Permalänk

Zalman CNPS9500 LED

Funderar på att byta cpu fläkt och såg den här zalman fläkten CNPS9500 LED
http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=165&code=005...

Är det nåt att ha eller ska man välja nån annan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vad jag hört skall TT big typhoon vara lika bra fast till ett lägre pris...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Jag säger bara "Se kommentaren i min sign"!

Permalänk
Medlem

Henki2 din sign är nog fullt trovärdig men vem vill inte ha samma prestanda till ett lägre pris?
Jag säger Big Typhoon FTW!

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

big typhoon är snäppet vassare , fast inte lika snygg.

båda är bra har själv en 9500 , men skall överge den snart och gå på vatten istället.

//Pumba

Permalänk

Produkttest finns här på Sweclockers:

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_051021_fem_kyla...

Test på Big Typhoon med flera kommer inom ett par veckor här på Sweclockers.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Nu ska jag visa vad jag har för temp vid 1 timmes load:

Fält Värde
Sensoregenskaper
Sensortyp ITE IT8712F (ISA 290h)
Moderkortsnamn DFI nF3 Series

Temperaturer
Moderkort 36 °C (97 °F)
CPU 28 °C (82 °F)
PWM 34 °C (93 °F)
Seagate ST3160023A 33 °C (91 °F)

Kylfläktar
CPU 2446 RPM (CNPS9500 LED)

Voltvärden
CPU kärna 1.46 V
+3.3 V 3.23 V
+5 V 4.95 V
+12 V 11.84 V
+5 V viloläge 4.97 V
VBAT batteri 2.99 V
AGP 1.55 V
Debug Info F 45 FF FF
Debug Info T 28 36 34
Debug Info V 5B 61 CA B8 B9 5C A1 (F7)

Visa signatur
Permalänk

Men kan det skada moderkortet eftersom zalman fläkten är verkligt stor och tung?

Har ett abit ag8-v moder kort och en p4 560 s775 3.6ghz

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej verkligen inte. moderkort sitter fastskruvar och sen har du väl datorn uppställt och inte liggande? Det spelar ingen roll ändå men ett moderkort går inte sönder av 500g tryck! Finns ju fina tester på sweclockers där du ser deras bedömning om den.

Visa signatur
Permalänk

Skulle det vara värre om den skulle vara liggande?

Finns det nån annan billigare fläkt som kan vara värd att ta en titt på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Asså man gör inte en fläkt som kan förstöra moderkort!
Moderkortet belastas aldrig av tryck med hjälp av vikt från en fläkt, endast om du sätter dig på den eller dylikt.
Finns test på Sweclockers där de testat fram 5 olika CPU kylare som är bra.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314208&cks=PRL
Snygg och prisvärd

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vissa har haft problem i monteringen av TT big typhoon.. menmen ;P

Visa signatur

RIP! [2500+@3200+]-[Abit AN7]-[Club3D Radeon 9800XT 256mb]-[2xMaxtor 160GB S-ATA@RAID 0]

Permalänk
Medlem

host host "vad jag hört skall TT big typhoon vara lika bra fast till ett lägre pris..."

om du menar en enorm kylflens så SUGER DEN GRYMT ! jag har sån på min 3,2a jag har köpt en zalman cnps7000b-cu för att den där flensen fick prosesorn att ligga på öcar 70 grader när man spelar.. ska sätta i min zalman i mön

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ospab
host host "vad jag hört skall TT big typhoon vara lika bra fast till ett lägre pris..."

om du menar en enorm kylflens så SUGER DEN GRYMT ! jag har sån på min 3,2a jag har köpt en zalman cnps7000b-cu för att den där flensen fick prosesorn att ligga på öcar 70 grader när man spelar.. ska sätta i min zalman i mön

Hmm, va? Ändera tänker du på fel kylare, eller så har du monterat den fel. Big Typhoon är bättre än 7000b på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem

eller så kanske han har jordnötssmör istället för kylpasta!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk

