Spel-industrin kommer krascha [Debatt]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Jag tror det är kräsna utvecklare som ligger bakom mycket. Allt för många idag väljer att utveckla sin egen grafikmotor som i längden blir sjukt mycket dyrare än att köpa sig en. Det tar lång tid att utveckla en grafikmotor som kan klassas som en av dagens. Att sedan behöva designa och skapa ett spel också får det att ta riktigt lång tid. Vid det laget har dom lagt ut väldigt mycket pengar på det hela och blir tvugna att sätta tajtare deadlines så pengarna räcker. Då blir dom tvugna att skrota ideer som tar mer tid och arbete att skapa och implementera. Därmed blir storyn mer kortfattad och wow-sekvenserna få.
Sen att spelutvecklare i sig ofta är väldigt överbetalda är också något att peka på.

Hur hade tex Doom 3, HL 2, Unreal 2 blivit om dom inte hade behövt skapa en ny grafikmotor under samma projekt och för samma pengar? Det är något jag är nyfiken på iaf.

Id software lever typ på att koda grafikmotorer, spelen är bara för att visa vad motorn kan så andra köper den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphinx
Id software lever typ på att koda grafikmotorer, spelen är bara för att visa vad motorn kan så andra köper den.

Umm.. nej. Id har bara levererat briljanta spel. Säg vad du vill om Doom3 men om man spelar det som det är menat så är det riktigt skräckinjagande. De håller vad de lovar.

Quake1, ett skitbra spel. Första 3D-motorn som HL1 baserades på.
Quake3, ett spel som fortfarande spelas av vissa.
Och nu Doom3.

Spelen är bra. Visst, inte skitbra, men det är liksom inte så att Id tänker "motor först, story sen".

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Saknar gamla LucasArt & Westwood Studio.... Monkey Island & C&C...

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Umm.. nej. Id har bara levererat briljanta spel. Säg vad du vill om Doom3 men om man spelar det som det är menat så är det riktigt skräckinjagande. De håller vad de lovar.

Quake1, ett skitbra spel. Första 3D-motorn som HL1 baserades på.
Quake3, ett spel som fortfarande spelas av vissa.
Och nu Doom3.

Spelen är bra. Visst, inte skitbra, men det är liksom inte så att Id tänker "motor först, story sen".

Doom 3 var i och för sig det första spelet de verkligen tänkte på storyn i (säga vad man vill om den) , så jag skulle nog säga att det är motor först, story sen, afterall... de har ju Carmack

Permalänk
Medlem

Varje industri har sina svaga tider. Det gäller att utvecklare och kreatörer har en tro på mediet i sig för att kunna gå vidare.

Jämför med filmindustrin i Hollywood, som ju spel väldigt ofta jämförs med. I början hade vi relativt simplistiska filmer utan ljud som förlitade sig på en väldigt svag handling. Dessa hade dock ett underhållningsvärde som i vissa fall kan bestå än idag, såsom Chaplins filmer. En snabb paralell kan ju dras med Pong och andra enkla spel och maskiner, såsom Spectrum och Atari.

Under 1920-talet introducerades långsamt ljudfilmen, det blev något av en revolution. Jämför detta gärna med Super Mario Bros och den fungerande medföljande sidscrollningen, som var något fantastiskt när det kom. Inom filmen introducerades färgfilmen under 1930-talet och även här kan vi dra en direkt paralell till 16-bits-eran. Allt blev vackrare i 16-bitarsvärlden och precis som färgfilmen förfinades under åren som kom och bidrog till allt mer storslagna och intrikata berättelser, så växte tyngden vid grafiken och handlingen under tiden som kom efter SNES och MegaDrive.

Den senaste generationen har fått utvecklingen att gå i stå en aning, skulle jag vilja säga. Precis som filmindustrin gjorde det under slutet av 1950-talet och 1960-talet, då i mångt och mycket de genialiska berättelser som kommit under slutet av 1930-talet, 1940-talet och början av 1950-talet sakta ersattes av populärkulturens inriktning på "häftigare och snabbare" inom filmen, något som dock inte uppskattades lika mycket av publiken som Hollywood hade trott. Kanske vi här kan se en parallel till dagens utveckling inom spelindustrin, man satsar på sånt man tror folk vill ha och vågar inte ta steget i en annan riktning, bort från beprövad mark.

Hollywood "räddades" av unga, villiga och engagerade regissörer och manusförfattare, som ville ändra hur man såg på film. De som gjorde film i Hollywood under slutet av 1960-talet och fram till 1970-talets slut drog upp branschen ur avgrunden. Kanske spelbranschen behöver sina egna Fonda, Coppola, Scorsese, Polanski Spielberg och (törs jag säga det) Lucas?

