Permalänk

B&W fantaster här? Musik älskare?

Halloj!

Nu ska jag inom snar framtid köpa dessa högtalare, förstärkare och kablar.
Jag undrar ifall det är fler som kör med B&W system hemma?
Har aldrig hört så musikaliska, luftiga, rent, ärlig bas/ljudet m.m
Jag pratade med han från hifi-klubben & lyssnade på dessa högtalare med den denon stärkaren & det lät gudomligt för 2.0 ljud, men skulle jag ha 5.1 så rek en stärkare för minst 25k.
Man kunde vrida på så högt att rummet nästan skakade och ljudet var otroligt klart & tydligt, högtalarna sväljer bara mer & mer hela tiden med bättre stärkare.
Vad tycker ni om köpet ? SKulle ni kunna lägga ut denna avgift och sedan behålla högtalarna halva livet.

Länkar:

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/golvhoegta...

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/foerstaerkare/...

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/kablar/hoegtalarkabla...

/Daniel

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk

Re: B&W fantaster här? Musikälskare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkpower

Vad tycker ni om köpet ? SKulle ni kunna lägga ut denna avgift och sedan behålla högtalarna halva livet.

Nej jag skulle behöva låna för att ha råd :(. Jag håller mig till hörlurar så länge :).

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Jag har ett par 605s2 hemma, och jag är otroligt nöjd.
Tror inte du blir missnöjd om du köper ett par B&W.

Visa signatur

Opteron 165@2250Mhz, Asus 7900GT, 1.5Gb, 2*200Gb Seagate Barracuda

Permalänk
Avstängd

Verkar vara ett grymt system och ja...jag hade nog kunnat lägga ut såna pengar ifall jag hade dom, så mycket hifibög e man ändå

Men ifall du verkligen tänker lägga ut så mycket så hoppas jag att det där inte är det enda systemet du kollat in?

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Hedersmedlem

Stirra dig inte blind på bara B&W och Denon om du skall lägga så mycket pengar, finns många högtalare och förstärkare i prisklassen. Lyssna runt, alla Hifi-butiker i hela landet blir nog rätt intresserade om du går in och säger att du planerar en 50k+ anläggning. Sedan måste du ha en bra signalkälla också! En bra CD-spelare är inte gratis.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska ta kontakt med Jörgen på Ultimate Sound, helt klart värt att höra vad de har att erbjuda. Om du har möjlighet så är det värt ett besök.

Permalänk

Rekomenderar audiovector sam arcam istället...grym kombination.

B&W tycker jag är överreklamerat. Audiovector talarna kan uppgraderas till 130 000 klassen..vilket ger totalt sjukt ljud med bra stärakre och kablar.

Permalänk
Medlem

Glöm för all del inte monitor audio!
(äger själv ett par b&w högtalare men blev kär på nytt när en polare köpte ett par billigare m.a. högtalare..)

Permalänk
Medlem

B&W 800-serien är helt klart intressant. Med undantag för att B&W DM309 har sin charm så är det först i och med 804 och 805 som B&W börjar låta riktigt bra. Dessvärre kostar dom en del också. Vidare kommer den där Denon förstärkaren inte att räcka till för att driva något i 800-serien - B&W är riktigt kräsna när det gäller elektroniken.

Själv sitter jag på en variant av den kombinationen som ezco nämner, Audiovector + Arcam, men det finns givetvis mycket annat intressant att lyssna på.

Ut på en ordentlig lyssningsrunda

Permalänk
Medlem

Budgeten för kablar ser på tok för hög ut.

Permalänk

hmm, nu blir man bara förvirrad när alla börjar prata om andra högtalare.
Jag tänker dra gränsen vid max 75.000kr, och då ska jag verkligen vara otroligt nöjd med grejjerna. Var kan man provlyssna på Audio vector/monitor audio ? Synd att Ultimate sound inte ligger i sthlm Som ni vet så är jag endast ute efter 2 kanalare. Madspida, det var han på hifiklubben som rek dom kablarna tack vare att högtalarna var kräsna. Alpha, lyssnade exakt på dom delarna som jag har listat upp och det lät sjukligt bra, makalöst detaljerat ljud. Men som sagt så låter det bara bättre & bättre med ju bättre stärkare man har.

