Permalänk
Medlem

PWM DAC med atmega?

Är det någon som provat att göra en DAC med atmegans PWM. Med en 16bitars timer kan man ju få 16 bitars precision men hur mycket blir skit pågrund av rippel om man använder ett enkelt LC filter? Skulle vilja ha bra precision mellan 0.1 och 5 V för att styra en VCO

Visa signatur

Tack, ni svenska vakttorn. Med plutonium tvingar vi dansken på knä. -Riket
BET KINDCHEN BET, MORGEN KOMMT DER SCHWED [German lullaby]

Permalänk
Medlem

Du glömde en viktig parameter. Du kan ju i princip bli av med all skit mha rätt filter, men det blir ju till kostnad av snabbheten.

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Avstängd

Styra en VCO?

Ska du hålla VCOn vid en bestämd (eller långsamt varierande) frekvens, eller ska du hela tiden skicka en kompensationssignal?

Om du bara vill kunna regelera frekvensen "manuellt" eller via ett räkneverk, så kan du ju använda en "motstånds-DAC". Det framgår inte vilken atmega du kör med, men de flesta har ju ganska många pinnar. Annars, precis som JL säger, ger ju ett bra filter en god och stabil signal.

Ett LC-filter (eller vilken filtertyps som helst) behöver ju dimensioneras, men jag gissar att det räcker med en ganska enkel LC-koppling (eller RC) för att få en "förhållandevis" väldigt stabil signal.

Men, som sagt, det beror på applikation. Kanske finns det helt andra sätt att styra VCOn från en AVR. Själv försöker jag pilla ihop en enkel vågformsgenerator av DDS-typ med hjälp av en Mega88 och ett gäng adderare.

Nyfiken: Ska du bygga en (D)PLL? Eller vill du ha långtidsstabilitet?
Edit: En hyffsat avancerad DPLL finns ju i kretsen 74HC/LS297 som arbetar med ett "ge-och-ta"-pulssystem. DC till 35 MHz. Jag begriper mig dock inte på den riktigt, trots ordentliga datablad.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag ska bygga en funktionsgenerator med hjälp av en MAX038. Frekvensen vill jag styra med spänning mellan 0.1 och 5 V, detta för att ge ström mellan 10uA och 400uA. Genom att byta mellan olika kondensatorer kan jag då få en frekvens mellan 0.3Hz och 20MHz enligt teorin. Fördelen med om jag har en bra upplösning på DAC(mer än 14bitar) räkker det med att byta mellan 5 kondensatorer och fortfarande ha en vettig precision

Jag kommer nog att använde mig av Attiny2313 eller Atmega162 i detta projekt. Processorn skall ta in önskad frekven seriellt, skicka ett lagom värde till MAX038 och sedan läsa av och kompensera så det blir rätt frekvens

Visa signatur

Tack, ni svenska vakttorn. Med plutonium tvingar vi dansken på knä. -Riket
BET KINDCHEN BET, MORGEN KOMMT DER SCHWED [German lullaby]

Permalänk
Avstängd

Ok. Då tror jag att din PWM-DAC är en bra lösning. Ett bra tips är att inte vara allför dogmatisk, utan experimentera dig fram (med L och C, dvs). MAX038 är en trevlig krets! Ska du använda reläer för att byta område?

Låter som en riktigt trevlig pryl det där!

Edit: En annan lösning skulle kunna vara en digital potentiometer, som styrs av ett serieord. Dessa betingar överkomliga priser (iaf om man jämför med MAX038) och är ju perfekta för att styras av en AVR. Kanske det är en väg för att få en kompensation?

Lycka till och håll oss informerade!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag har digitala potensiometara fast de är 3x3 mm och har 16 ben.

kondensatorerna hade jag tänkt att switcha med transistorer alternativt analoga muxar.

