Permalänk
Medlem

trådlöst och 100Mbit

jag har B2 100/10 och funderar på att skaffa en trådlös router. vad är rekommenderat då om man inte vill tappa allt för mycket bandbredd?

Permalänk
Medlem

Bara så du vet så får du inte ut 100Mbit med trådlöst nätverk hur du än gör. De nya MIMO-produkterna (Netgear Rangemax och Linksys SRX) borde ge rätt bra överföringshastigheter men se till att du köper samma sorts kort och accesspunkt.

Permalänk
Medlem

jag är medveten om det. det är därför jag frågar efter vad som är rekommenderat. tack för svaret.

Permalänk
Medlem

Finns väl bara ett alternativ, fast jag vet inte var man köper det...

http://www.netgear.com/products/details/WPNT834.php

Visa signatur

/Linuxs

Permalänk
Medlem

Köp inte Netgear. De har otroligt dålig kvalitet på sina produkter.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Inget fel på Netgear. Prisvärda produkter helt klart.

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Medlem

WPNT834 finns inte i handeln än. Gissar på att den dyker upp efter jul.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hur hög trådlös hastighet kan man max vänta sig av en DLink DGL-4300 om den står en halvmeter från datorn?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Köp inte Netgear. De har otroligt dålig kvalitet på sina produkter.

Det där är väl snarare en sanning av modifikation?
GiiX: En 3/4 utan hastigheten som bäst.
Vanligast en halvering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Köp inte Netgear. De har otroligt dålig kvalitet på sina produkter.

Jo... Dlink har ju verkligen bra kvalitet på sina produkter:rolleyes:

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Hur hög trådlös hastighet kan man max vänta sig av en DLink DGL-4300 om den står en halvmeter från datorn?

Skulle tippa på runt en 40-50mbit, men om du nu har datorn ½meter från routern... varför inte använda sladd istället och bespara sig att sitta en så pass liten bit från en strålande antenn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Jo... Dlink har ju verkligen bra kvalitet på sina produkter:rolleyes:

D-link är det andra företaget jag brukar avråda från.

Brukar rekommendera 3com och Linksys.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Köp inte Netgear. De har otroligt dålig kvalitet på sina produkter.

FWG114P från netgear är en av dom mest kvalivativa routrar jag testat...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Skulle tippa på runt en 40-50mbit, men om du nu har datorn ½meter från routern... varför inte använda sladd istället och bespara sig att sitta en så pass liten bit från en strålande antenn?

Ganska kasst ändå, inte ens hälften.

Anledningen är att jag är allergisk mot sladdar.. Lite strålning har ingen dött av

Sen behövs det trådlöst eftersom andra datorer ska vara kopplade till den också. Kan lika gärna passa på att köra trådlös jag med eftersom jag har bärbar dator och då blir det inte lika mycket sladdar att plocka ur varje gång man ska ta med den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
FWG114P från netgear är en av dom mest kvalivativa routrar jag testat...

jag har kikat en del på denna router då den har det mesta av vad jag vill ha... det är dock en sak som stör mig då det står "Throughput WAN-LAN 55,9 Mbps" på den, och jag är på vippen att få BBB100/10 fiber hemma, och då vill jag ju kunna maxxa 100mbit full duplex på WANporten...

har letat som en tok efter en router som pallar 100mbitfull duplex på WANporten, 100mbit LAN (4 portar, inte färre), radioLAN 802.11g, Skrivarserver USB.

WG114P har ju allt detta, men just "Throughput WAN-LAN 55,9 Mbps" i speccen stör mig...

Finns det någon annan produkt som täcker mina kriterier och har "full gas" på WANporten?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ordeith
jag har kikat en del på denna router då den har det mesta av vad jag vill ha... det är dock en sak som stör mig då det står "Throughput WAN-LAN 55,9 Mbps" på den, och jag är på vippen att få BBB100/10 fiber hemma, och då vill jag ju kunna maxxa 100mbit full duplex på WANporten...

har letat som en tok efter en router som pallar 100mbitfull duplex på WANporten, 100mbit LAN (4 portar, inte färre), radioLAN 802.11g, Skrivarserver USB.

WG114P har ju allt detta, men just "Throughput WAN-LAN 55,9 Mbps" i speccen stör mig...

Finns det någon annan produkt som täcker mina kriterier och har "full gas" på WANporten?

Söker också en trådlös router med dessa kriterier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Köp inte Netgear. De har otroligt dålig kvalitet på sina produkter.

Inte, ge oss lite fakta varför då så är du en hyvens prick.