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Medlem

Högtalarna är väldigt bra. B&Ws styrka är väl bla klassisk musik

Jag har själv preics köpt ett par Dali Evidence 470 SE för 14.000.
De tyckte jag krossade B&W motsvarande kring 10.000 när det gällde tex röster, diskant, gitarr men B&W var lite bättre på klassik musik möjligen.
700 serien är väldigt bra på det mesta, men kostar rätt mycket också. 800 serien låter såklart väldigt bra, men jag har inte lyssnat på högtalare i den klassen på andra märken. Här i malmö så var B&W på besök och demonstrerade sina finaste högtalare. Kul!

/Andreas

Permalänk

jag har B&W DM602 och är lagom nöjd med dom. Tycker dom låter lite väl grötiga och instängda men dom blir bättre på högre volymer. Var och lyssnade på B&W 803D högtalaren tillsammans med classe förstärkare cd osv. Det lät som det skulle

Visa signatur
Permalänk

Jag hade lagt betydligt mer än de 16 000kr jag la på mitt nya hembioljud, om jag hade haft råd. Så har du pengarna, tveka inte

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

Von Schweiker och Klipsch har jag annars hört ska vara riktigt bra. Speciellt Von Schweiker.

Permalänk
Medlem

Von Schweikert är riktigt bra ja, men de riktigt bra högtalarna från dem ligger en bit upp i pris.

Permalänk

Ää, det får nog bli B&W högtalarna. Tog med mig 5 stycken skivor idag & lyssnade, får gåshud över hur bra dom rackarna spelar. Lyssnade på Rammstein, techno, trance, dance, hip-hop, dom spelade så verkligt och troget att det nästan är skrämmande!

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på hur bra isolerade dom kablarna är. Dom ser väldigt smala ut...

Kolla in lite Suprakablar också. Svensk kvalitét

Dessutom kan du nog få ett system som du inte hör särskilt stor skillnad på gentemot det du satte ihop för neråt halva priset kanske.
Om du har möjlighet att ta dig till GBG, kolla in Jan Stridbecks högtalare. Handgjorda

(Inte för att klaga, men det känns som den musiken du nämnde inte riktigt kräver så bra system)

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk

Hmm, ska kolla runt lite på olika suprakablar. Alltid trevligt att kunna pressa ner priset lite, samt att man inte känner sig *lurad*.
Jac, vilka andra högtalare skulle du rek. att lyssna på innan köp förutom dom som du rabbla upp, bor i sthlms trakten :/

Tacksam för alla svar som skrivits här "oerhört", cred för folket på swecs forum!;-)

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Medlem

Kolla in Dali också.

I Tidningen Hifi & Musik (nummer 7-8 augusti 2005) fick högtalarna "Monitor Audio Silver RS 6" Bäst i Test. Dom kostar ~9.500/par.

http://www.monitoraudio.co.uk/products/silver/rs_series/rs6.h...

Jag är inte så jättehaj på högtalare, men jag tycker att du ska kolla in lite tidningar, typ Hifi & Musik, What Hifi? och liknande.

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk

En sak som är värt att tänka på. Det är att ett par riktiga stativare och en rör-förstärkare spelar riktigt bra på alla håll och kanter. Och dom basar på ordentligt, fast vill du ha det riktiga basljudet så kan man skaffa sig en riktig subbas också.

oft, Vill också handla ljud för mycket pengar

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Vad gäller kabel så är RG-59 och EKK två bra tips. Kostar bra mycket mindre än Supra t.o.m.

Permalänk

Hmm, men tror nog att dessa utklassar en hel del Aa, längtar så mycket efter mina "bebisar" Får höra med flera återförsäljare ang kablarna.
Någon annan som kan jämföra dessa mot andra högtalare i samma prisklass eller lite högre ?

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Medlem

Låter som du är väldigt lyrisk och nöjd över dessa högtalare, dock så tycker jag det känns väldigt dåligt matchat, ser det tex som väldigt dumt ha en stärkare för 14000 och högtalare för 20000 mer.....skulle tippa på att för att matcha dessa högtalare skulle man behöva gå upp lite mer i pris på stärkaren, det som känns mest oroväckande att det låter på dig som att du inte lyssnat på nån annan kombination utan bara denna, hur vet du då att det är så fantastiskt ljud för pengarna?
Jag skulle även vilja hålla med om att detta inte alls är rätt högtalare för den typ av musik du lyssnar på, elektronisk musik i allmänhet vill väl ha högtalare med lite större basar och mindre krut på resten, sjävlklart låter denna musik bra även på ett par b & w för 35000 men kanske lite för bra och avslöjande?
Jag skulle personligen i ditt fall satsa på nått lite mer åt det här hållet...
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/golvhoegta...

dessa kan jag garantera låter väldigt bra med en riktigt kraftig förstärkare till det du lyssnar på...kan va värt att lyssna på alla fall

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Släng in en fråga på www.minhembio.com eller www.hififorum.nu .

