Permalänk
Medlem

TCP / UDP hastigheter

hej allihopa!

jag har telia stadsnät 10/10 i Malmö.

min router har strulat en massa så jag valde att köra tptest.

de hade inte telia så jag valde bredband2 - Malmö

där fick jag
TCP: sändning: 1,8 MB mottagning:3,99
UDP: sändning: 9,73 mottagning: 9,71

kan detta stämma överrens med mitt bredband som levereras ?

tacksam för svar!

Visa signatur

Asus K8N-E Deluxe | AMD 64 3400+ (2,41gHz) | 1GB Ram - Seagate Baraccuda 2x 200 GB - GeForce Ti 4200 | Hercules Gamesurround Fortissimo III | M-Audio Fast Track Pro | Sennheiser pc 160 SK edition.

Permalänk
Medlem

du skall köra standard test

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Re: TCP / UDP hastigheter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Royalbe
hej allihopa!

jag har telia stadsnät 10/10 i Malmö.

min router har strulat en massa så jag valde att köra tptest.

de hade inte telia så jag valde bredband2 - Malmö

där fick jag
TCP: sändning: 1,8 MB mottagning:3,99
UDP: sändning: 9,73 mottagning: 9,71

kan detta stämma överrens med mitt bredband som levereras ?

tacksam för svar!

Har du Telia eller Bredband2 som leverantör? Eller menade du att du valde Bredband2's tptest server?

Iallafall så ser det ut som en körning av TCPOptimizer skulle fixa biffen för dig.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

jag har telia men körde bredband 2's testserver

Visa signatur

Asus K8N-E Deluxe | AMD 64 3400+ (2,41gHz) | 1GB Ram - Seagate Baraccuda 2x 200 GB - GeForce Ti 4200 | Hercules Gamesurround Fortissimo III | M-Audio Fast Track Pro | Sennheiser pc 160 SK edition.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Royalbe
jag har telia men körde bredband 2's testserver

Prova att köra TCPOptimizer som jag tidigare nämnde.
http://www.speedguide.net

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Har också telia stadsnät 10/10 (men i göteborg) och har väldigt liknande värden i tptest. Kanonbra UDP värden, men låga TCP (speciellt sändning). Har ju haft 10/10 innan(via sunet) utan problem, så är skeptisk till att problemet ligger "hos mig". Har provat med 3 olika datorer, och även utan router. (och samma värden varje gång)
Felanmälde till telia igår, men det skulle visst ta några dagar innan man får svar

Permalänk
Avstängd

byt isp ... telia är kassa i ditt område kanske ...

de kanskebara har en 100 lina som otroligt många delar på ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Men om det var bandbredden som inte räckte till är det ju märkligt att UDP paketen kommer upp i 10mbit i bägge riktningar...
Även farten "ner" i tcp är rätt ok. Men framförallt att skicka data via TCP går segt. (4-6mbit) någonstans.

Permalänk
Avstängd

ja det är ett tecken på att linan är överbelastad

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Antar att du bor i ett HSB-område och vad jag vet så ska där vara helt ok hastigheter nu, så jag tycker att du ska ringa och klaga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaw_B
Men om det var bandbredden som inte räckte till är det ju märkligt att UDP paketen kommer upp i 10mbit i bägge riktningar...
Även farten "ner" i tcp är rätt ok. Men framförallt att skicka data via TCP går segt. (4-6mbit) någonstans.

UDP-värdet säger inte så mycket mer än att linan klarar en viss hastighet, det är TCP-värdet som är det intressanta och viktiga. Vid stor skillnad på UDP- och TCP-värden så är det som sagt oftast överbelastning som är problemet.

Permalänk
Medlem

Jepp.. jag bor i ett HSB-hus. Dock fick jag svar från telia idag att 5-6mbit är "helt godkännt" och att dom inte kommer göra någon felsökning alls >:( (jag svarade självklart med ett mindre nöjt mail)

Permalänk
Medlem

En fråga angående TCP Optimizer, har programmet någon effekt även om man inte är direkt kopplad till sitt modem, tex. om man sitter bakom en router också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
En fråga angående TCP Optimizer, har programmet någon effekt även om man inte är direkt kopplad till sitt modem, tex. om man sitter bakom en router också?

ja...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold