Permalänk
Medlem

Hz / fps / Sync problem

Ska försöka förklara det så utförligt som mjöligt.

Nu är det såhär.. Tar quake* genren som exempel.
När jag spelar qw/q3/q4 så hackar det när jag har
högre hz än fps. Så jag måste alltid försöka synca min fps
med min hz, i qw kör jag 154fps-154hz, i quake4 måste jag
köra 63fps - 63hz. - Då fungerar det bra, men jobbigt för ögonen.

Varför är det så ?
Jag har vertical sync always off.. (testat med on) jag använder mig av powerstrip för att sätta olika hz för varje upplösning, samt att jag har testat mig av nvidias egna, refreshforce, refreshlock etc.. Alltid samma problem, och detta börjar bli ganska jobbigt.. För andra funkar det bara fint, men inte för mig.. Har ett 7800 GTX, fast var samma med mitt radeon 9800, x800 GT etc.. Vore väldigt uppskattat om någon med viss erfarenhet eller med bra information kunda hjälpa mig.

Testat olika drivrutiner för nvidia, samt omega.

/mycket tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Upplösningar? Vad kör du med för upplösningar? Varför skulle det "hacka" om du inte syncar? Menar du att du får lägre FPS när du INTE syncar??

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Medlem

Nej, jag får inte mindre fps när jag inte syncar, utan det "hackar" istället.
Spelar heller ingen roll vilken upplösning jag kör med.. samma med varje.

Permalänk

Sånt där ska väl fixa sig om man kör in ForceWare 77.72 och stänger av vsync? (glöm inte att stänga av det både i grafikdrivisen och i quake, i q3 (och q4 också tror jag) är kommandot r_swapinterval 0.

Om detta inte funkar så har du verkligen ett skumt och jobbigt fel.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Det fungar inte heller..
Verkar som det bara är såhär för mig.. skumt