Permalänk
Medlem

Alltså, den enda som kan jämföra för att se om dessa är bäst för just dig är du.

Tänk på att det är ingen större poäng att köpta dyra högtalare och dyr elektronik om du sedan inte ställer upp sakerna ordentligt. Akustik kan behöva ses över om du har ekon eller andra akustiska fenomen.

Vad ska du ha för källa?
Det är ingen större idé att köpa dyra högtalare och sen spela halvsunkiga mp3 från ett inbyggd ljudkort eller så...

Att slänga in en fråga på hififorum tror jag knappast kommer hjälpa Darkpower sådär särdeles mycket. Många rekommendationer lär det säkert bli men närmare någon klarthet i fråga tror jag inte att det lär leda. Det finns inget solklart svar på vad man ska ha för något, det beror på många faktorer och däribland tycke och smak.

Det ständigt stående rådet du troligen kommer få (förutom en massa olika rekommendationer och diskussion hit och dit) är att lyssna på så många olika alternativ som möjligt samt att försöka låna hem de prylarna du känner dig mest intresserad av. Anläggningen kommer aldrig att låta likadant i ditt rum som i affären.

Permalänk

Nuclear, ska kika imorrn om dom har dali högtalarna framme. Kan hålla med om att dom "avslöjar" väldigt mycket ur musiken. Just nu har jag lite funderingar kring en bättre stärkare samt en bra cd spelare, men dock så måste jag ta en avbetalning & helst ska allt vara klart inom ett år. Jag får nog ge mig ut på en runda genom olika butiker och verkligen lyssna mig fram till vilka som känns värda för mig.

Ztenlund: Ska höra med Jacob vid hifiklubben/hötorget om jag kan låna hem utrustningen ett par dagar. Hittade denna cd spelare som källa, kan den vara ngt ?

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/cdspelare/deta...

Men då som sagt så måste jag verkligen ta en avbetalning på resterande saker vid sidan, för priset stiger upp rätt saftigt.
Har skrivit på prisjakt och dom rek. helt klart dessa högtalare, bättre kunde man inte hitta enligt många för det priset, men men.
Har sådan beslutångest, går ej att beskriva med ord. Det är inte precis billiga saker, lättare att köpa en dator som man plockar ihop för en 15.000:- istället för nästan 75-80.000:-...

OMFG, kolla denna killens anläggning, hoho

http://www.minhembio.com/JM_Matte/1784

Golvarna = 290.000:-, centern=44.000:-, projektorn=130.000:- + allt annat för 200.000:- drygt

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkpower
OMFG, kolla denna killens anläggning, hoho

http://www.minhembio.com/JM_Matte/1784

Golvarna = 290.000:-, centern=44.000:-, projektorn=130.000:- + allt annat för 200.000:- drygt

Jovisst, men kolla rummet han tryckt in allt i. Knappt större än min toalett. Jag hade prioriterat ett bättre rum att ha en så dyr och krävande anläggning i. Men schyssta prylar, jajamensan

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

Vågar inte säga något om Denon-spelaren då jag inte hört den överhuvudtaget mer än att Denon brukar göra bra grejer...

Jämför den med några andra spelare som klubben har, t ex Thule Spirit DVA150 Digit II som kostar ungefär lika mycket och är en 2-kanals DVD-spelare. Pröva även med något billigare alternativ för att se om du tycker ljudskillnaden är värd merkostnaden.

Att B&W högtalarna är bra råder det nog inget tvivel om utan det handlar snarare om det är just dem som passar dig bäst.

Beslutsångesten känner jag nog allt igen trots att jag inte köpt alla mina saker på en gång utan byter vartefter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog faktiskt rekommendera att du ringer och pratar med PE-Audio. Han är iof belägen i Västerås men han har hjärta för att få saker att fungera optimalt ihop.
HIFI-klubben är i min mening bara en dyrare variant av siba. Försäljare bakom disken och inte genuina audiofiler. Grejerna som säljs är inget större fel på dock.