Permalänk
Medlem

Grafikkort pci express

Hej o hå!

Jag funderar om grafikkort rent generellt presterar bättre med pcie än mot agp? Vet att pcie är nyare teknik men sen vet jag typ inget mer

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem

japp det gör det väl antar jag.. onödigt att uppgradera till AGP nu när allt byts till PCI-e

Visa signatur

=)

Permalänk

Vad jag har hört är det ingen märkbar skillnad mellan AGP och PCIe. X850XT PE och 6800Ultra i AGP använde ju nästan bara AGP 4x. Men nu finns ju 7xxx och 18xx serien men de finns ju inte i AGP.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795

Permalänk
Medlem

PCIe presterar alltid bättre än AGP. Även om ibland skillnaderna är små, men de finns där. Tyvärr, men så är det bara! Alla tester som jag läste säger detta.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CDan
PCIe presterar alltid bättre än AGP. Även om ibland skillnaderna är små, men de finns där. Tyvärr, men så är det bara! Alla tester som jag läste säger detta.

Ja men skillnaderna är oftast minimala, max nån procent. Sen är det svårt att testa PCI-e mot AGP, eftersom man aldrig kan testa korten på identiska system. Skillnader kan också bero på chippet som överbryggar en del kort från PCI-e till AGP (eller vice versa), eller att AGP-versionen medvetet är lägre klockad för att sälja fler PCIe kort och PCIe plattformar (som tex fallet med 6600gt).

DEtta testet på beyond3d t.ex. där man testat x800xt AGP vs PCI-e, körs PCI-e kortet på en P4 EE med DDR2-minne, medan AGP-kortet körs på en vanlig P4 med vanliga DDR-minnen.

http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r423/

Resultatet blir att PCIe systemet presterar bättre vid låga upplösningar och/eller i cpu-krävande tester, medan skillnaden i mindre cpubegränsade tester är minimal. Väldigt tydligt i det gamla men hyffsat grafikkrävande Splinter Cell. Skillnaden i höga upplösningar + AF är bara ca 1%, men den skillnaden kan fortfarande bero på processorn.

http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r423/index.php?p=8

Ett annat test där man till synes skulle kunna jämföra PCI-e med AGP är detta:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/2004-27gpu2.ht...

Men AGP och PCI-e körs på helt olika plattformar och som nämnts så är AGP 6600gt lägre klockad än 6600gt PCI-e. AGP-platttformens processor är något snabbare och därför är 6600gt agp ofta lite snabbare i låga upplösningar där cpun har stor inverkan. När detaljnivån och upplösningen höjs drar det högre klockade 6600gt PCIe ifrån eftersom processorn spelar mindre roll. Tydligt i Doom 3 testet:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/2004-27gpu2_3....

Permalänk
Medlem

Du har rätt. Jag läste inte så många tester och min slutsats var ofullständig. Men PCIe säljs mest. Detta kan inte alltid betydda att det är bättre teknik.

Visa signatur

CDan

Permalänk

såg ett test i microdator o då med x850tx pe och där fick dom högre poäng i 3dmarks med agp versionen än pci-e. men vad vet jag

Permalänk
Medlem

Ska man köpa ny dator idag ska man självklart välja PCI-e. AGP är på väg bort. Även om spel inte drar så stor nytta av PCI-e ännu, så tror jag andra applikationer gör det där PCI-es större uppströmshastighet mellan kort och system-minne utnyttjas.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det uppskattas. Har lite funderingar på att uppgr min dator så det var därföra jag undrade. Fick rådet att köpa nytt grafikkort samtidigt, kör med ett ati 9600pro nu och fick rådet att byta till ett pcie grafikkort 6600GT? Vad säger ni om detta? Tycker att mitt kort funkar fint vid låg upplösning på spel som splinter cell. Är det nån idé att byta grafikkort tycker ni? Vilka pcie kort är köpvärda i så fall för runt 1800 spänn?

Uppgraderar från AMD 2400+ till AMD Athlon 64 3500+. Det blir ny processor, moderkort och grafikkortet då.

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem

Till Pci-e finns väl x800gto för strax under 2000 tror jag.

edit: har du bara 9600 pro kan det vara värt att uppgradera agp-kort

Permalänk

om du skall ha grafikkort i den prisklassen kanske du ska titta på x800gt/gto.

Permalänk
Avstängd

Lite lustigt då att PCI-E säljer mest då runt 70% i världen som uppgraderar till nåt nytt grafikkort köper AGP kort!

Edit
http://www.theinquirer.net/?article=28253

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

oj oj... vilka chansningar.. grejjer med PCI-ex är väl att du kan sätta i SLI.. anars ere typ samma lika.. och de kommer nyare till AGP nu oxå.. så hold on bara.. lite kort i 1XXX serien e på g..

Permalänk
Medlem

Får väl se hur jag gör då. Så svårt när det finns mycket att välja på. Det är inte direkt som att välja expressen eller aftonbladet ska kolla upp x800gt iaf. Tack för tipsen!

Visa signatur

Core 2 duo!