Ny dator, skärmen svarar inte.

Permalänk
Inaktiv

Ny dator, skärmen svarar inte.

Jag har köpt en massa nya datordelar som jag nu har byggt ihop, men när jag ska starta datorn kommer det ingen bild på skärmen.

Mina delar är:
Athlon 64 3000+ Venice
Zalman 7700cu
Asus A8N-SLI Premium
Asus 7800GTX TOP
Kingmax ddr400 (ej nytt)
Hiper 580W
och så cd/dcd och hd (ej nytt)

Jag har försökt med det mesta, jag har testat att sätta i sladden från skärmen i båda uttagen på gfx:et, jag har testat en annan skärm, jag har tagit ut och satt i grafikkortet i moderkortet x antal ggr, men vad jag än gör får skärmen ingen signal.

Är det någon som kan hjälpa mig? Jag skulle vara väldigt tacksam.

P.S. Alla gamla delar funkade igår då jag byggde isär min gamla dator.

Permalänk

Vad har du för skärm?
Jag hade problem med min gamla skärm och fick byta ut den. Har själv ett 7800gtx.

Permalänk
Inaktiv

Jag har provat både min skärm som är lite äldre, typ från 99, och en plattskärm som är från 2004. Så fel på skärmen tror jag inte att det är.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade samma fel när jag bytte delar några dagar tillbaks och då var det minnena som strulade så testa med bara ett minne och prova även en BIOS reset.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv

BIOS reset? Hur ska jag göra det när jag inte ens kommer in i bioset?
Hur kan minnet ha något att göra med signalen från grafikkortet till skärmen? Ska pröva att köra med ett minne i alla fall, hoppas det funkar.
Återkommer om 5 minuter.

Permalänk
Hedersmedlem

BIOS reset gör du igenom att ta ut batteriet och kortsluta + och - polerna i 15 sekunder eller på vissa moderkort finns en jumper som man skall flytta i 3 sekunder.

Dra ut strömmen innan du gör detta bara.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv

Det funkade inte med att minnena.
Var hittar man + och - polerna på moderkortet?

Permalänk
Hedersmedlem

I batteri sockeln.

Kolla så du inte glömt ha i de extra strömuttagen också.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv

OK.
Hur kortsluter jag den?

Jag ska äta nu men jag är tillbaka senare.

Permalänk
Hedersmedlem

Med en skruvmejasel eller någon ledande metall.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv

Så jag ska bara hålla en skruvmejsel i 15s på +polen sen samma sak på -polen?

Permalänk
Hedersmedlem

Du skall kortsluta dom så du skall ha skruvmejseln på båda samtidigt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv

OK, ska försöka med det.

Permalänk
Medlem

Det var exakt samma fel för mig. Märkte att bakre fläkten på nätagget inte snurrade, provade med ett annat: Funkade utmärkt! Så i mitt fall var det nätagget det var fel på. Kolla upp det!

Permalänk
Hedersmedlem

Och dubbel kolla så 4 pinns pluggen sitter i.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv

Det funkade inte med att reseta bios.
Nätaggets fläkt snurrar för fullt, så det är inget fel på det.
Du menar pluggen till grafikkortet? Isf har jag kollat den VÄLDIGT många gånger.

Permalänk
Medlem

hade samma sak å de va att grafikkortet inte satt i helt... satt i lite iaf så varannan gång startade de inte... Hade haft ur de många gånger men när jag märkte detta så tryckte jag till ordenkligt å de funka prima...
Bara en tanke...

Visa signatur

Johan

Permalänk
Inaktiv

Mitt satt inte heller i ordenligt första gången, men när jag såg det tryckte jag in den, men det kanske fortfarande inte är tillräckligt?
Ska kolla igen.

EDIT:
Jag har tryckt så mycket det går utan att bryta kortet men det är samma som förr, ingen bild.

Permalänk
Medlem

Fungerar grafikkortsfläkten som den ska då?
Ska man inte typ "spänna fast" PCI Express eller hur man ska säga. Med AGP brukar det ju vara så att man meckar lite med plasten runt AGP-platsen för att se till att grafikkortet sitter som det ska.

Förövrigt kan man inte bygga isär något, man kan däremot plocka isär, vilket antagligen hade vart en mer passande fras i det här fallet.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Inaktiv

Jo, grafikkortsfläkten funkar som den ska och jag har spänt fast grafikkortet så bra som det bara går.

Permalänk
Medlem

Har du satt dit 12voltarn?? Eller har du glömt extra strömmen till grafik kortet (om de är så på pci-e)..

Permalänk
Medlem

Först har du kopplat i den extra pluggen til moderkortet som sitter strax på sidan av processorn där det står atx2 eller liknande, annars snurrar bara fläktar igång och inget mer händer.
Glömde den själv då den inte sitter vid resten av anslutningarna för ström till mobo:t.

Andra, har du kopplat i den extra strömförsörjningen på grafikkortet?

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Inaktiv

Mokko:
Jag glömde 12voltarn först, men när jag satte i den ändrades ingenting.
Extra strömmen har jag haft i hela tiden.

WarWolf:
Om det är 12voltarn du menar så ja.
Har svarat på PM:et också.

Permalänk
Medlem

Har du prövet med andra minnen?
Om du kör med 1 minnes sticka sitter den på rätt plats?
Inte kul när man får strul med sina nya fina delar

Permalänk
Medlem

Bootar datorn öht då?

Alltså, kommer det nåt POST-pip från PC-högtalaren?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Inaktiv

Citat:
Har du prövet med andra minnen?
Om du kör med 1 minnes sticka sitter den på rätt plats?
Inte kul när man får strul med sina nya fina delar

Jag har prövat med ett minne i olika slotar och med andra minnen jag har fått låna, ändrar ingenting.

Jo, jag vet, speciellt när man väntat en månad på dom.

Lupusrex:
Det kommer inget pip alls från datorn, som om allt funkar förutom att skärmen inte får någon signal.
Man behöver inte sätta på PC-högtalarna eller nåt för att man ska höra något eller? Dom sätts väl på automatiskt?

Permalänk

Testa om det fungerar med ditt gamla grafikkort. Då kan du utesluta allt annat och koncentrera dig på det nya grafikkortet samt inställningar i BIOS.

Visa signatur

XP 2400+ @ 2.37GHz | 1024 MB RAM | nVIDIA Geforce 5200 FX Magic | Epox 8K9A7I | Maxtor 80 GB

Permalänk
Inaktiv

Mitt gamla är AGP.
Men jag har provat att sätta in mitt grafikkort i en kompis dator, och då funkade det, så jag är väldigt säker på att det är moderkortet som är trasigt.

Permalänk
Medlem

Testat byta sladd mellan kort-skärm ?

Permalänk
Inaktiv

Sladden sitter "fast" i skärmen, så det går inte att byta.