Permalänk
Medlem

Alphacool vattenblock, flöde?

Hallåj. Funderar över att köpa vattenblock av tillverkaren Alphacool (främst Alphacool NexXxoS NB-SLI 1). Det som verkar bra är ju att alla blocken har G1/4 anslutning vilket medför att man kan välja slangdiameter på grejorna. Men nu till min fråga. Vad har ni för erfarenheter av Alphacool? Är blocken restriktiva, dvs. har det någon betydelse för blocket vilken slangdiameter man kör?

Mitt nuvarande system kör 1/2" ID hela vägen med en Swiftech MCP 655 (samma som DD-D5) pump och ett Stormblock. Om Alphacoolblocken är väldigt restriktiva så kommer det försämra det övriga systemet.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Tror att dangerden har ett väldigt icke restriktivt block men jag är inte säker.
http://www.dangerdenstore.com/home.php?cat=46

Om det är detta block du har tänkt köpa så lär det vara väldigt restrektivt.
http://www.alphacool.de/xt/product_info.php?products_id=3546&...

Permalänk

DD blocken är väll kända för att ha ett bra flöde eller?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samael
Tror att dangerden har ett väldigt icke restriktivt block men jag är inte säker.
http://www.dangerdenstore.com/home.php?cat=46

Om det är detta block du har tänkt köpa så lär det vara väldigt restrektivt.
http://www.alphacool.de/xt/product_info.php?products_id=3546&...

Hur vet du att blocket är restriktivt? Dangerden har inget block som passar DFI Ultra-D, synd men sant.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spennis
Hur vet du att blocket är restriktivt? Dangerden har inget block som passar DFI Ultra-D, synd men sant.

Om man tar en titt på nexXxos blocket är det ganska enklet att se att det MYCKET troligtvis har extremt högt motstånd.

Ta en titt på blocket själv så lär du förstå varför.
http://www.alphacool.de/xt/images/product_images/popup_images...

Och angående att DD blocken inte passar till DFI så är det svårt att veta att det är det moderkort du har eftersom du inte skrev det.

Jag har själv ett DFI och har samma problem. Jag har lös det genom att (jag har inte kopplat in allt än men jag kommer att fixa till det efter jul) jag kommer att köra två kyl slingor (och i mitt fall ha gemensam tank så jag slipper ha mer än de två radiatorer jag hade tänkt från början).

En slinga till Nf4-chippet och en slinga till Cpu:n Detta är tvärr den bästa (om det är prestanda man man är ute efter i första hand) lösningen om man har plats och pengar och ork.

Fördelen med att ha två slingor är att man kan ju kyla saker som nf4-chip, minne, mosfet kretsar osv. med den lilla slingan och Cpu och Gpu i den stora.

Min lösning är.

Stora slingan:
Stor pump (DD12V-D5 aka MCP655) ---->Cpu--->Singel Heatercore 1/2 --->Vattentank(gemensam med lilla slingan)--->Dual Heatercore 1/2--->Pump (DD12V-D5)

Lilla slingan
Liten pump (C-Systems CSP750 Mark II)--->nF4-chip--->Vattentank(Gemensam med stora slingan)--->Pump (C-Systems CSP750 Mark II)
I den lilla slingan kommer jag att köra med 6mm slang eftersom det inet spelar någon roll om flödet blir lite lägre eftersom Nf4-chippen inte utvecklar så jätte mycket värme.

nF4-chip blocket http://www.vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=1216

Permalänk
Medlem

Oj sorry. Ska köra på ett DFI NF4 Ultra-D. Jo som sagt, omman har tid och ork. Men alphacool är ju ändå ett stort märke. De borde ju ha ett hum om vad man eftersträvar, dvs. låga motstånd i blocken.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Titta på konstruktionen på blocket! Om du lägger märket till det mycket smala kanlerna som går från där nipplarna skall sitta och ut till själva "coren" på blocket så kommer du att se hur otroligt smala de är.

Smala kanaler = högt motstånd alltså ett mycket restrektivt block.

Edit: DFI har en så korkad layout på DFI-LanParty. Det ända du kan gör är ett se om du kan få tag i på ett block från sloveninen...jag har hört att de skall var bra. Sök på här på forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spennis
Men alphacool är ju ändå ett stort märke. De borde ju ha ett hum om vad man eftersträvar, dvs. låga motstånd i blocken.

Vad du eftersträvar är (normalt sett iaf) en bra kylning. Sen finns det olika sätt att uppnå detta. Att köra ett jätteflöde genom blocken är en metod, alternativet är att göra effektiva block som dessvärre totalmördar flödet.

Men ja, det är restriktivt. Och det är inte så klyftigt att låta ett NB-block ställa till med problem för hela slingan. Så andra talare i tråden har helt rätt.

