Permalänk
Medlem

Ny tyst dator! (tråd 13213 )

Hejsan

Har nu bestämt mig för att uppgradera min gamla dator (XP1800+, GF4 ti4600 osv) till en ny tyst maskin!

Har kollat runt lite här på forumet och det verkar som det flesta rekommenderar AMD samt nvidia.

Så vad tycker ni jag ska köpa? Har en budget på 10.000 som jag kan tänka mig att spendera. Jag vill att datorn ska vara så tyst som möjligt !

Det som behövs är: CPU, Moderkort, Minnen, Grafikkort, Chassi (tyst!)

Bör man lägga större vikt på grafikkortet eller cpu'n?

Kom med lite förslag nu så jag kan beställa snart!

Permalänk
Medlem

Här får du en tyst dator för 10000 med bra prestanda
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=152502

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Har du en så pass gammal dator kanske du har ganska gamla hårddiskar också.

För ca 2-3 år sedan så övergick tillverkarna till att använda FDB-lager istället för vanliga. Dessa är mycket tystare!

Systemet du fick rekomenderat där är hyfsat tyst. Det går alltid att bygga lite tystare, men efter ett tag blir det ganska dyrt. Processorkylaren som var med i paketet skulle jag inte ta om jag vore du. Det finns tystare, t.ex. Thermaltake Big typhoon, Thermalright XP/SI-120, Scythe ninja etc. Den senare går att köra passivt med bara en chassifläkt bakom.

Om du väntar ett litet tag så kommer ett mycket prisvärt chassi ut på marknaden. Antec P150 har många smarta lösningar redan direkt ur lådan!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Har du en så pass gammal dator kanske du har ganska gamla hårddiskar också.

För ca 2-3 år sedan så övergick tillverkarna till att använda FDB-lager istället för vanliga. Dessa är mycket tystare!

Systemet du fick rekomenderat där är hyfsat tyst. Det går alltid att bygga lite tystare, men efter ett tag blir det ganska dyrt. Processorkylaren som var med i paketet skulle jag inte ta om jag vore du. Det finns tystare, t.ex. Thermaltake Big typhoon, Thermalright XP/SI-120, Scythe ninja etc. Den senare går att köra passivt med bara en chassifläkt bakom.

Om du väntar ett litet tag så kommer ett mycket prisvärt chassi ut på marknaden. Antec P150 har många smarta lösningar redan direkt ur lådan!

Vad är det för chassi som kommer ut då?

Var inne på datorbutiken och plockade ihop detta paket:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=152510

Vad tror ni om det?
När man ska välja minne, spelar det någon som helst roll vilken tillverkare man väljer?
Är det någon skillnad på alla olika 7800GT (tillverkare alltså)?
Duger en 3500+, eller ska jag välja en dual-core?
Moderkortet är okej?
Fläktarna jag valde har jag ingen aning om, om de är varken tysta eller kyler bra!? synpunkter på dessa?

Det som fattas är nu ett chassi och möjligtvis ett nätaggregat (datorbutiken hade inte några sonata II i lager) ! Ska kolla upp den där P150 lådan! Nått kraftfullt tyst nätaggregat till lådan att rekommendera?

Permalänk
Medlem

När det gäller chassi så är t ex Antec Sonata II bra, eller så tar du t ex ett Antec P180 + någon tyst nätdel från t ex Tagan eller Hiper. Sedan finns det ju även Antec's TX1050 med 550W nätdel som är väldigt prisvärt.

Det är ingen skillnad på olika 7800GT-kort, alla följer nvidia's referensdesign (finns däremot några undantag).
En 3500+ räcker gott och väl, men X2 Dual Core är bättre om du ska köra många krävande program samtidigt. Ska du spela räcker det och kanske till och med är bättre med en 3500+.
Moderkortet är helt ok, men det finns ju lite dyrare kort med fler USB, Firewire, SLI med mera.
Fläkten är helt ok den också - den är tyst och kyler bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oath5
Vad är det för chassi som kommer ut då?

Var inne på datorbutiken och plockade ihop detta paket:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=152510

Vad tror ni om det?
När man ska välja minne, spelar det någon som helst roll vilken tillverkare man väljer?
Är det någon skillnad på alla olika 7800GT (tillverkare alltså)?
Duger en 3500+, eller ska jag välja en dual-core?
Moderkortet är okej?
Fläktarna jag valde har jag ingen aning om, om de är varken tysta eller kyler bra!? synpunkter på dessa?

Det som fattas är nu ett chassi och möjligtvis ett nätaggregat (datorbutiken hade inte några sonata II i lager) ! Ska kolla upp den där P150 lådan! Nått kraftfullt tyst nätaggregat till lådan att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
Här får du en tyst dator för 10000 med bra prestanda
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=152502

Den ser riktigt fin ut!

Datorbutiken har ju även färdigplockade paket som inte är för tokiga:

db Gamer Extreme AMD Athlon64 3500+, 1024Mb Dual DDR RAM, 200Gb S-ATA HD, 16X DVD-brännare, 256Mb nVIDIA 7800GT PCIe
11910kr
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-GEA1

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Hur är det med RAM minnet då? Kvittar det vilken tillverkare man väljer? Ge förslag på bra minne!

Kollar lite på Tagan aggregat på komplett...samma där, spelar det nån roll vilket jag tar? såg att det fanns nått som hette "dual-fan" och nått som hette cable-install, vilket ska man ta? Hur mycket watt behövs för att driva datorn?

Som det ser ut nu blir det följande:

CPU: 3500+
Moderkort: Asus A8N-E (inget sli stöd) nforce4
Grafikkort: Gainward Geforce 7800GT (var billigt, gainward är ett bra märke?)
Minne: ??? 2 gig ska jag ha iaf!
Chassi: Antec P180
Nätagg: Tagan?
Cpu fläkt: nån zalman
processorfläkt: nån zalman

Vad tror ni? Minnet vet jag inte vilket jag ska välja! Oså vilket tagan agg jag ska ta...

Permalänk
Medlem

Man kan säga såhär: Du får vad du betalar för när det gäller minnen
.... det där paketet som jag föreslog tycker jag ändå är bäst, men du köper det du vill, jag valde de billigaste 2gig-minnena för att hålla kostnaderna nere. (det är inga fel på a-data )

Du ville ha en dator för 10000, så fick du det

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10