Permalänk
Medlem

Siemens gör bra trådlösa routrar. De kör dessutom linux så man kan byta mjukvaran i dem till något annat. Inte för att man behöver det direkt, standardmjukvaran är mycket bra och enkel att konfigurera. Vill man flasha om sin Siemens-router så är det http://dd-wrt.gruftie.com/dd-wrtv2 som gäller.

Jag har en Siemens Gigaset SE505 och är mycket nöjd med den. Den har aldrig krånglat.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr. E
Inte, ge oss lite fakta varför då så är du en hyvens prick.

Eftersom att dessa väldigt lätt blir överhettade, vilket gör att man måste power-cycla dem ungefär varanannan dag.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering.. Det blev tillslut en D-Link DGL4300. Jag har haft D-link produkter förut och har inte varåt särskilt imponerad, men eftersom denna hade vad jag sökte och dessutom var mycket prisvärd så slog jag till och köpte "gris i säck", och hittills så tycker jag att den fungerar utmärkt, inga problem med "frysningar/låsningar" eller annat och transferraten är kalasbra.

4 x 1gbit lanportar, 55mbit throughput wan<->lan, 802.11b-g radiolan. helt OK webbaserad administration.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ordeith
Liten uppdatering.. Det blev tillslut en D-Link DGL4300. Jag har haft D-link produkter förut och har inte varåt särskilt imponerad, men eftersom denna hade vad jag sökte och dessutom var mycket prisvärd så slog jag till och köpte "gris i säck", och hittills så tycker jag att den fungerar utmärkt, inga problem med "frysningar/låsningar" eller annat och transferraten är kalasbra.

4 x 1gbit lanportar, 55mbit throughput wan<->lan, 802.11b-g radiolan. helt OK webbaserad administration.

http://ployer.com/archives/D-Link-DGL-4300.jpg

Hur mycket betalade du för den ordeith?

Permalänk
Medlem

från 802.11g får man ut ungefär 20-30 Mbit under goda förhållanden. Vad du får ut med MIMO vet jag inte eftersom jag själv inte lekt med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ForrestGump
Hur mycket betalade du för den ordeith?

1600 spänn.

Permalänk
Medlem

annnrs kommer v'äl 802.11n nästa år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Eftersom att dessa väldigt lätt blir överhettade, vilket gör att man måste power-cycla dem ungefär varanannan dag.

Min Netgear vad-den-nu-heter har då inga som helst värmeproblem... Har kört den i några veckor nu utan att starta om den, så exakt vad du pratar om vet du nog inte själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ordeith
Liten uppdatering.. Det blev tillslut en D-Link DGL4300. Jag har haft D-link produkter förut och har inte varåt särskilt imponerad, men eftersom denna hade vad jag sökte och dessutom var mycket prisvärd så slog jag till och köpte "gris i säck", och hittills så tycker jag att den fungerar utmärkt, inga problem med "frysningar/låsningar" eller annat och transferraten är kalasbra.

4 x 1gbit lanportar, 55mbit throughput wan<->lan, 802.11b-g radiolan. helt OK webbaserad administration.

http://ployer.com/archives/D-Link-DGL-4300.jpg

Den har väl 80-90Mbit troughput?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Den har väl 80-90Mbit troughput?

ja, 80mbit enligt de spec jag kollat på nu... Hade för mig det rörde sig om 55mbit. Där ser man.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en ZyXEL Prestige 335WT med passande nätverkskort ZyXEL ZyAIR G-360.. 125Mbits, printserver.
hoppas man blir nöjd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Ganska kasst ändå, inte ens hälften.

Anledningen är att jag är allergisk mot sladdar.. Lite strålning har ingen dött av

Sen behövs det trådlöst eftersom andra datorer ska vara kopplade till den också. Kan lika gärna passa på att köra trådlös jag med eftersom jag har bärbar dator och då blir det inte lika mycket sladdar att plocka ur varje gång man ska ta med den.

Då kör du trådlöst till alla andra burkar men kabel till din. Så får du topprestanda på Internet i den datorn..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
Då kör du trådlöst till alla andra burkar men kabel till din. Så får du topprestanda på Internet i den datorn..

Var ett tag sen jag skrev det där nu.

Kör iaf kabel till min, kan överföra i ca 3 mb/s och det är ganska tillräckligt i och med att linan är på 20 mbit.

Är väl bara när man ska dra filer över lan som det skulle kunna vara lite högre men det gör jag inte så ofta, men isf får jag väl dra i en kabel ifall det skulle gå för sakta.