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem

Okej, om det är väldigt restriktivt får det bli något annat. Jag hade inte tänkt köra sli, dvs. jag kan köra grafikkortet i den nedre pci-e-porten. Finns det flera alternativ på block då? Ett så omtyckt moderkort, men så dåligt med kompatibla "tillbehör". Kanske kan man köpa ett DDbock och modifiera det själv.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Kan du inte kolla in blocket från sloveninen. Sök på forumet

Permalänk
Medlem

Att det blir restriktivt endast får att det är smala nipplar stämmer inte riktigt. Det hänger också på vad man har för pump. Har du inte en så stark uber pump begränsar det kraftigt har du däremot en bättre är det knappt märkbart. Har själv testat med en stark pump när det var inkopplat 1/4 tank i systemet och resten var1/2. Fick samma temps ändå. Men jag skulle nog ändå köpa et block som är mindre restriktivt för att spara pumpen.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Ska se om något av dangerdens block går att köra på DFI om man inte kör sli.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Har under min senaste tif började intresserat mig i vattenkylning så nu ska jag börja läsa på och lära mig lite smått och gott så man kan skaffa det själv med god prestande inom en snarr framtid.

Det jag läst här i tråden en del är ordet "restriktivt". Som jag förstår det rätt så innebär det "mer" motstånd i blocket eller jag har inte hängt med ordentligt här?

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Japp det är helt rätt. Det handlar om dimensionen på nipplarna som man kopplar slangen till. Mindre ger oftast sämre temps och större ger bättre temps.
Ett exempel (mitt system) Jag körde 1/2 (12mm i innner diameter) ger bättre temps då den flyttar mer vatten, men om man kopplar in ett block eller en tank med mindre diameter på slangen bromsar det oftas om man inte har en tillräkligt stark pump eftersom det flyttas mindre vatten.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
Japp det är helt rätt. Det handlar om dimensionen på nipplarna som man kopplar slangen till. Mindre ger oftast sämre temps och större ger bättre temps.
Ett exempel (mitt system) Jag körde 1/2 (12mm i innner diameter) ger bättre temps då den flyttar mer vatten, men om man kopplar in ett block eller en tank med mindre diameter på slangen bromsar det oftas om man inte har en tillräkligt stark pump eftersom det flyttas mindre vatten.

tackar för det. hänger med helt nu.. Såg även nu att du är trelleborgare med like me. fint folk ser man..

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Um... VA?

Stoppa pressarna.

På:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MindFreaK^
Det jag läst här i tråden en del är ordet "restriktivt". Som jag förstår det rätt så innebär det "mer" motstånd i blocket eller jag har inte hängt med ordentligt här?

Svaras det med:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
Det handlar om dimensionen på nipplarna som man kopplar slangen till.

Och, det är helt enkelt inte ett korrekt svar. Jag är ledsen, men visst är det så att de mindre nipplarna ger en ökning i motstånd, men det är så långt från hela saningen, att det fortfarande inte är rätt svar.

Så, i sin helhet.

Ett restriktivt vattenblock, tex, många microchannel designer, är vattneflödet så hårt kontrolerat att vattnets väg genom blocket bromsas, och däav klassas blocket som restriktivt. Att sätta små nipplar på ett sådant block, gör väldigt liten, till ingen skillnad för resten av slingan. Ett block som är mindre restriktivt än vad slangen är, kommer däremot en mindre nippel göra en gigantisk skillnad i motstånd. Eftersom det inte är nått från början, blir skillnaden stor.

Så varför gör man inte alla block med så låga värden på restriktivitet som möjligt? För att de helt enkelt kyler som skit. Restriktionen är inte bara frågan eller äns huvudsakligen om mycket vatten genom litet hål, det är mer en fråga om turbulens. Tyvärr är det även så att turbulens, är den magiska saken bakom effektiv kylning. Motsatsen till turbulens, är i kyllningensvärld laminära flöden, Sånna vill vi ha i slangarna, då de bidrar till lågt motstånd pga frånvaron av just turbulens.

När jag nu har stält till det för alla som trodde att de visste, är det tid för de som faktiskt vet, att komma och orka förklara. Annars kanske det räcker att påtala att Cathar har sagt att han inte tänker utvekla fler vattenblock, då alla som presterar bättre än STORM, måste bli mer restriktiva, och därför kräver för starka pumpar för att vara försvarbart.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Upps sorry. Tänkte inte så långt när jag skrev det där medelandet märkte jag. Vet igentligen hur det funkar men tänkte inte så långt. Tack för rättningen. Sorry........

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Skönt att du tog det så i alla fall, det kunde varit värre :- )
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Som det kan gå helt enkelt. Men roligt man fick ordning på det utan någon större fysisk skada vill säga.

tackar åter igen er båda för svaren..

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |