Permalänk
Medlem

Amd Athlon omräknat till pentium

Hej ska få ny dator nu så undrar va ung en AMD Athlon™ 64 FX55
2.6 HT
har prestande jämfört em en pentium processor ?
ung 3.8 ?

Permalänk
Avstängd

Finns ingen P4 i den klassen.
AMD har 3800+ 4000+ sen FX55.
Så det borde kräva en P4 på 4.3GHz eller mer.
När det kommer till spel så krävs det dock ännu mer av P4.
Såg på ett test då det var en P4 på dubbla frekvensen som låg jämsiden med en FX55. Kommer inte riktigt ihåg, men resultatet var iaf att det krävdes en P4 på 5.2GHz med en buss klockad långt över det normala för att kunna vinna över en FX55 i spel. Men som sagt, detta vara bara i spel.
Rent gennerellt kan vi nog säga 4.3GHz.

Permalänk
Medlem

okej tack för svaret

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Såg på ett test då det var en P4 på dubbla frekvensen som låg jämsiden med en FX55.

Eller så krävs det en Pentium M på ~2,6Ghz... i spelprestanda då!

P4:an är relativt död idag ska man ha Intel är det Pentium M som gäller (tycker jag iaf) frågan är om man skall skaffa AMD´s FX eller X2 processorer idag?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

ja jag håller med hoppas intel kommer med en riktig utmanare till fx som pressar priset lite

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ venice @2,5ghz 1,49 vcore l TT big typhoon l Gainward geforce 6600gt l DFI Lanparty UT nf4 sli-d l Twinmos speed premium PC3500 2x512MB CL2.5 Winbond BH-5 217mhz@248mhz 3,6v l TT xaser tsunami l Tagan 480 w l seagate barracuda 250 gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Eller så krävs det en Pentium M på ~2,6Ghz... i spelprestanda då!

P4:an är relativt död idag ska man ha Intel är det Pentium M som gäller (tycker jag iaf) frågan är om man skall skaffa AMD´s FX eller X2 processorer idag?

Men snälla någon... du är ju värre än sledge.
Frågan var bara hur stor skillnaden mellan P4 och A64 var. Vi vet att Pentium M är snabb. Och dom som inte redan vet det kan för lite för att ge sig på att bygga sånna system ändå.

Permalänk
Medlem

Nej -Boris- frågan var -> Amd Athlon omräknat till pentium .... Står inte ett smack om P4.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nej -Boris- frågan var -> Amd Athlon omräknat till pentium .... Står inte ett smack om P4.

Tja, nu skrev han ju trots allt:

"jämfört em en pentium processor ?
ung 3.8 ?"

Visst kan man ju dra detta till sin spets om man känner sig dryg, men du förstod ju egentligen lika väl som vi att den här frågan gäller P4 vs A64.

Permalänk
Medlem

Då får dom lära sig att skriva korrekt då Intel inte är synonymt med P4:a...

Sen var det faktiskt ett frågetecken efter 3.8.. då kan svaret lika gärna vara, nej det räcker med hela ~2.6Ghz för en stenåldersteknikbaserad Pentium M på en inofficiell sketadapter för att matcha en highend stateoftheart FX-55:a i spelprestanda...

Dryg? vad är det för något?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Finns ingen P4 i den klassen.
AMD har 3800+ 4000+ sen FX55.
Så det borde kräva en P4 på 4.3GHz eller mer.
När det kommer till spel så krävs det dock ännu mer av P4.
Såg på ett test då det var en P4 på dubbla frekvensen som låg jämsiden med en FX55. Kommer inte riktigt ihåg, men resultatet var iaf att det krävdes en P4 på 5.2GHz med en buss klockad långt över det normala för att kunna vinna över en FX55 i spel. Men som sagt, detta vara bara i spel.
Rent gennerellt kan vi nog säga 4.3GHz.

Inte om man kör en dothan,då krävs det inte så mycket för att matcha en amd i klassen 4000+:-))

Tips kolla min sign:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

Behöver kanske inte dra upp gamla saker. Men Vi snackar om jämförelse med P4 fortfarande. Han uttryckte det inte så klart. Men om man inte vill vara jättedryg så framgår det att han menar P4.
Och i spel kan en Dothan mycket väl ge en FX en omgång om man kört upp Dothan i matchande frekvenser. Men generellt vinner FX fortfarande. Precis som min jämförelse med att det krävs en 5.2GHz P4 enligt vissa tester på spel. Men generellt en 4.3GHz P4.
Så i samma frekvens är det bara spel som Dothan faktiskt är bättre på. Kanske något enstaka program i någon annan kategori. Men inte i det stora hela.

Men nu är det ju så att för de flesta är ju spel det viktigaste. Det kan jag hålla med om.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Behöver kanske inte dra upp gamla saker. Men Vi snackar om jämförelse med P4 fortfarande. Han uttryckte det inte så klart. Men om man inte vill vara jättedryg så framgår det att han menar P4.
Och i spel kan en Dothan mycket väl ge en FX en omgång om man kört upp Dothan i matchande frekvenser. Men generellt vinner FX fortfarande. Precis som min jämförelse med att det krävs en 5.2GHz P4 enligt vissa tester på spel. Men generellt en 4.3GHz P4.
Så i samma frekvens är det bara spel som Dothan faktiskt är bättre på. Kanske något enstaka program i någon annan kategori. Men inte i det stora hela.

Men nu är det ju så att för de flesta är ju spel det viktigaste. Det kan jag hålla med om.

Jag skall visa dig en screen av något spel bara jag får skiten att funka:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Då får dom lära sig att skriva korrekt då Intel inte är synonymt med P4:a...

Sen var det faktiskt ett frågetecken efter 3.8.. då kan svaret lika gärna vara, nej det räcker med hela ~2.6Ghz för en stenåldersteknikbaserad Pentium M på en inofficiell sketadapter för att matcha en highend stateoftheart FX-55:a i spelprestanda...

Dryg? vad är det för något?

Åsså fick du nämna din älskade Pentium M prolle igen skruvis, Jag undrar om du har skrivit i en tråd utan att kunna hålla dig att skriva om din "älskling" ;D

Alla förstod att han menade P4 och inte Pentium M, och ja vi vet att Pentium M är bättre än P4 men FX är ändå bättre, det går inte att komma ifrån, så är det bara! Kolla Futuremarks ORB.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Åsså fick du nämna din älskade Pentium M prolle igen skruvis, Jag undrar om du har skrivit i en tråd utan att kunna hålla dig att skriva om din "älskling" ;D

Alla förstod att han menade P4 och inte Pentium M, och ja vi vet att Pentium M är bättre än P4 men FX är ändå bättre, det går inte att komma ifrån, så är det bara! Kolla Futuremarks ORB.

Ja det är märkligt... kan du räkna upp alla moderkort man kan köra Pentium M på samt graffekorten i SLI? eller du påstår kanske att 2 grafikkort i SLI inte ger en prestandaboost i 3dmark?

Btw. Sist jag kollade på 3dmark03 för Ti4400 kort låg där ett intel system i topp...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ja det är märkligt... kan du räkna upp alla moderkort man kan köra Pentium M på samt graffekorten i SLI? eller du påstår kanske att 2 grafikkort i SLI inte ger en prestandaboost i 3dmark?

Btw. Sist jag kollade på 3dmark03 för Ti4400 kort låg där ett intel system i topp...

Jag undrar vilka spel som du över huvud taget kan starta med ett Ti4400kort

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag undrar vilka spel som du över huvud taget kan starta med ett Ti4400kort

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

nu ska vi inte tracka ner mitt grafikort

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Skruvis inte AMD's fel att intel vägrar göra ett SLI kort för Pentium M.
Du får helt enkelt jämföra det som går är det ett grafikkort mindre som används synd för dig.