Molyneux, Kojima, Carmack, Sakaguchi och - låt oss vara helt ärliga nu, den störste av dem alla hittills - Miyamoto kanske har haft sin glansperiod. Branschen behöver nytt blod och det måste nog vara folk som inte vill fortsätta som det hållits på hittills.

Nintendo kanske är på rätt väg trots allt?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
Doom 3 var i och för sig det första spelet de verkligen tänkte på storyn i (säga vad man vill om den) , så jag skulle nog säga att det är motor först, story sen, afterall... de har ju Carmack

Här måste jag nog hålla med dig. Men om man bortser från story och tänker på gameplay (en annan faktor som ofta får ge vika för satsningen på bra grafik) så tycker jag att ID lyckats suveränt med q 1,2 och 3. Genom att lyssna på sina fans lyckades dom med q3 skapa det mest kompletta och bästa deathmatch liret någonsin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Det borde finnas ett företag som bara jobbar med att göra Grafikmotorer, fysikmotorer osv. Det skulle sätta sprutt på Utvecklarna, splen skulle komma snabbare, det skulle bli lite billigare, och bättre story's.

Det var nån som skrev vad ID hade och välja på vid D3 motorns tidpunkt, inget, därför skulle förteag som detta göra att utvecklarna har ett alternativ.

Det tror jag faktiskt inte är så långt bort. Jag hoppas verkligen det iaf, det blir bättre för alla då.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk

Re: Spel-industrin kommer krascha [Debatt]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly

Är detta anledningen till att jag, och många andra, "old timers" tycker att dagens spel är tråkiga? kan det vara så att dom nya spelen faktiskt är tråkiga och fantasilösa och inte bara vi som är griniga, nostalgiska gubbar?

om du läser i en hel del trådar som skrivigts under åren här på swec,så ser du att det är det "vi" har sagt hela tiden(iaf jag).

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande "Dagens spel är tråkiga" är så fel att säga, annars skulle ni väl inte köpa/ladda ner spel? Eller ens prata på detta forum?

mangemani som ett exempel, du kan väl inte hålla med honom? Du köpte ju PSP för ett litet tag sen...

Men jo, minns för många skitspel men finns ju fortfarande många asgrymma spel idag med, som jag sa i mitt tidigare inlägg på första sidan

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem

Många företag har redan krashat, Westwood, Bullfrog etc etc. Vet inte hur dom krashade men måste ju varit pga något.

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweman2k
Många företag har redan krashat, Westwood, Bullfrog etc etc. Vet inte hur dom krashade men måste ju varit pga något.

De kraschade väl inte utan köptes upp av EA? .. bägge företagen gjorde ju bra spel ..

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
Tycker fortfarande "Dagens spel är tråkiga" är så fel att säga, annars skulle ni väl inte köpa/ladda ner spel? Eller ens prata på detta forum?

mangemani som ett exempel, du kan väl inte hålla med honom? Du köpte ju PSP för ett litet tag sen...

Men jo, minns för många skitspel men finns ju fortfarande många asgrymma spel idag med, som jag sa i mitt tidigare inlägg på första sidan

nu vet jag inte hur det är med alla andra,men jag testar på alla nya spel för att se om det är nått att ha.....är det skit(vilket det är i i dom flesta fallen)så ryker dom.

jaha?vad har det med saken att göra?vet du ens vad jag använder min PSP till=/?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
nu vet jag inte hur det är med alla andra,men jag testar på alla nya spel för att se om det är nått att ha.....är det skit(vilket det är i i dom flesta fallen)så ryker dom.

Ja? Skulle det varit annorlunda förr eller? Att man behöll skitspelen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
jaha?vad har det med saken att göra?vet du ens vad jag använder min PSP till=/?

Happ, hade för mig att du körde några spel till den iaf

Min poäng var iaf att "dagens spel suger" är så korkat att säga, då ni själva som säger det vet att det inte är sant, 100% av dagens spel är inte skit Och 100% av gårdagens spel var inte bra heller för den delen.

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
De kraschade väl inte utan köptes upp av EA? .. bägge företagen gjorde ju bra spel ..

Om ett företag köps upp av ett annat företag, så brukar det ligga något negativt bakom det, för jag tror inte ett företag säljer sig om det redan går bra för dom? Om nu inte EA gav dom 10000 miljoner mer än vad dom skulle tjänat på att sälja och göra spel under 10 år.

