Maxtor DiamondMax10 300GB SATA - Kommer allt funka perfekt?

Permalänk
Medlem

Maxtor DiamondMax10 300GB SATA - Kommer allt funka perfekt?

Som vanligt när jag köper nya grejer till datorn vill jag vara säker på att allt kommer att funka perfekt.

Har som sagt tänkt köpa denna hårddisk:
http://www.datorhandel.com/se/index.php?referer=buggy&artnr=6...

Mitt system är

ABIT AN7 (Socket A NF2)
AMD xp-m 2400+
1gb Twinmos SP
Maxtor 200gb IDE
Seagate 120gb IDE

Systemet är överklockat men det ska väll inte göra nåt? AN7 har SATA kontakter (som det står på kartongen ivf) så allt ska väll flyta på perfekt?

bara å stoppa in SATA drivarna på disketten när man installerar windows och koppla ur dom andra PATA diskarna medans..?

Sen kan jag ha den när jag köper ny dator (troligen nF4) nångång i framtiden, ELLER?

Mycom säger följande:
(fungerar ej med nforce4)

Varför? :/

För det är väll samma hårddisk?

Aja, blir nog denna iaf..

btw, har inte denna 300gb maxtorn nån teknik som heter NCQ?

vad är det och vad gör den?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

har ignet svar på din frgpa men skulle vilja tipsa om att handla på annat ställe..
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50966...

kan öven tipsa om att komplett.se har en 250gb SATA för 949:- fram tills imorgon kväll.. "veckans erbjudande"
Det ör samma disk fast i 250gb utförandet..

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309276&cks=WYO

Permalänk
Medlem

eftersom du kör överklockat, kolla att sata kontakterna innefattas av pci-locket

Visa signatur

2* Xeon 2.4lv D1@15*220=3.3ghz - 4* 512mb pc3200 - x800xt pe - 1.4tb hdd - Turbo Cool 510XE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
har ignet svar på din frgpa men skulle vilja tipsa om att handla på annat ställe..
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50966...

kan öven tipsa om att komplett.se har en 250gb SATA för 949:- fram tills imorgon kväll.. "veckans erbjudande"
Det ör samma disk fast i 250gb utförandet..

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309276&cks=WYO

aha, I had no idea :/

kanske inte ska handla där..men det fanns några fler alternativ på buggy..

btw har Dustin en butik i sthlm eller nåt?

jo jag såg det där på komplett, men lika bra att köpa en 300gb känns det som..några hundringar till men det är det nog värt..

Citat:

eftersom du kör överklockat, kolla att sata kontakterna innefattas av pci-locket

Hur gör jag det? jag antar väll at det innefattas av PCI låset..allt annat gör ju det ?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Hur gör jag det? jag antar väll at det innefattas av PCI låset..allt annat gör ju det ?

sånt brukar väl inte stå utskrivet hos butikerna. Antar att de gäller att söka, hitta nån annan med samma moderkort som kan kolla/vet. Kolla på tillverkarens hemsida alt. maila/ring dem och fråga.

Permalänk
Medlem

okey får väll göra det..trodde ni visste..

ska fråga en kille men han e inte online nu..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Är inte Maxtor ganska bra på att väsnas? Visst är samsung bland de tystare man kan hitta?

Anledningen till att jag frågar är att jag har datorn i vardagsrummet och tänker köpa en till hårddisk. Kommer jag att störas av en maxtor eller bör jag köpa en samsung?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

Min Seagate är bra mycket tystare än mina Maxtor-diskar. Rekomenderar inte Maxtor.

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad är det på 8 MB och 16 MB cache?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toby1
Är inte Maxtor ganska bra på att väsnas? Visst är samsung bland de tystare man kan hitta?

Anledningen till att jag frågar är att jag har datorn i vardagsrummet och tänker köpa en till hårddisk. Kommer jag att störas av en maxtor eller bör jag köpa en samsung?

Inte så stor skillnad va:

Citat:

SEAGATE BARRACUDA 7200.8 300GB 7200RPM NCQ S-ATA

Ljudnivå inaktiv (dB) 28dB

Ljudnivå aktiv (dB) 32dB (Quiet seek), 37dB (Performance seek)

MAXTOR DIAMONDMAX 10 300GB 7200RPM S-ATA/150 16MB

Ljudnivå inaktiv (dB) 31dB

Ljudnivå aktiv (dB) 36dB

Källa: Dustin.se

Maxtor är dessutom billigare..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Min Maxtor Diamondmax 10 300 GB IDE är iaf tystare än min Western Digital Caviar 60 GB. Bra prestanda med.

