Permalänk
Melding Plague

Xbox 360 under ytan

<font style="font-size: 10pt"><b>Xbox 360 under ytan</b></font> <small class="small">onsdag 16 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Det flitiga folket på Anandtech har fått tag i en Xbox 360 och givetvis har de öppnat den för att se vad som döljer sig under ytan. Som vanligt när det gäller Xbox är det i mångt och mycket en PC på insidan.
<br />
<br /><i>”The Xbox 360 is smaller than the original Xbox, and its wireless nature makes it a natural fit in the living room - marking a thankful change from standard gaming consoles of the past. Despite looking like the offspring of an iPod and a DVD player, the Xbox 360 is still very much a PC on the inside. As such, it's got all of the components we're used to.”</i>
<br />
<br />Även om Microsoft har hävdat att den nya konsolen skall vara väldigt svår att öppna, för att göra det svårare att modifiera den, verkar det inte vara några större problem att öppna Xbox 360 lådan med några enkla verktyg.
<br />
<br />Se hur Xbox 360 klär sig naken hos <a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2610" target="_blank">Anandtech</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det blir intressant att se hur pass flexibel denna maskin blir, d.v.s. hur mycket man kan trixa med hårdvara och operativsystem mm.

Permalänk

Tycker det såg mer bökigt ut än svårt =P

Permalänk
Medlem

Spännande, spännande

Permalänk

Vad det inte xb360 som skulle vara "omöjlig" att komma in in?

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Medlem

...sa lördagsragget och tog på sig kläderna o gick.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad dom har smetat på kylpasta!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ::]jazzil
Vad det inte xb360 som skulle vara "omöjlig" att komma in in?

Tror den skulle vara ömöjlig att hacka sig in i. Att göra det ömöjligt att ta sig in i den fysiskt kan vara lite väl svårt, så länge den inte har ett destruktivt skydd tex en färgbomb

Permalänk

finns nåt som heter "kan man komma upp så kan man komma ner" förstår inte varför ni skriver en massa som att "jag trodde inte". vad spelar det för roll ??..

bara att tänka logiskt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ::]jazzil
Vad det inte xb360 som skulle vara "omöjlig" att komma in in?

lik "omöjlig" som Mac mini. stekspade och tålamod.

http://images.anandtech.com/reviews/system/microsoft/xbox360/...

men vad är detta.. den där handen har jag inte sett förr. är den på alla kontroller? inte så estetiskt!

gör om, gör rätt!

Redigerat av OSkar000
Jättebild -> länk

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
lik "omöjlig" som Mac mini. stekspade och tålamod.

men vad är detta.. den där handen har jag inte sett förr. är den på alla kontroller? inte så estetiskt!

gör om, gör rätt!

det är ju ett klister märke så det är ju bara att ryck bort

Permalänk
Medlem

Fast ser ju ut som ett klistermärke så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
lik "omöjlig" som Mac mini. stekspade och tålamod.

http://images.anandtech.com/reviews/system/microsoft/xbox360/...

men vad är detta.. den där handen har jag inte sett förr. är den på alla kontroller? inte så estetiskt!

gör om, gör rätt!

Tycker också det ser ut som ett klistermärke.

Edit: Men helvete vad folk svarar snabbt!!!

Permalänk
Avstängd

Ja det är en klsiterlapp för idioter som inte förstår att man sätter på konsollen genom att trycka på "360" knappen ...

doh

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Det är ju en sån där hand som sitter på massa toadörrar här i Sverige...
"tryck här för att öppna" typ

Permalänk
Medlem

Intressanta prylar, undrar om den är högljudd... Nu väntar vi bara på dom ska dissekera mjukvaran & BIOS med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
det är ju ett klister märke så det är ju bara att ryck bort

hmm, ja ser det nu när jag släcker lampan vid skärmen.. skönt..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag måste vara blind, vart fan höll HDDn hus?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ "San Diego"
ASUS Extreme 7800 GTX
4 x 512 mb DDR TwinMOS PC3200

Permalänk
Medlem

Den sitter ju utanpå lådan - på sidan (avtagbar)

De har ju även tagit bort nätaggregatet och har det i en bautastor låda på el-kabeln.

En rätt smart lösning med tanke på värmeutvecklingen - men alla gillar nog inte den stora lådan på kabeln.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergej_WTF
Jag måste vara blind, vart fan höll HDDn hus?

"The $399 Xbox 360 system ships with a removable hard drive by default, which can be used by game developers to enable disk caching to reduce subsequent load times, as well as for content to be downloaded onto from Xbox Live. If you wish to play any original Xbox games, you will need to have a hard drive present, as that is where the emulation data is stored since original Xbox games are not directly compatible with the Xbox 360's hardware."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
"The $399 Xbox 360 system ships with a removable hard drive by default, which can be used by game developers to enable disk caching to reduce subsequent load times, as well as for content to be downloaded onto from Xbox Live. If you wish to play any original Xbox games, you will need to have a hard drive present, as that is where the emulation data is stored since original Xbox games are not directly compatible with the Xbox 360's hardware."

Hur kommer den emuleringen ske? Ska användaren kompilera om eller porta spelen innan de kan använda dem?

Permalänk
Medlem

Hur mycket ramminne har xboxen?

Visa signatur

GA-Z97X-GAMING 3 | Core i7 4790K 4,0GHz | BallistiX Sport 16GB | Gigabyte GeForce GTX980 G1 4GB | Crucial MX100 256GB+512GB SSD | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNova G2 850W | CM Nepton 240M

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleim
Hur mycket ramminne har xboxen?

512 MB som delas med grafikkortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Hur kommer den emuleringen ske? Ska användaren kompilera om eller porta spelen innan de kan använda dem?

Ren binär emulering.. Precis som ett SNES på en dator.. Förhoppnings kommer det nästan lika snabbt som gammla boxen, men jag är lite tveksam på det...

Permalänk

Usch vad ful

Känns lite dyrt för en konsol också, nuvarande Xboxen känns lite mer rätt

Permalänk

De kunde ju iaf gjort den i silver eller svart !

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Hatar redan den där fula klumpen på elkabeln.

Om den där svarta handen inte är ett klistermärke så ska jag den dan jag köper en 360 plocka fram min dremel och slipa bort den.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
"The $399 Xbox 360 system ships with a removable hard drive by default, which can be used by game developers to enable disk caching to reduce subsequent load times, as well as for content to be downloaded onto from Xbox Live. If you wish to play any original Xbox games, you will need to have a hard drive present, as that is where the emulation data is stored since original Xbox games are not directly compatible with the Xbox 360's hardware."

Det var inte frågan, fråga var mer som "vart fan är hddn på bilderna", inte ifall den finns.
Antagligen så vet jag att den finns där om jag frågar efter den.....

btw, hur ska man kunna byta HDD om man inte får öppna konsollen, då är det ju olagligt att sätta in en större HDD, eller åtminstone så försvinner garantin som de skrev....

wixia, det är ju så uppenbart att det är ett klistermärke, man måste ha ögonen i.... du vet var, för att inte se kanterna på den...
sedan har man ju sett minst 20 andra bilder på kontrollen när personer håller i den, utan ett klistermärke...

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ "San Diego"
ASUS Extreme 7800 GTX
4 x 512 mb DDR TwinMOS PC3200

Permalänk
Avstängd

mm skulle vara intressant att veta ljudvolymen på de där 2 fläktarna, en konsol får gärna ha nätagget utanför. Återstår väl att se hur länge det dröjer innan det kommer spel med grafik så slår en high end pc idag. ingen HDMI eller DVI var väl inte direkt någon hit för att kalla sin produkt för next-Gen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Hur kommer den emuleringen ske? Ska användaren kompilera om eller porta spelen innan de kan använda dem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Ren binär emulering.. Precis som ett SNES på en dator.. Förhoppnings kommer det nästan lika snabbt som gammla boxen, men jag är lite tveksam på det...

"Binär emulering"?

Jag gissar på att spelet "kompileras" från x86-kåd till PowerPC-kåd första gången man kör det, med hjälp av speciella "regler" som Microsoft tagit fram. Dessa regler får man nog hämta ner via Internet till boxen (sker antagligen helt automatiskt).

Själv ser jag ingen anledning till att det inte skulle bli snabbt. Kan inte vara så svårt att generera PowerPC-kåd utifrån x86-kåden så man kommer upp i P3-733-fart. Dessutom kommer grafiken bli bättre iom att man renderar i högre upplösning på Xbox360 + att man använder AA och AF. Finns dock en stor risk för att saker kan bugga lite.