Thermaltake XaserII Alu VS Antec Sonata II

Permalänk
Medlem

Thermaltake XaserII Alu VS Antec Sonata II

Tja!

Idag har jag ett:
Thermaltake XaserII chassi
(http://www.vtr-hardware.com/articles/a1224_0.html)
(http://www.overclockercafe.com/Reviews/cases/Tt_Xaser/index.h...)
Chassit är något dämpat med motor matta, och fläcktarna är provosoriskt shyddade med filter

Nu när jag bytar lite grejer i den så skule jag behöva ett nytt nätagg också, och då funderar jag på att köpa helt ny låda med nätagg utan den jobbiga luckan

Frågan är då om Antec Sonata II är ett ner byte om man tittar på själva lådan?, kanske är det bättre att vänta och köpa ett ensamt nätagregat till den lådan jag har?

Den primitiva fläckt styrningen på XaserII kommer troligen också bytas ut i framtiden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

tror verkligen inte att ett Sonata II är ett nerbyte, tänkte beställa en sådan själv så jag hoppas inte det iaf

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

Nä det är utan tvekan ett bra köp, men Thermaltake XaserII är ett väldigt utvecklat chassi med många bra lösningar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har ett XaserIII, vet inte exakt vad det är för skillnad mellan tvåan och trean, men jag skulle i alla fall inte byta från mitt thermaltake.
Mitt chassi är i alla fall fyllt med lösningar, det enda som har fått mig på tanken att byta är att det väger så satans mycket.. Men vad bryr jag mig, pojkvännen som bär chassit, om det skall bäras någonstans

Visa signatur

Oh, I love you Swec! ^^
OH! Kolla, jag har en autograf utav en moderator!! YAY!
Inte det uttrycket, tack! /GAPa

Permalänk
Medlem

Hehe! Mitt är alu så det väger inte så farligt som tur är, men å andra sidan så ger det mindre stabilitet i lådan(känns lite "skrickigare")

Det finns några grejer jag stör mig på
För det första måste man öppna luckan varje ggr man ska slå på eller resteta datorn, varför ens ha en dörr?

Sen är det ju den där sido fläckten på sidan som det hönger en en störande saldd från när man plockar bort dörren!

Och det sissta är väll att det inte finns något filter till fläcktarna, och även om man själv sätter dit några så är det klödigt att rengöra dem.

Nu kan det låta som om jag inte alls är nöjd med lådan, men det är jag. Många av de andra lösningarna är väldigt bra!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

jag är riktigt nöjd med mitt sonata 2 iaf, lite känsligt för repor är det enda minuset jag kan komma på, också att man inte får med några fläktar till airdukten så den är värdelös

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem

hm ingen höjdare!

vad e det för fläcktar man ska ha till den då ?

Jag funderar lite på hur man enklast kan styrka 4 fläcktar i en låda? finns det någon potensometer man kan koppla till samtliga fläcktar som är kopplade på en rad(med vanliga hd ström kontakter)? skule vara bra att slippa fläckt kontroller på utsidan

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnowJim
Hehe! Mitt är alu så det väger inte så farligt som tur är, men å andra sidan så ger det mindre stabilitet i lådan(känns lite "skrickigare")

Det finns några grejer jag stör mig på
För det första måste man öppna luckan varje ggr man ska slå på eller resteta datorn, varför ens ha en dörr?

Sen är det ju den där sido fläckten på sidan som det hönger en en störande saldd från när man plockar bort dörren!

Och det sissta är väll att det inte finns något filter till fläcktarna, och även om man själv sätter dit några så är det klödigt att rengöra dem.

Nu kan det låta som om jag inte alls är nöjd med lådan, men det är jag. Många av de andra lösningarna är väldigt bra!

Det där med lucka är ju bara otroligt bra =/
ingen som kan pilla på datorn när man är på DreamHack, eftersom den är låst.
Dessutom är det inget som hindrar dig att ha luckan öppen hela tiden.
Själv så har jag inte min startknapp i fronten, eftersom jag råkade förstöra den, så nu "tjuvkopplar" jag min datorn ^^_v

Jag använder aldrig min chassisida om jag inte ska till DreamHack, känns totalt meningslöst annars. Kablar är faktiskt inte så svårt att dra hyfsat snyggt, bara man har lite buntband/strips.

Fick du inte med filter till fläktarna? =/ hrm, fick jag.. Finns säkerligen att köpa.

Visa signatur

Oh, I love you Swec! ^^
OH! Kolla, jag har en autograf utav en moderator!! YAY!
Inte det uttrycket, tack! /GAPa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NauSea
Det där med lucka är ju bara otroligt bra =/
ingen som kan pilla på datorn när man är på DreamHack, eftersom den är låst.
Dessutom är det inget som hindrar dig att ha luckan öppen hela tiden.
Själv så har jag inte min startknapp i fronten, eftersom jag råkade förstöra den, så nu "tjuvkopplar" jag min datorn ^^_v

Jag använder aldrig min chassisida om jag inte ska till DreamHack, känns totalt meningslöst annars. Kablar är faktiskt inte så svårt att dra hyfsat snyggt, bara man har lite buntband/strips.

Fick du inte med filter till fläktarna? =/ hrm, fick jag.. Finns säkerligen att köpa.

Tänk på att det är Thermaltake XaserII vi pratar om här, inte Thermaltake XaserIII där det medföljer fläckt filter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NauSea
Det där med lucka är ju bara otroligt bra =/
ingen som kan pilla på datorn när man är på DreamHack, eftersom den är låst.
Dessutom är det inget som hindrar dig att ha luckan öppen hela tiden.
Själv så har jag inte min startknapp i fronten, eftersom jag råkade förstöra den, så nu "tjuvkopplar" jag min datorn ^^_v

Jag använder aldrig min chassisida om jag inte ska till DreamHack, känns totalt meningslöst annars. Kablar är faktiskt inte så svårt att dra hyfsat snyggt, bara man har lite buntband/strips.

Fick du inte med filter till fläktarna? =/ hrm, fick jag.. Finns säkerligen att köpa.

Om du har 14 st fläktar i datorn så bör du få bättre temperatur med chassi sidan på.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Om du inte gillar luckan på XaserII så ska du nog inte köpa Sonata II eftersom det är lucka på det chassit också