håller på att ladda ner den DVD verionen.Jag var lite osäker vad EvalDVD.iso var för något så jag laddar ner DVD_SRC_GM.iso som är ca 1 GB större än EvalDVD, för säkerhets skull.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

@ j0nas, Arch Linux är en utveckling av CRUX och har inget med debian att göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j0nas
Är det någon som har testat ArkLinux och vill dela sina erfarenheter?

Det optimala skulle vara om hon kunde i viss mån sköta uppdateringar och programinstallationer själv eller via telefonsupport

På grund av apt tror jag mer på en debianbaserad dist än tex Suse. Både kubuntu och ArkLinux är efter vad jag förstått Debianbaserade.

ArkLinux använder RPM'er, dock har dom hackat på apt för att det ska funka med RPM.

e-cone: Utveckling va väl att ta i, dock är Arch rätt inspirerat av Crux.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Synd att den är så jäkla stor bara. Håller på att ladda ner den DVD verionen.Jag var lite osäker vad EvalDVD.iso var för något så jag laddar ner DVD_SRC_GM.iso som är ca 1 GB större än EvalDVD, för säkerhets skull.

du vill kompilera allt själv också förstår ja.. för säkerhets skull...

...SRC... == source == källkod != installationsskiva. (du laddar alltså fel skiva)

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

kubuntu! eller nåt annat debianbaserat. ska det vara enkelt och bara funka tycker jag helt klart kubuntu. mycket sexigare blir det inte

apt äger!

Permalänk

För att undvika förvirring: Arch Linux != ArkLinux

W

Permalänk
Medlem

Mandriva skulle jag rekomendera. Det är en mycket användarvänlig dist.

Visa signatur

"nu ska jag raka mig, innan folk tror jag kör linux"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j0nas
Det optimala skulle vara om hon kunde i viss mån sköta uppdateringar och programinstallationer själv eller via telefonsupport

Kan det bli mycket enklare än med YaST?

Programinstallation
Programinstallation
Hårdvaruinställningar
Patchning

Det är inte konstigt att de håller på att porta YaST till Debian: http://yast4debian.alioth.debian.org/

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem

varför duger inte gentoo? det är ju den disten du kan bäst själv så det är det nog den du kan fixa till bäst åt henne också. automatiska uppdateringar är ju inga problem det heller om man vill ha det..

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whoracle
du vill kompilera allt själv också förstår ja.. för säkerhets skull...

...SRC... == source == källkod != installationsskiva. (du laddar alltså fel skiva)

Är det inte så att koden bara är med i paketet och att det är vanlig istallation också?, om det är som du säger så, suck!!!

Vad betyder Eval då? är inte det en testverion? Annars så får jag väl ladda ner 5 CD versionen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Eval är en DVD med samma innehål som de fem CD-skivorna och lite extra grejer som Java, Flash mm. Om du ändå tänker installera detta så kan du lika gärna ladda ner Eval-versionen.

Permalänk
Avstängd

Ok, jag får väl göra det. Starta om från scratch trots att morsan bara har ADSL 500

Edit:
Bara 16,35 timmar kvar och det är max hastighet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jok3r
Mandriva skulle jag rekomendera. Det är en mycket användarvänlig dist.

Mandriva verkar vara uppdelat lite olika?

Först den version som är gratis, medans man får betala för andra skivor som powerpack och powerpack?

Permalänk
Medlem

Kubuntu såklart

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Eval är en DVD med samma innehål som de fem CD-skivorna och lite extra grejer som Java, Flash mm. Om du ändå tänker installera detta så kan du lika gärna ladda ner Eval-versionen.

Funderar också på att prova suse. Men vad innebär det att det är eval-version egentligen? Finns det någon pakethanterare till suse?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

yast heter paketeraren till suse, jag håller på att testa det själv nu i dagarna och får säga att det är en trevlig bekantskap. Test rekomenderas verkligen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Flickor ska köra BSD, så är det bara.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

jag kan bara hålla med heande! allt har verkligen fungerat klockrent med suse 10.0. det enda jag saknar är just apt, men det går ju att fixa med apt4rpm. Yast är nog det mest användarvänliga verktyg jag har stött på iaf....

Permalänk
Medlem

Desktop-BSD är klockrent

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Jo, Suse var faktiskt det första jag tänkte på... Men jag testade det för knappt ett år sedan till min laptop, och det var ett helsicke med drivrutiner. Har ett ipw2200 trådlöst nätverkskort, och att det inte fanns någon RPM för det supervanliga kortet gjorde mig arg...

Gentoo är nog inget alternativ, då jag vill att hon ska kunna fippla lite själv oxå... (hon vet inte vad UNIX, root-användare, pakethanterare eller filsystem är för något och hon vill inte lära sig det heller).

När jag läste om ArkLinux på distens hemsida blev jag imponerad av de konfigurationsverktyg de tillhandahöll. Något som knappt finns till Kubuntu va?

Visa signatur

Kubuntu Linux 'Edgy' med kernel 2.6.17.x, xorg 7.x, KDE 3.5.x.
AMD64 3200+, 2 GB Dual-DDR400, 250+160 GB Samsung SATA2

Permalänk

PC-BSD eller DesktopBSD, båda använder KDE.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Varför är Yast bättre än t ex synaptic?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"