Vilken är tystast? Ada 120mm 16db eller nexus 120mm 22.6 db

Permalänk
Medlem

Vilken är tystast? Ada 120mm 16db eller nexus 120mm 22.6 db

Vilken av dessa är tystast?

Ja jag vet att ada skriver 16 db och nexus 22.6 men jag litar inte på tillverkaren. (deras db värden stämmer sällan)

Permalänk
Avstängd

Min adda fläkt är näst intill ljudlös, kan rekommendera den.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att addan är tystast men den flyttar inte så mycket luft heller

Jag kan ju säga att jag inte hör någon skillnad i ljudnivå när man drar ner den till 7volt vilket jag skulle säga är ett ganska bra betyg.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem

som du redan vet så stämmer så gott som aldrig dB-värden då det mäter på olika avstånd.
Varvtalet är bra att gå på. Den fläkt som snurrar långsammast är tystat. Sedan så låter kullagrade fläktar något mer än glidlagrade, men är oftast försumbar skillnad vid lägre varvtal.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

Nexus ska tydligen vara den fläkt med mest exakta ljudnivå-specsen så...
ADDA är lite tystare än Nexus, men kyler Sämre.
Nexus är lite högljudare än ADDA, men kyler Bättre.

Så, ljudnivå eller kylprestanda? upp till dig

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Avstängd

Nexus fläkten flyttar 36,nånting CFM och ADDAn flyttar 38CFM så jag tror nexusen är tystast. Varvtal fick jag inte reda på

Permalänk
Medlem

Nexus är den tystaste. SPCRs rekomenderade 120mm fläkt. Det är dock inte nexus som tillverkar den utan det är en 1350RPMs Yate Loon-fläkt egentligen, med ett motstånd. De är dock "handplockade" och lite jämnare i kvaliten än vad Yate Loons egna är, så chansen är mindre att man ska få en högljudd fläkt.

Kör den på 5.5V så är den tyst. Jag tycker inte nån av dem är speciellt tysta på 12V. Tycker ni att den är "ljudlös" på 12V så har ni dålig hörsel, eller så räknar ni tystnad som bakgrundsljuden i era datorer som ändå låter bra mycket mer.

Sen är det på lågt varvtal som skillnaden mellan glidlagrade och kullagrade börjar göra sig betydande. Vid höga RPM så hör man vindljud, det kommer man aldrig ifrån (nej, det finns inga 2000rpms fläktar som låter <20dBA@1m), vid låga varvtal när man inte hör vindljudet längre, då brukar man höra fläktmotorn samt, om fläkten är kullagrad, även ett klickande/klapprande ljud som är lagerljud.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Har sett något som brukar kallas hybridlager.
Hur mycket bättre är detta än glidlager eller kullager när det gäller ljudnivå och motstånd?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?