Lite spec
Eftersom Iin dras direkt till jord bestäms I med ett yttre motstånd. ca 12kOhm ger lagom ström intervall mellan 0.1 till 5 volt.
då används följande fem kondningar för de olika frekvensområdena

33uF 0.3 -> 12.12 Hz
1uF 10Hz -> 400Hz
33nF 300 -> 1212Hz
1nF 100kHz -> 400kHz
33pF 300kHz -> 12,12MHz

Om jga har en 16bitars DAC får jag då en precision på lite bättre än 1 procent vilket jag tycker är riktigt bra
Men om det sjunker till 14 bitars får jag en precision på 2.4 procent vilket vore synd att gå under
Detta gäller då för de lägsta frekvenserna vid varje kondning

Edit: Digitala trimpottar kostar ganska mycket på elfa (~50 kr) vilket blir mycket då jag behöver för amplitud, offset mm. Desutom har de bara 8bitars

Visa signatur

Tack, ni svenska vakttorn. Med plutonium tvingar vi dansken på knä. -Riket
BET KINDCHEN BET, MORGEN KOMMT DER SCHWED [German lullaby]

Permalänk
Medlem

AD9834 och AD9850 från analog verkar vara rätt trevliga också, dds kretsar som klarar 50 respektive 125 MHz. Fast har inte orkat göra nåt av dom än.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

ARRRG!!!

Hur fan får jag 16bitars PWM att funka med atmega162. Tiobitars är ju inga problem men 16 är ett jävla mörker. Börja tappa tålamodet när man jobbat en hel dag med något som borde vara enkelt

Visa signatur

Tack, ni svenska vakttorn. Med plutonium tvingar vi dansken på knä. -Riket
BET KINDCHEN BET, MORGEN KOMMT DER SCHWED [German lullaby]

Permalänk
Avstängd

Spelar det någon jätteroll? 1024 eller 65536 diskreta steg för varje område? Frekvenskrypningen, gissar jag, spänner redan över två "10-bitarssteg", dvs området / 1024. Observera att jag bara gissar; du har säkert räknat ut det fint. Annars kan du ju utöka antalet områden, även om jag vet att det svider.

Jag har inte arbetar med just Mega162, så jag kan inte hjälpa dig här annat än att hänvisa till databladen, errata och 'application notes', samt - givetvis - http://www.avrfreaks.net/index.php

ante84: Ja, det verkar de. Fast för dyra, ytmonterade och lite för högintegrerade. Fråga: Finns det tillgång till de högre bitarna i "turning-word"? Annars kan man ju inte göra en godtycklig vågform...

Min DDS (som inte är klar än) brukar vanliga 7483-adderare och har ett turningword om 12 bitar. Ja, du läste rätt. 12 bitar! Ändå får jag den precision jag efterfrågar. Minimalism!

Skön omväxling, denna tråd, från alla lysdiodsmotstånd, nätagg, CCFLs, jorda-dig-själv-i-elementet-trådar och annat bjäfs!

Edit: Jag hade för mig att jag sett digitala 1024-stegs-pottar med behändiga inkrement- och dekrementpinnar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jo, lite smådyra är dom väl, fast man kan alltid sampla nån enstaka om man vill greja lite. Tyvärr inte, den har bara en inbyggd sinus lookup-table och en inbyggd komparator.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
Jo, lite smådyra är dom väl, fast man kan alltid sampla nån enstaka om man vill greja lite. Tyvärr inte, den har bara en inbyggd sinus lookup-table och en inbyggd komparator.

Ok. Det var alltså därför jag ratade dem för ett tag sedan...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Kul att läsa måste jag säga. Borde förstå mer än vad jag gör av det ni pratar om. Läser nämnligen elektronikinriktning på gymnaset 3 året.
Mitt projektarbete kommer förhoppningsvis dyka upp på swec när det blir klart. Microprocessor styrd digitalklocka.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ok. Det var alltså därför jag ratade dem för ett tag sedan...

har du hittat nån där man kan bestämma vågformen själv?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
har du hittat nån där man kan bestämma vågformen själv?

Näe, tyvärr. Men jag söker vidare. Med lite tur dyker kanske en DDS-krets i DIL-kåpa, 48 bitars turningword, DC till 100 MHz upp mitt framför ögonen på en på google!

Edit: Fast det är inte så roligt heller. Någon utmaning måste man ju få!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Precis, man borde göra en egen i en fpga. Usb och en liten editor som man kan rita in vågformen i vore nåt det

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Usch, att få PWM:en att funka som man ville med atmega minns jag som ett helvete...
Men absolut värst va ändå i^2c.
Antagligen var jag och de 5 andra jag jobbade med dumma eller så är databladen otydliga.
Oj, lite OT här.