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome

Hollywood "räddades" av unga, villiga och engagerade regissörer och manusförfattare, som ville ändra hur man såg på film. De som gjorde film i Hollywood under slutet av 1960-talet och fram till 1970-talets slut drog upp branschen ur avgrunden. Kanske spelbranschen behöver sina egna Fonda, Coppola, Scorsese, Polanski Spielberg och (törs jag säga det) Lucas?

Molyneux, Kojima, Carmack, Sakaguchi och - låt oss vara helt ärliga nu, den störste av dem alla hittills - Miyamoto kanske har haft sin glansperiod. Branschen behöver nytt blod och det måste nog vara folk som inte vill fortsätta som det hållits på hittills.

Nintendo kanske är på rätt väg trots allt?

Bra skrivet!

Lite motvilligt håller jag med dig. Carmack känns riktigt gammalmodig, Doom3 må vara ett helt ok spel men det är väldigt primitivt, grafikmotorn är uppbyggd för samma instängda miljöer som man av framförallt tekniska skäl som han använde i Wolfenstien3D och storyn i Doom3 ligger på samma nivå som i Quake2.

Även Miyamoto kan ha gjort sitt, nu har jag ingen GC men så vitt jag kan se har han inte gjort någonting av större värde sedan Ocarina of Time, Majoras Mask blev jag väldigt besviken på och "the Wind Walker" bestämde jag mig för att inte spela så fort jag såg dom första bilderna på det. OoT är fruktansvärt bra men vill man vara pessimist så kan man hävda att den tevklöst största skillnaden mellan det och "A Link to the Past" låg i 3D-grafiken.

Kojima's skapelser har jag inte spelat sedan MGS som nu är ganska gammalt men inte heller hans spel verkar ha utvecklats så väldigt mycket.

Sakaguchi... Jag har en svag känsla av att jag hört namnet... nu kom det tillbaka! Är han fortfarande med i leken? jag trodde han mer eller mindre försvann efter Final Fantasy 7 eller var det andra personer i teamet (musik kompositören, Nubuto eller något sådant, och karktärs designern) som försvann? Om han var boss för FF VIII, X och X-2 måste jag säga att han gått ett grymt öde till mötes, för då har han inte bara låtit bli att utvecklats utan även försämrats på ett sätt jag inte kan beskriva med ord.

Molyneux har jag väldigt dålig koll på så honom lämnar jag ifred.

Industrin har utvecklats extremt mycket dom senaste 20 åren, enskilda människor däremot utvecklas inte särskillt mycket så det är nog dags för nya talanger att ta över. Hur sorgligt det än är att ta farväl av Miyamoto och Sakaguchi så är det bättre att dom försvinner nu än att dom producerar dåliga kopior av 90-tals spel till Playstation 4.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
Ja? Skulle det varit annorlunda förr eller? Att man behöll skitspelen?

Happ, hade för mig att du körde några spel till den iaf

Min poäng var iaf att "dagens spel suger" är så korkat att säga, då ni själva som säger det vet att det inte är sant, 100% av dagens spel är inte skit Och 100% av gårdagens spel var inte bra heller för den delen.

har jag sagt det?:rolleyes:
klart man inte spelade dom dåliga spelen(dom få dåliga som fanns då).
enligt mej fanns det betydligt mycket mer bättre spel förr än vad det finns idag.

din poäng är gjord och sagd.
jag har aldrig sagt(eller nån skulle jag vilja påstå) att 100% utav dagens spel är dåliga,finns en del bra,typ hearts of iron 2 bla,men eftersom SÅ GOTT SOM alla spel är dåliga,så väljer jag att säga att dagens spel suger.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Curly: Jag håller med om endel saker du säger, men att klaga på spel du inte ens spelat? Flera gånger i ditt inlägg så, "jag har inte spelat... men verkar dåligt..." osv. Känns som att "dagens spel suger" är av samma typ av argument, och att säga saker utan att själv veta riktigt tycker jag är dåligt.

Sen var inte FF VIII eller FFX särskilt dåliga spel, inte direkt så bra som FF VII, men ändå, inte dåliga spel alls.

Folk klagar på att "allmänheten" är för fast i grafikträsket, ska man vända på frågan och fråga om "ni" är fasta i "utvecklingsträsket"? Även om spel är bra, så måste dom utvecklas, annars suger dom, eller vadå?