Ummh.. Isf kan man ju gissa på vad han hade på mackan
OnTopic: Köpte CNPS9500 förra veckan, och är (hittills) väldigt nöjd.
Den sänkte processorn (P4, 2.8 GHz) till runt 35-40 i idle (när jag haft fönstret vidöppet en kvart så var den nere i 28 ), load har jag inte kollat på.
Jaja, jag är väldigt nöjd.
Har aldrig provat TTs kylare, jag är mer en zalman-kille.
Gillar annars hur den blåser direkt ut ur chassit (om nu har fläkthål på baksidan av chassit), gör fläkttunneln onödig

EDIT: Smilies blev fel

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwoMp
Asså man gör inte en fläkt som kan förstöra moderkort!
Moderkortet belastas aldrig av tryck med hjälp av vikt från en fläkt, endast om du sätter dig på den eller dylikt.
Finns test på Sweclockers där de testat fram 5 olika CPU kylare som är bra.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314208&cks=PRL
Snygg och prisvärd

En fläkt är endast en fläkt. En processorkylare består oftast av en kylfläns och en fläkt.

Riktigt tunga processorkylare kan absolut vara skadliga för moderkort. Farligt kan det särskilt bli om man har moderkortet monterat på höjden (vilket ju är det vanliga) och man ska flytta runt datorn. En annan faktor som spelar in är hur långt ut från moderkortet processorkylaren har sin tyngdpunkt.

Detta sagt så tycker jag ändå inte att Zalman 9500 är en särskilt tung kylare och den skruvas dessutom fast istället för att bara använda klipps som billiga/standard-kylare så jag tror inte att den är direkt riskabel.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Köpten en 9500LED till mitt andrasystem för att leka lite med OC

Innan jag köpte 9500LED > P4 2.8@2.8 > 59grader vid full load.

Efter jag köpte 9500LED > P42.8@3.5 > 51grader vid full load.

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem

Men ingen belyser det faktum att Typhoonen är lika bra som 9500 och _tyst_, lika tyst om inte tystare än 9500 på lägsta rpm och då är knappast kylförmågan lika bra.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
Men ingen belyser det faktum att Typhoonen är lika bra som 9500 och _tyst_, lika tyst om inte tystare än 9500 på lägsta rpm och då är knappast kylförmågan lika bra.

Jag kan tillägga att uppmätta temps med 9500LED är vid 1600varv på fläkten och den är i princip ljudlös.

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olur
Köpten en 9500LED till mitt andrasystem för att leka lite med OC

Innan jag köpte 9500LED > P4 2.8@2.8 > 59grader vid full load.

Efter jag köpte 9500LED > P42.8@3.5 > 51grader vid full load.

hade du originalfläkt innan?
visst du har klockat men jag tycker det är lite högt för att vara en sån dyr fläkt!
min 3.0@3.2 är bara 28grader idle med en AC freezer7 och innan var min processor 5-55grader!
så jag tycker inte dina grader är bra!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olur
Jag kan tillägga att uppmätta temps med 9500LED är vid 1600varv på fläkten och den är i princip ljudlös.

Och Typhoonen snurrar i 1300rpm på max, alla seriösa tester av 9500 och Typhoon säger att 9500 presterar likvärdigt med Typhoon på maxvarv men måste ner på minimalt varvtal för att ens komma i närheten av ljudnivån, som ändå är lägre hos Typhoon på max.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hock
hade du originalfläkt innan?
visst du har klockat men jag tycker det är lite högt för att vara en sån dyr fläkt!
min 3.0@3.2 är bara 28grader idle med en AC freezer7 och innan var min processor 5-55grader!
så jag tycker inte dina grader är bra!

Möjligt, kan bara säga vad jag sänkte med. Tidigare fläkt var en TT (ej typhoon givetvis)
Tror mitt MK generellt visar lite för högt, det är ett gammalt 478 kort nämligen.

