Hjälp! Är det Grafik-Moderkortet som har klappat?

Permalänk
Medlem

Hjälp! Är det Grafik-Moderkortet som har klappat?

Min fråga lyder som rubriken: Hjälp! Är det Grafik-Moderkortet som har klappat?

Jag har varit på ett jätte roligt lan-party i helgen. Men när jag kommer hem och plockar upp min maskin tillbaka så ser det jätte konstigt ut när datorn bootar: Första jag ser är ju att det är massa med konstiga småa,-korta ränder jämt utspridda över hela skärmen. Och där den räknar upp s-ata hdd:na i dossen så skall det ju vara vit text på svart bakgrund, men det är blå bakgrund helt "random" lite här och var, och när windows startar så ser det ut som om ja skulle ha på 16 färger och en upplösning på 320*380 typ. Det kommer även ett meddelande om att jag skall lägga in nya drivrutiner till mitt grafikort p.g.a. att det har ändrats? öööh? tänkte jag.... Inget luktar bränt, allt annat fungerar som det ska.

Men nu är min(a) fråga(-or):
-Vad har hänt?
-Kan det vara transporten som skadat mitt system?
-Vågar jag ha igång min dator fast det ser ut som det gör?
-Vad ska jag göra för att få det återstållt?

Har uteslutit min tft-skärm(Dvi) genom att testa med en gammal crt, samma sak med denna, alltså mobo-eller graffek. som är fel på.

Har prövat att ta ut grafikortet och sätta tillbaka det, utan resultat.

Är även min första maskin med PCI-E villket gör det svårare att utesluta grafikkort/Moderkort. Men har ett gammalt PCI grafikort som jag har lite funderat att pröva, men jag vet ju inte om det är porten eller grafikkortet som är sönder även om jag testar det.

Mitt systemt är relativt nytt, endast 2½ vecka gammal:

Abit Nforce4 kn8-SLi
Amd64 3200+
Sapphire X800GTO 256mb PCI-E

(Nu blev dethär en jätte "Flummi text", men hoppas på svar ändå )
Jag är jätte försiktig med mitt system, och är väldigt orolig över det som har hänt, så jag ÄR JÄTTE TACKSAM för svar!

//Mvh. Alexander

Visa signatur

dum di dum..

Permalänk
Medlem

Edit: 00.) Prova att göra en systemåterställning till dagen/dagarna före du var på LAN. Löste det problmet? Om nej se pkt 0.)

0.) Lägg om drivrutinerna för grafikkortet. Funkade det? Om ja klart! Om nej se pkt 1.)

1.) Testa med graffet i den andra SLI-sloten och se om det ser normalt ut. Normalt? Om ja troligen SLI-sloten/mobot som krånglar. Om nej se pkt 2.)

2.) Testa med PCI-graffet som du har och se hur det ser ut. Om normalt kan det vara fel på PCI-e grafikkortet men kan också vara mobot som krånglar. Försök isåf att testa kortet i en annan dator för att utesluta grafikkortet.

3.) Snurrar fläkten på grafikkortet?? Värmebekymmer?

Kanske inte så jättemkt hjälp men en bit på vägen.

//Dan

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danlin
Edit: 00.) Prova att göra en systemåterställning till dagen/dagarna före du var på LAN. Löste det problmet? Om nej se pkt 0.)

0.) Lägg om drivrutinerna för grafikkortet. Funkade det? Om ja klart! Om nej se pkt 1.)

1.) Testa med graffet i den andra SLI-sloten och se om det ser normalt ut. Normalt? Om ja troligen SLI-sloten/mobot som krånglar. Om nej se pkt 2.)

2.) Testa med PCI-graffet som du har och se hur det ser ut. Om normalt kan det vara fel på PCI-e grafikkortet men kan också vara mobot som krånglar. Försök isåf att testa kortet i en annan dator för att utesluta grafikkortet.

3.) Snurrar fläkten på grafikkortet?? Värmebekymmer?

Kanske inte så jättemkt hjälp men en bit på vägen.

//Dan

00.) Troligen inte softvaran det är fel på efter som det syns redan i biosen/dos.

0.) Prövade avinstalera och instalerade drivarna på nytt, men det fungerade inte, fick inte heller på höger upplösning än 480*600 på 4-bit färger. inget händer fastän jag ställde det på 32-bit och 1280*1024, såg lika ut.

1.) Kan man byta grafikkortet till "SLOT 2"? är det någon risk med det?

2.) Prövade med pci graffekortet, men fick ingen bild alls, men det är som sagt väldigt gammalt kort, men det fungerar så... hmm...

3.) JA, fläktarna snurrar. inget problem med tempen på någondera delarna i datorn, allt är "normalt".

Tack för svaret!! Hoppas att flera offrar lite av sin dyrbara tid, och hjälper mig...

//Alexander

Visa signatur

dum di dum..

Permalänk
Medlem

Jag hade samma fel en gång, fast det på ett lan men ändå, jag körde in drivisarna på datorn (igen), det hjälpe inte. Jag tänkte då, okej, hm, lägger över allt från C: till D: Så jag gjorde de, körde en formatering, funkar

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

mm'kay, men det var nog kortet denna gång som hade gått sönder

Prövade kortet i en kompis dator och det såg lika förfärligt ut.... så det är inne på service/garanti nu.

Och angående den andra PCI-e porten så gick det inte alls, en röd lampa började lysa på mobot, och datorn gick inte att starta.

Visa signatur

dum di dum..