Men men, resten av vad jag tycker står att läsa i mitt första inlägg på första sidan, orkar inte skriva om det

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem

En liten grejj som den där artikeln missar är att visst att Atari kändes oövervinnerliga, men jämför med Microsoft och Sony så var dom inte direkt tåliga. Om spelindustrin dog över en dag så skulle varken Microsoft eller Sony få kämpa för att finnas kvar, dom skulle behöva slänga mer pengar för att få igång spelgrejjerna igen, men det är knappast så att dom företagen saknar pengar. Nintendo däremot är en annan femma, dom gör inte så mycket mer än datorspel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Det var nån som skrev vad ID hade och välja på vid D3 motorns tidpunkt, inget, därför skulle förteag som detta göra att utvecklarna har ett alternativ.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Spelen är bra. Visst, inte skitbra, men det är liksom inte så att Id tänker "motor först, story sen".

Beror väl på vilket folk på ID du menar, jag tror knappast Carmack tänker så jäkla mycket på gameplay, och jag tror inte deras musiker tänker så mycket på hur fet motorn blir.
Faktum är dock att ID gör motorer, det är deras grejj (särskilt innan Doom3), men för att någon ska köpa motorn så måste dom veta vad den klarar av, så då gör dom spel till den. På senare tid har dom lagt mer fokus på spelen, visst, men det är inte direkt som om dom har tagit bort fokus från motorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Lite motvilligt håller jag med dig. Carmack känns riktigt gammalmodig, Doom3 må vara ett helt ok spel men det är väldigt primitivt, grafikmotorn är uppbyggd för samma instängda miljöer som man av framförallt tekniska skäl som han använde i Wolfenstien3D och storyn i Doom3 ligger på samma nivå som i Quake2.

Carmack känns gammalmodig varför då? Han är inte speldesigner, han är programmerare (eller ja, tech director), att Doom3 kör trånga gångar är knappast pga av att dom inte är kapabla att göra en motor som klarar mer

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Remakes med ny grafik, ny ai och ny fysik kan bli roligare än orginalen. Faktiskt så är det så att de spel jag ser fram emot mest är uppföljare. Jag håller nästan andan tills jag får spela nästa MGS till PS3, FS10 till PC och Testdrive till 360 bara för att ta några få exempel. Det finns så många bra spel att det finns varken tid eller pengar att spela allt.

Om man tycker dagens spel är tråkiga, fine. Men sanningen är att vi idag aldrig har haft en sån mångfald och så många olika spel som nu finns.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Remakes med ny grafik, ny ai och ny fysik kan bli roligare än orginalen. Faktiskt så är det så att de spel jag ser fram emot mest är uppföljare. Jag håller nästan andan tills jag får spela nästa MGS till PS3, FS10 till PC och Testdrive till 360 bara för att ta några få exempel. Det finns så många bra spel att det finns varken tid eller pengar att spela allt.

Om man tycker dagens spel är tråkiga, fine. Men sanningen är att vi idag aldrig har haft en sån mångfald och så många olika spel som nu finns.

Kunde inte sagt det bättre själv! Håller helt med dig. Och som du säger, inte bara remakes, utan även uppföljare av samma spelserie. Liksom älskar man ett spel, men en uppföljare har bättre grafik, kanske fler möjligheter, kanske längre osv så är det ju perfekt. Dock så finns det ju uppföljare som blir sämre, men många som varit sjukt grymma även fast dom kanske inte varit lika bra som orginalen Liksom, vem längtar inte till att få se sina favoritspel till next gen-konsolerna? Zelda, MGS, Mario, FF, sport- och bilspel, osv... Jag gör det iaf

Och mångfalden håller jag också klart med om. Även om det idag finns fler skitspel som "vanligt folk" köper, så finns det ju ändå asmånga bra spel.

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
Curly: Jag håller med om endel saker du säger, men att klaga på spel du inte ens spelat? Flera gånger i ditt inlägg så, "jag har inte spelat... men verkar dåligt..." osv. Känns som att "dagens spel suger" är av samma typ av argument, och att säga saker utan att själv veta riktigt tycker jag är dåligt.

Sen var inte FF VIII eller FFX särskilt dåliga spel, inte direkt så bra som FF VII, men ändå, inte dåliga spel alls.

Folk klagar på att "allmänheten" är för fast i grafikträsket, ska man vända på frågan och fråga om "ni" är fasta i "utvecklingsträsket"? Även om spel är bra, så måste dom utvecklas, annars suger dom, eller vadå?