Och jag är inte ute efter något "min kylare är bättre än din" krig utan bara visar vilken effekt just jag fick av att byta kylare.

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem

jag har en TT flens inge lekt bara en enorm flens den suger som FAN !!! den är också ENRM (på höjden) och den håller min p4 3,2ghz på över 70c när man spelar!!!!

har köpt en zalman 7000b its jag ska sätta i sen

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Den är ju inte gjord för att köras passiv, den kommer ju MED fläkt...

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilsrock
En fläkt är endast en fläkt. En processorkylare består oftast av en kylfläns och en fläkt.

Riktigt tunga processorkylare kan absolut vara skadliga för moderkort. Farligt kan det särskilt bli om man har moderkortet monterat på höjden (vilket ju är det vanliga) och man ska flytta runt datorn. En annan faktor som spelar in är hur långt ut från moderkortet processorkylaren har sin tyngdpunkt.

Detta sagt så tycker jag ändå inte att Zalman 9500 är en särskilt tung kylare och den skruvas dessutom fast istället för att bara använda klipps som billiga/standard-kylare så jag tror inte att den är direkt riskabel.

jag har då tatt min på lan och grejer har aldrig knäckts och den har legat i bagaget i bilen och kört precis som vanligt. händer dock inget och moderkortet sitter på höjden och ja en Big tt. så det är mer nån myt eller dylikt, jag säger ju så klart inte att det är bra att skaka på lådan och köra över dom värsta groparna i 90 men moderkortet/cpu.n håller mer än vad man tror.

och svar ja Big tt är likvärdig med zalman9500 men svaret är givet

vad kostar 9500an ? och vad kostar big tt ?

där har du svaret på vilken kylare du ska ha!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
jag har då tatt min på lan och grejer har aldrig knäckts och den har legat i bagaget i bilen och kört precis som vanligt. händer dock inget och moderkortet sitter på höjden och ja en Big tt. så det är mer nån myt eller dylikt, jag säger ju så klart inte att det är bra att skaka på lådan och köra över dom värsta groparna i 90 men moderkortet/cpu.n håller mer än vad man tror.

och svar ja Big tt är likvärdig med zalman9500 men svaret är givet

vad kostar 9500an ? och vad kostar big tt ?

där har du svaret på vilken kylare du ska ha!

Ja, går man bara på pris så. Jag valde mellan dem och tog 9500LED för den är snyggare

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem

Tänkte bara posta ett tips - se till att montera den korrekt.

Ett riskornsklick med kylpasta (Artic Silver 5 om författaren fick välja), stryk ut det med skydd på fingret (lämpligast en plastpåse, nån sa kirurghandske i nåt forum...ICKE de har små talkkorn som lossnar och skapar dålig kontakt.)

Stryk ut ett tunt och jämt lager. Sätt fläkten på CPU, snurra den ca 10 grader åt varsitt håll sen skruva fast fläkten varsamt och få trycket jämt, dra lite åt gången på varje skruv tills det tar stop och sen 1/4 varv till.

Vid första monteringen (gjorde inte på rätt sätt, för mkt kylpasta och den satt nog lite snett) fick jag 42 grader idle, monterade om och gick ner till 30 grader idle.
ville bara tipsa.

/J

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem

Det skiljer typ hundra spänn mellan Zalman 9500 (519) och TT Big Typhoon (419), inte så mycket att man bryr sig. Big Typhoon tyckte jag verkade läskigt stor och tung.

Köpte en 9500 (i konkurrens med TT Big Typhoon, Scythe Ninja och några till) , och är helnöjd. Tillsammans med fläktstyrningen på moderkortet (DFI nf4 Ultra-D) går den knäpptyst för det mesta, och varvar upp lite när man krämar på (inte så mycket så det hörs, men man ser att lysdioderna lyser upp)

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

man kan ju få en tt bt för 349

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...