Permalänk
Medlem

Hur kraftfull bör den vara?

Hej

Jag sitter nu på en superseg intel Celeron 2,8 och ska äntligen uppgradera till någonting bättre. Har hört att AMD är bättre än intel. Min fråga då: Vilken ska man köpa? Det jag använder datorn till är normalt suftande, dc (24/7) bränner lite skivor spelar lite samt jobbar en del grafik. Som det är nu är detta stört omöjligt. Datorn säckar ihop efter bara en halvtimme.
Min budjet är dock inte så stor (pluggar) så det får inte skena iväg så mycket. Maxpriset med moderkort, cpu + ev minne är 3000. Jag har nu 1280 mb pc3200 400MHz minne av model ???
Ni får gärna även tippsa om lämpligt moderkort. Detta måste klara agp eftersom jag är nöjd med mitt grafikkort. Ett stort pluss (även om det nog är omöjligt nuförtiden) vore om moderkortet inte hade inbygt ljudkort/nätverkskort eftersom jag har ett bra ljudkort samt trädlöst nätverk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Minnet behöver du inte uppdatera om du bara ska göra de sakerna du gör nu. Moderkort vet jag inte vilken du ska ha men kan iaf rekommendera en processor som duger alldeles utmärkt och kommer antagligen göra det länge.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307202&s=sc

Visa signatur

| FD Define R2 | MSI Z390-A PRO | Intel i3-9350KF | Gainward GTX 980 Phantom | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Crucial MX300 275GB | OCZ Vertex 460A 120GB | Corsair RM750X V2 | 3x AC F12 PWM | BenQ XR3501 | SteelSeries Siberia 800 | Mionix Zibal 60 | Func MS-3 R2 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

i den från komplett ingår det fläkt och från webhallen gör det det itne

Permalänk

Re: Hur kraftfull bör den vara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Datorn säckar ihop efter bara en halvtimme.

Que??? Varför gör den det?

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Men det stor något om att den från webhallen hade 640 kb cash och komplett bara hade 512kb. Blandar jag ihop allt nu eller?

Utan fläkt är ju kalas. Varför betala för något som man ändå inte kommer använda. Kör ju med vatten nu och kommer fortsätta med det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

varför har du skrivit celeron här men p4 i sign?

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort ska man använda då? Det måste som sagt ha en agp-port. Dessutom får det inte kosta mer än 1000 max men hällst under. Allternativt om det finna privärda pci-e grafikkort. Skall ha åtminstånde 128 mb minne och dvi-i port. Jag spelar inte så mycket spel men man ska ju kunna om man skulle vilja.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Men det stor något om att den från webhallen hade 640 kb cash och komplett bara hade 512kb. Blandar jag ihop allt nu eller?

Utan fläkt är ju kalas. Varför betala för något som man ändå inte kommer använda. Kör ju med vatten nu och kommer fortsätta med det.

De räknar helt enkelt med L1-cachen som är på 128k

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Jag tycker du ska ta reda på varför din dator "säckar ihop" efter en halvtimme. Om du monterar ihop din AMD64 på samma sätt, kommer den göra samma sak.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Anledningen till det är för att jag har många program som kräver mycket av processorn igpng samtidigt. Om jag t.ex bara surfar så funkar det bra. Men eftersom jag 9 av 10 gånger jag sitter vid datorn har dessa krävande program igång så måste jag skaffa en processor som klara dessa (mycket krävande grafik etc).

Visa signatur
Permalänk

Ja, det kan jag förstå...

Men du, kolla upp lite benchmarks på nätet med P4 vs. AMD64 för de typer av applikationer du kör. AMD är bättre om man ska spela, men det finns faktiskt applikationer där P4 är bättre.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Har du tipps på sidor eller är det google som gäller?