Men men, resten av vad jag tycker står att läsa i mitt första inlägg på första sidan, orkar inte skriva om det

Gled lite OT med tWW snacket kanske. Det enda spel jag möjligtvis sa var dåligt utan att ha spelat det var just tWW, MGS2 och 3är säkert bra men det jag sett från dom, mest i form av filmer så ser dom inte ut att ha utvecklas särskillt mycket, precis som dom flesta andra serier dom senaste 5+ åren.

Visst vill man se uppföljare till spel man gillar men det behövs mycket fler nya ideér man blir generellt sett mindre och mindre imponerad av varje del i en serie. När man för första gången spelar ett spel med en riktigt orginell idé tappar man hakan men när man sedan sitter där med del som ser likadan ut är det inte alls lika roligt även om utförandet av ideén är bätte än i del 1 eftersom det inte är nytt längre.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Gled lite OT med tWW snacket kanske. Det enda spel jag möjligtvis sa var dåligt utan att ha spelat det var just tWW, MGS2 och 3är säkert bra men det jag sett från dom, mest i form av filmer så ser dom inte ut att ha utvecklas särskillt mycket, precis som dom flesta andra serier dom senaste 5+ åren.

Visst vill man se uppföljare till spel man gillar men det behövs mycket fler nya ideér man blir generellt sett mindre och mindre imponerad av varje del i en serie. När man för första gången spelar ett spel med en riktigt orginell idé tappar man hakan men när man sedan sitter där med del som ser likadan ut är det inte alls lika roligt även om utförandet av ideén är bätte än i del 1 eftersom det inte är nytt längre.

Nä men man behöver ju inte bara lira uppföljare Finns ju hur många spel som helst, så gillar man en spelserie kan man lira uppföljare, sen lirar man andra spel också. Kommer ju hela tiden nya spel som inte är uppföljare, Fahrenheit är ju ett exempel.

Men jag kan hålla med om att uppföljare tappar sin "wow-effekt" som föregångarna haft om det varit bra spel, men även om det inte är nytt så kan ju uppföljare vara hur kul somhelst.

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
Förstår inte vad alla klagar på dagens spel, visst många bra spel är äldre men finns många bra nya spel också. Tittar man sig lite omkring så ser man dom

Men visst finns det många spel idag som bara går på grafik, men finns spel med bra story idag också.

Att helt rakt säga "jag tycker dagens spel är tråkiga", är nog det dummaste man kan göra. Har ni spelat alla spel som kommit på dom senaste åren? Har ni spelat spelen som kommer i närmaste framtiden? Jag har inte spelat alla, och ändå ser jag många bra spel som jag spelat, men även endel intressanta som jag inte spelat.

Sen är det väl en ren generell sak, filmer blir mer nakna tjejer och specialeffekter, spel blir mer grafik och nakna tjejer, musik blir mer skittexter osv... Men ser man bort från det mesta tragiskt dåliga "mainstream" titlarna så finns det bra filmer/spel/musik även idag. Det är iaf vad jag tycker

Visa mig dagens bra spel då. Och nej, WoW är inte ett bra spel, det är en orgie i linearitet.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

wurm online var för mig en lite smått nyskapande ide som hade enorm potential utan pengar... synd bara att världen inte var stor nog och att de lade in ett PvP stridssystem i skiten. (Man behöver inte kunna döda andra spelare bara för att det är mmog) tyckte alla i swecbyn och byn jag var i innan dess hade skittrevligt med att pula ihop egna byar ända tills några som specialiserat sig på att slåss kom dit och smiskade skiten ur allt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
Tycker fortfarande "Dagens spel är tråkiga" är så fel att säga, annars skulle ni väl inte köpa/ladda ner spel? Eller ens prata på detta forum?

mangemani som ett exempel, du kan väl inte hålla med honom? Du köpte ju PSP för ett litet tag sen...

Men jo, minns för många skitspel men finns ju fortfarande många asgrymma spel idag med, som jag sa i mitt tidigare inlägg på första sidan

Nu har du haft rätt mycket tid på dig, Var är dagens bra spel?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Nu är jag i stort sett endast en FPS-spelare, men vi utgår från genren: Det enda spelvärde som verkligen har fått min uppmärksamhet och uppskattning är 2 spel, Quake 4 och F.E.A.R. tack vare deras story i år.

Jag skulle kunna motivera till varför med flera rader text, men trots min bästa förmåga är att läsa och skriva så avstår jag att få andra förstå varför jag anser dessa 2 spel utmärkta för detta år. När folk ändå har sina egna åsikter så känns det onödigt för mig att detaljerat uttrycka min i denna diskussion.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch