Permalänk
Medlem

TV out hjälp!

Hej, jag har köpt en 25m S-Video sladd och en rgb scartadapter till den (eftersom jag inte har S-video ingång i TVn).
Mitt problem är att datorn tycks inte fatta att jag har TVn inkopplad, jag kör på Geforce 6800 GT..
Jag kan det att fungera, men bara om jag ställer in TV som primärskärm och jag kan inte välja något annat än Single Display. Och det största problemet är att bilden på TVn sen blir svart/vit.
(Jag har kryssat i "Force TV detection"!)
Att den är svart/vit beror väl förmodligen på att jag inte har ställt in några inställningar, men det är inte så lätt att göra när man bara kan använda en monitor i taget.

Jag är inte så duktig på att förklara så ställ frågor så ska jag utveckla..

Väldigt tacksam för snabba svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xan
kolla den här http://www.gainward.se/support/faq/nView.pdf

Men så ser inte min meny ut..

Fan, vad jag måste vara trög.

Om det skulle se ut som i guiden så skulle det inte varit några problem..

Permalänk
Hedersmedlem

Om din TV inte kan ta emot s-video-signal måste du sätta en adapter mellan kabel och scart-kontakt.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=535&iItemId...

Tillägg: Dina problem ökar också med kabellängden. 25m är lite väl mycket för en svag videosignal.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
[B]Om din TV inte kan ta emot s-video-signal [...]

Men då skulle det väl inte bli någon bild alls? Nu blir det iaf bild, fast svartvitt.

Permalänk
Medlem

Prova med att stänga av datorn, koppla in alla sladdar. Sätt på TVn och sätt på SCART kanalen. Sätt sedan igång datorn, så borde den hitta TVn :/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catty
Men då skulle det väl inte bli någon bild alls? Nu blir det iaf bild, fast svartvitt.

Det beror på att s-video-signalen består av 2 signaler, färg och ljus-information. Det stift i scarten som används för kompositsignal tar bara emot ljusinfon medan färgen går till ett annat stift som inte är kopplat om tvn ej har s-video-ingång.

Mer föklaring finns här:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/videosignaler/

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Okej, då får jag väl skaffa en till adapter..

Men ett problem kvarstår, jag kan inte ställa in att den ska använda två skärmar samtidigt!

Vafan, borde inte SCART-adaptern omvandra S-video så TVn fattar det?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catty
Okej, då får jag väl skaffa en till adapter..

Men ett problem kvarstår, jag kan inte ställa in att den ska använda två skärmar samtidigt!

Vafan, borde inte SCART-adaptern omvandra S-video så TVn fattar det?

Scart adapern har bara raka signalvägar dvs att de två signalerna från s-video går till respektive stift i scarten, därför behövs s-video->kompositadaptern för stt lägga ihop de 2 signalerna till en som sedan går till det stift som används av s-video ljus/komposit.

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/scart/ --- stift 20.

Om adaptern i sig hade omvandlat s-video till komposit hade ju aldrig s-video kommit till nytta i de apparater som kan använda den signalen direkt och det hade varit attans tråkigt då bildkvalitén är mycket bättre med s-video.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Okej, tack.. då vet jag det.

Men, om jag får citera mig själv:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catty
Men ett problem kvarstår, jag kan inte ställa in att den ska använda två skärmar samtidigt!

Någon som kan hjälpa mig med detta? Sist jag körde med TV-out på min dator så såg inte menyerna likadana ut!

Permalänk
Medlem

Om du inte har provat redan så prova att clona bildskärmen istället för exteded

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xan
Om du inte har provat redan så prova att clona bildskärmen istället för exteded

Men det finns inget klona alternativ, och vad menar du med exteded? :S

Permalänk
Medlem

tyckte att mitt problem oxå passade lite här, så jag skriver oxå en rad.

har inte nvidia utan ati radeon, så att menyerna inte ser likadana ut för mig är ju givet.
men jag har oxå problemet med att det inte blir färg. har s-video ut, men min skärm
(som jag har i bilen och vill kunna titta på datorns gps i färg där) tar bara emot rca-signaler.
vad ska jag köpa för att kunna få färg på denna skärm eftersom den ej tar emot scart?