Visa signatur
Permalänk

http://anandtech.com/printarticle.html?i=2065

Där har du en massa grafer o tabeller Obs den är i utskruftsformat så den tar mycket lång tid att ladda.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Kollade och kom fram till att det blir en amd. Är inte superfixerad vid prestanda även om det är viktigt och måste ju desutom tänka på priset som ju är lägre gämnfört med intel. Dessutom är den ju svalare och en tyst dator är ett måste för mig. Iofs så blir man förmodligen tvungen att köpa nytt minne om det blir amd så jag vacklar lite fortfarande. Måste kolla runnt lite.

Visa signatur
Permalänk

Tror inte du behöver köpa nya minnen. Mycket liten risk att dina skulle vara inkompatibla.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara eftersom det inte är några superminnen. Var billiga men har funkat felfritt. Iofs kommer jag inte överklicka överdrivet mycket men jag har läst att vissa har haft problem med att starta datorn efter att ha uppgraderat till 939 och att det som hjälpte var att byta minnen.

Visa signatur
Permalänk

Mja. Läs vad det står exakt på minneschippen, alltså inte nån ditklistrad lapp utan vad som är tryckt på de svarta IC'arna. Sök på det på nätet eller posta det här.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Släpp upp budgeten 700kr och köp en opteron 165 för 3000kr så har du 2 (!) 3200+ processorer i din dator plötsligt och det passar dig perfekt.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Det låter ju frästande men dessvärre lillåter inte min plånbåk detta (studerar och saknar för tillfället extrajobb). Dessutom ska jag utöver detta oxå köpa ett nytt chassi. Men om jag kunder trolla (eller vinna pengar på lotto) så ...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp en opteron 144 och ett nforce 4 moderkort så kommer du nog klara dig under ditt prismax

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Var hittar du dem? Gärna en länk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=OPT144R - Opteron 144

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ABKN8 - Hyfsat prisvärt nForce4 MoBo

P.S @ESS: Sist jag kollade så kostade Opteron 165 1500 kr mer än Athlon 64 3200+, dvs 3095 (på datorbutiken.com).

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

är den snabbare än tex en AMD Athlon 64 3200+ 2GHz / 640KB Socket 939? Hittade en sådan på webhallen för samma pris.
Kan man värkligen köra en opteron på ett moderkort för 939? trode det skulle vara 940. Eller?

Dessutom måste det klara agp eftersom jag har ett sådant kort som jag är nöjd med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då jag sitter i nästan exakt samma sits som dig nussse så har jag ägnat hela dagen åt att kolla upp det här med Opteron osv, och det verkar som att Opteron 146 (som kostar 4 kr mer än 3200+) är tåligare vad gäller klockning, och dessutom har dubbelt så mycket L2 cache, för samma pris, så visst lutar det åt Opteron.

De flesta nya Opteron går idag på S939, men att hitta ett S939 MoBo med AGP är inte helt lätt..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Vad är då skillnaden mellan dem? Går det verkligen med samma sockel? Isf finns det några som har agp med 939. Jag är inte i första hand intreserad av att överkolcka utan bara vill ha en sabilare dator. Vilken är då bäst? Jag hittade en på webhallen som kostar 1395. (http://www.webhallen.com/prod.php?id=43849) Den är utan fläkt vilket är ett stort plus för mig eftersom jag ändå aldrig skulle använda den. Hittade dessutom ett helt ok moderkort för 715 (http://www.webhallen.com/prod.php?id=48790)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En opteron har 1MB cache jämfört med venice som har 512KB.

Opteronen är igentligen bara bättre p.g.a. att man ganska ofta kan klocka dom riktigt mycket, men eftersom du inte ska göra det så kör på den som är billigast.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Här kommer vi till den punkt jag tycker är skummast gällande AMD. De har 2 processorlinjer för samma sockel - 939, där den ena är för serverbruk och den andra för hemmabruk, så långt är alla med, men sen visar det sig att Opteron 146:an för dryga 1500 presterar bättre än Athlon 64 3200+, som kostar lika mycket, och har samma kompatiblitet osv, så varför skulle någon nånsin köpa en Athlon om detta var helt sant? Då skulle ju AMD konkurrera ut sig själva?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G