3½ minut att packa upp 4.5 GB rar filer till samma enhet, jag tycker iaf att det är bra.

Permalänk
Medlem

Tja... En ökning med 3 dB innebär en fördubbling av effekten eftersom det är en logaritmisk skala. Det innebär ju att man upplever en mycket högre ljudstyrka även om det verkar löjligt lite med 31 dB mot 28 dB. Har inte lyssnat själv så jag vet inte exakt hur man upplever det...

Men om man kommer att ha båda diskarna aktiva mest hela tiden så är det ju inte så stor skillnad mellan dem.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

Ja det är en fördubbling av effekten ja, men örat uppfattar varje 10dB som en fördubbling av ljudstyrkan, så är skalan konstruerad.

Så 3db ökning är inte så väldigt mycket mer i upplevd ljudvolym, 2 likadana hårddiskar (eller vilka ljudkällor som helst) generar förresten 3dB högre ljudvolym än 1 eftersom det innebär en fördubbling av effekten.

Pratar vi förstärkare så för att öka 3db så krävs det en förstärkare som är dubbelt så kraftig.
Läs och lär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Ja det är en fördubbling av effekten ja, men örat uppfattar varje 10dB som en fördubbling av ljudstyrkan, så är skalan konstruerad.

Så 3db ökning är inte så väldigt mycket mer i upplevd ljudvolym, 2 likadana hårddiskar (eller vilka ljudkällor som helst) generar förresten 3dB högre ljudvolym än 1 eftersom det innebär en fördubbling av effekten.

Pratar vi förstärkare så för att öka 3db så krävs det en förstärkare som är dubbelt så kraftig.
Läs och lär.

Det var lärorikt

jo, har också lärt mig att 20+20 dB = 23 dB. osv..

Funderade som fan förut varför inte 20+20 blev 40 och vad det isåfall blev istället

nej, jag tror inte heller man skulle märka nån speciell skillnad.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Jo jag lärde mig nog aldrig det där helt i skolan heller utan senare när jag var intresserad av billjud och hi-fi.

Fysiska ljudstyrkan och hur vårat öra uppfattar det skiljer sig som sagt.

Örat komprimerar ljudet och förmodligen är vårat öra konstruerad så för att kunna klara av att höra höga ljud utan att trumhinnan sprängs, samt att även lättare kunna höga svaga ljud.
Obs detta är bara min egna tankar, vet inte vad vetenskapen säger angående detta.

Nog om detta, lycka till med HD-köpet.

Permalänk
Medlem

Istället för att snacka om buller och jetplan, kan vi inte få ett svar på om (varför) maxtors disk inte funkar på nForce4? Mycom verkar vara de enda som varnar för det... Någon som testat? är annars sugen på några diskar att sätta i raid på mitt DFI-kort.

Permalänk

Knattrar era Maxtor DiamondMAX 10 SATA-diskar också som fasen när man packar upp stora rar-arkiv till samma disk? Stör mig som saten på detta, så det blir gummibandsupphängning för mig inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanga
Istället för att snacka om buller och jetplan, kan vi inte få ett svar på om (varför) maxtors disk inte funkar på nForce4? Mycom verkar vara de enda som varnar för det... Någon som testat? är annars sugen på några diskar att sätta i raid på mitt DFI-kort.

Ingen fara tror jag, saxat från Techsweden:

Citat:

Jag kör en Maxtor DiamondMax 10 16mb SATA på mitt DFI Nforce4 moderkort så jag vet inte vad Mycom har fått för sig

Citat:

Knattrar era Maxtor DiamondMAX 10 SATA-diskar också som fasen när man packar upp stora rar-arkiv till samma disk? Stör mig som saten på detta, så det blir gummibandsupphängning för mig inom en snar framtid.

Dom låter väll mycket helt enkelt, jag vet inte, har inte köpt en än..

antar att det blir, som du säger, att fixa nån sorts ljuddämpning/upphängning till den.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal