Randig/grynig bild på TV:n från datorn

Permalänk
Medlem

Randig/grynig bild på TV:n från datorn

Hej!

Jag har kopplat min dator till teven med en s-videokabel för att kunna se på film och spela lite spel ibland.
Men bilden är usel! den är som om man har dålig mottagning från antennen när man kollar på t.ex. 1:an 2:an eller 4:an. Det går ränder över bilden.
Detta är riktigt störande då all känsla att titta på film försvinner totalt.

Jag har testat flera uttag på teven, de två bakre scart-ingångarna och den främre s-videoingången, med samma resultat. Jag funderar på om det kan vara något som stör s-videokabeln. Jag har en ljudkabel, en antennkabel och en antennkabel som kommer från parabolen liggandes jämsmed s-videokabeln. Även en telofonkabel en liten bit. Det beror inte på kabeln eller grafikkortet, har testat med olika, även en helt annan dator. Jag har tyvärr inte testat med en vanlig videokabel (en såndär gul), har ingen sån och vill inte köpa en 10m kabel i onödan om det inte skulle vara det som är problemet.

Nu är min fråga om någon vet vad det kan bero på, och hur jag kan fixa det.

Hoppas ni orkar läsa allt

Tacksam för svar!

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att dra ut antennkabeln från TVn. Det är inte ovanligt att den stör.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

prova med att rycka ur alla "onödiga" sladdar så du bara hr det som behövs inkopplat för att få bild på tv:n. Försök även att lägga kabeln ifrån datorn till tv:n så den inte har "kontakt" med någon annan kabel för att se om det blir bättre.

Om det blir bättre om kabeln ligger fritt och du har aluminiumfolie och plasttejp hemma så kan du ju prova med att lägga först aluminiumfolie och sedan plasttejp över kabeln ifrån datorn för att få den mer skärmad ifrån yttre störningar.

[ironi]Gör även en hatt utav aluminium som du sätter på dig under tiden du pysslar med detta så du inte stör någon elektron[/ironi]

Nä skämt åsido men skärma kabeln om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Prova att dra ut antennkabeln från TVn. Det är inte ovanligt att den stör.

Det hjälpte tyvärr inte.:(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
prova med att rycka ur alla "onödiga" sladdar så du bara hr det som behövs inkopplat för att få bild på tv:n. Försök även att lägga kabeln ifrån datorn till tv:n så den inte har "kontakt" med någon annan kabel för att se om det blir bättre.

Om det blir bättre om kabeln ligger fritt och du har aluminiumfolie och plasttejp hemma så kan du ju prova med att lägga först aluminiumfolie och sedan plasttejp över kabeln ifrån datorn för att få den mer skärmad ifrån yttre störningar.

[ironi]Gör även en hatt utav aluminium som du sätter på dig under tiden du pysslar med detta så du inte stör någon elektron[/ironi]

Nä skämt åsido men skärma kabeln om det hjälper.

Lite jobbigt att linda in 10m kabel i aluminiumfolie men ska testa att lägga kabeln fri från alla andra kablar och se om det hjälper.

Dessutom tycker jag att bilden är ganska suddig, har ett nvidia 6800LE. Kompisen hade sin dator här en gång när vi lanade, han kopplade då in sin dator i min tv, det blev klarare bild. Han hade ett ati Hitec Excalibur 9600Pro. Finns det något program som är bättre än nvidias nview? Har laddat ner UltraMon, funderar på att koppla in en skärm till, men kan det skicka bild till en tv?

Tacksam för svar!

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Köp en tjockare skärmad kabel, som t ex "High-end"S-video-kabeln som biltema säljer, gjorde skillnad för mig i alla fall.

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk

Sen att Biltemas "high-end" produkter är lika high-end som en hifi-affärs billigaste saker... så köp nån bra sladd.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

Det hjälpte inte att skilja s-videokabeln från de andra...hände ingen skillnad. Men jag testade att dra fram teven lite så att min 2m video-kabel räckte, rca eller vad det heter, ränderna var kvar men de syntes inte alls lika mycket. Antingen beror det på att den bara är 2m jämfört med s-videokabeln som är 10m, eller så är den mindre tjänslig för störningar eller nåt. Vet inte hur jag ska göra nu, köpa en 10m videokabel istället? vet ju inte om det är det som är felet.

Vore tacksam om någon visste hur jag ska göra...

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Det hjälpte inte att skilja s-videokabeln från de andra...hände ingen skillnad. Men jag testade att dra fram teven lite så att min 2m video-kabel räckte, rca eller vad det heter, ränderna var kvar men de syntes inte alls lika mycket. Antingen beror det på att den bara är 2m jämfört med s-videokabeln som är 10m, eller så är den mindre tjänslig för störningar eller nåt. Vet inte hur jag ska göra nu, köpa en 10m videokabel istället? vet ju inte om det är det som är felet.

Vore tacksam om någon visste hur jag ska göra...

Köp en trådlös sändare av bild och ljud isf men räkna med att du får problem om grannen eller du använder mikron men annars så är det enligt mig en bra lösning och även billig då det finns från 350:- och uppåt på bl.a http://www.netonnet.se

Själv körde jag med en ifrån Clasohlson som även tillät att fjärrens signaler gick fram vilket var suveränt och slappt när man låg i sovrummet och kolade på en film ifrån datorn som styrdes via den fjärren som följde med Pinnacles tvkort. Ahh så man slappade och njöt i värmen när det snöade och regnade utanför :p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Köp en trådlös sändare av bild och ljud isf men räkna med att du får problem om grannen eller du använder mikron men annars så är det enligt mig en bra lösning och även billig då det finns från 350:- och uppåt på bl.a http://www.netonnet.se

Själv körde jag med en ifrån Clasohlson som även tillät att fjärrens signaler gick fram vilket var suveränt och slappt när man låg i sovrummet och kolade på en film ifrån datorn som styrdes via den fjärren som följde med Pinnacles tvkort. Ahh så man slappade och njöt i värmen när det snöade och regnade utanför :p.

Hehe, vore kanske inte fel, men skulle kännas lite onödigt då det bara är ca 2.5m "fågelvägen" till teven, skulle behöva en kabel på kanske 7 för att få den längs med väggen och garderoben, men eftersom det inte finns så är det 10metare som gäller.
Men jag kan ju iof testa med en sådan snart, farsan ska köpa en sådan du pratar om som man kan använda kontrollen till, eftersom jag har parabolen på mitt rum och han vill se och kunna byta kanal ute i tv-rummet.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |