Hur stor chans att vattenkylningen skulle börja läcka?

Permalänk

Hur stor chans att vattenkylningen skulle börja läcka?

Hej!
Jag har kört med vattenkylning nu ett tag.
Ungefär ett sånt här paket. Fast det äldre. Samma anslutningar iallafall.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASEKT12AT12V...
Men jag undrar om det är möjligt att det bara börjar läcka om burken bara står på sitt ställe och ingen rör den? Eller är det helt säkert?
Tänkte nämligen ställa burken på ett ställe där man inte kommer kolla så ofta.

Inga slangar är böjda till bristnings gränsen eller liknande.

Nån som vart med om att det börjat läcka utan vidare?

/FarmoR

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Jag är ledsen att säga detta men chansen att det börjar läcka är nog tyvärr rätt liten om du är noggrann med monteringen
Men en liten risk är det alltid att köra med vattenkylning fast min dator har stått igång dygnet runt i 2 veckor nu med min nyligen införskaffade zalman-vattenkylning och jag har inte haft några problem med läckage ens under monteringen utan allt är så tätt som det kan vara.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Jag kör mitt system utan slangklämmor. Funkar fint.
Det ska nog till mycket innan det läcker.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk

Har ett precis likdant system som trådskaparen. Mitt läckte dock, lexanlocket till NB-blocket sprack helt spontant efter ett par veckors användande. Även tanken sprack helt spontant. Detta resulterade i ett dött grafikkort. Firman jag köpte det hos fixade ett nytt grafikkort samt ett nytt vattenkylningspaket. Har dock inte planerat att installera watercjillpaketet igen.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Hedersmedlem

De gånger jag haft läckage har det varit pga slarvig montering. Dock har man hört talas om ett par fall som Cyber Judas där blocken spruckit, dock ovanliga.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Jag hade ett waterchill paket i min förra burk, där skar pumpen efter ca 1,5 månad...vart så jävla förbannad att jag bara slet ut allt och slängde det, ångrar mig ju nu idag att jag inte gjorde en rma på skiten.
Docj så upplevde jag det tätt.

Permalänk
Medlem

Jag har tagit det säkra före det osäkra och använt mig av vulktejp vid kopplingarna i fall att man skulle göra något klumpigt, det är inte snyggt men det är fan så smart Mitt TT Big Water 12 kit med en L20 pump har nu sprungit dygnet runt i snart ett halvår och det enda som läcker är tanken om jag fyller den för mycket, sprucken i plasten efter en våldsam fight med installatören efter att TT pumpen stupade i strid

Visa signatur

I7 4790K @ 4.7 | Fractal Kelvin s24 | Asus Z97-A | 32gb Vengeance CL9 1600MHz | KFA2 1070 Ti @ 2050 / 4500MHz | Corsair CX650M

Permalänk
Medlem

Om man kör med block som har en överdel av metall eller delrin är risken att det ska spricka minimal.

Om man därtill sköter systemet (byter vatten med jämna mellanrum) och kör en stabil pump (inte hydor ), bra slang och anslutningar och låter bli att blanda koppar med alu, så är det nästan ingen risk att något går fel.

Om man som jag kör med en billig hydorpump och vill sova lungt så kan jag rekommendera någon form av flödes och temperaturövervakning. T-balancer is the shit!

Jag funderar på att bygga en väckarklocka som visar flödeshastighet, temperatur och fläkthastighet.

Permalänk
Medlem

jag har kört min hydor l20 i kanske 6 månader nonstop och aldrig haft något trassel?? TT å andra sidan, hrrr.. Den pumpen kan lägga av helt spontant och utan förvarning.

Visa signatur

I7 4790K @ 4.7 | Fractal Kelvin s24 | Asus Z97-A | 32gb Vengeance CL9 1600MHz | KFA2 1070 Ti @ 2050 / 4500MHz | Corsair CX650M

Permalänk

hur är det om man flyttar datorn till LAN och liknande... har ett waterchill paket... har jag ngt att oroa mig för elelr ska jag också köra med lite vulk tejp... går prylarna sönder även om man har destilerat vatten?

om pumpen lägger av kommer man få reda på det på ngt sätt så att man inte bränner cpun/gpu... har deras inkulderade programvara koll på att pumpen funkar?

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk

Jag funderar oxå på att skaffa vattenkylning, och det vore ju bra smidigt om man kunde fixa så att om pumpen skulle få för sej att stanna så stängs datorn av, pumpen och hela skiten.
Fast iofs finns det ju redan i biosen, man kan ju ställa in att datorn ska stänga av sej om den blir för varm.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

Att ta med burken på lan osv. har inte varit något problem för mig, har inte ens behövt tömma den. Destillerat vatten är i de flesta fall skonsamt mot pumpen och de andra komponenterna, men visst finns det bättre vätskor att använda sig av. Om du menade hurvida datorkomponenterna går sönder av en eventuell läcka så.. njae? Det är nog lite 50-50, beror typ på tillsatser man använt, ålder på vattnet, hur rent det är..

Jag har varit med om att pumpen har dött utan förvarning, som tur är har jag ett bra temperaturvarnande program som stänger av burken när prollen gett sig in i skärselden, tyvärr var det ändå nära att grafikkortet strök med. Var nog uppe i en 150°c innan datorn stängde av.

Visa signatur

I7 4790K @ 4.7 | Fractal Kelvin s24 | Asus Z97-A | 32gb Vengeance CL9 1600MHz | KFA2 1070 Ti @ 2050 / 4500MHz | Corsair CX650M

Permalänk
Medlem

Swiftech med flera har relän som man kopplar in pumpen och nätagget på. Om pumpen dör stänger det av nätagget.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju gå bra för de flesta. Men för mig har vattenkylningen varit en ren hat/kärlek.
Skaffade mig ett Waterchill packet för att det skulle vara så himla enkelt att installera. Men när jag bankat in allt i datan så läckte det på inte mindre än tre ställen (minus NB blocket som inte var i).
Jaha tänkte jag, man är väll mega noob som gjort något enkelt fel. Men efter mycket krångel så visade det sig att när de på fabriken skruvat på nipplarna så har de knappt använt någon tätningstejp. Så efter jag bytt ut alla "tryck in och klart" nipplar till vanliga så fungerade det.
Yes tänkte jag. En månad gick så hade man inge pump mer.
Kör men 7000cu, Ska mycket till för att jag ska orka engagera mig i vatten igen.

Permalänk

Funderar på dom där nipplarna som man trycker in slangarna så är det klart. Är dom verkligen så vattentäta? Och om man borde byta ut dom, vilka nipplar kan ni rekommendera.

Sen en skulle ja vilja se bilder på er som hade vulktejp på eran vattenkylning. Om nån har lust att visa lite.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One