Varför ens orka ta upp Pentium M hela tiden när Intel inte stödjer den för Desktop marknaden.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Även om man jämför mobile segment mot mobile segment när det gäller Intel och AMD så tror jag AMD vinner generellt. ML-42 2.4GHz 1MB L2 bör vara snabbare eller likvärdig en Pentium M 780. Ska man jämföra klockad 780 mot oklockad FX-57 så får man ändå pressa den rätt bra för att den ska matcha och FX-57an går ju trotts allt att klocka den med, likså går ML-42n att klocka upp också. Tror ML-42 ska gå på någon tusing mindre än 780 också, men jag skulle inte köpa en så dyr turion om man ändå skulle klocka, men om man kör i en laptop så är den rimlig. Konkurrans finns för Pentium M i iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PierreB
Skruvis inte AMD's fel att intel vägrar göra ett SLI kort för Pentium M.
Du får helt enkelt jämföra det som går är det ett grafikkort mindre som används synd för dig.

Varför ens orka ta upp Pentium M hela tiden när Intel inte stödjer den för Desktop marknaden.

Inte AMD´s fel? Intel vägrar att göra? Synd om mig?

Sist jag kollade så var denna typen av moderkort avsett för Desktop applikationer.

http://www.aopen.nl/products/mb/i915GMm-HFS.htm

Jag påstår inte att Pentium M är snabbare än en FX-57:a utan Pentium M är kraftfullare i spel & då om man ser till vad den får gjort/klockcykel..Men detta är min högst subjektiva uppfattning... Man ska inte gå på Mhz (högre är bättre ) myter har AMD fanboysen lärt mig...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Inte AMD´s fel? Intel vägrar att göra? Synd om mig?

Sist jag kollade så var denna typen av moderkort avsett för Desktop applikationer.
http://www.aopen.nl/Products/images/mb/Products/S-i915GMm-HFS...
http://www.aopen.nl/products/mb/i915GMm-HFS.htm

Jag påstår inte att Pentium M är snabbare än en FX-57:a utan Pentium M är kraftfullare i spel & då om man ser till vad den får gjort/klockcykel..Men detta är min högst subjektiva uppfattning... Man ska inte gå på Mhz (högre är bättre ) myter har AMD fanboysen lärt mig...

Jo men nu är det några andra boys som lär dig att du inte behöver ta upp samma gamla groll som du alltid tar upp som argument. Inget annat än prestanda till en rimlig slant är det som räknas, ju billigare destå bättre. "Och för att citera en känd sweclockare) "Men detta är min högst subjektiva uppfattning." Sen får det vara en prolle på 100Mhz eller 10000Mhz, skit samma. Det är prestanda som räknas.

Snälla skruvis, kan du inte visa dig mer mogen än de som du nu kallar för amd fanboys så vi slipper dra upp samma tråkiga saker, du får lära upp de som du nu påstår sig komma med dessa dumma påståenden istället för att använda det som ett argument, det håller ju inte. Tycker du inte det själv?! Det blir som att lägga sig på deras låga nivå i sånt fall och det vill du väl inte?! Har du inte hört ordspråket:"Never argue with an idiot, first they take you down to their level and then beat you with expierience"

Kan vi får slippa detta argument om Pentium Ms IPC och att det bara är det som räknas, vad spelar det för roll om en prolle är snabbare än en annan vid en viss Mhz om den i alla fall är dyrare och inte kan komma upp i samma prestanda i alla fall. Detta var aldrig fallet för AMDs prollar när dina så kallade amd fanboys lärde dig om IPCns vara och icke vara. Och snälla kan vi få slippa dina diagram. Jag tror de flesta har sett dessa nu och hur vackert utplockade de är från en missvisande helhet, "Men detta är min högst subjektiva uppfattning.". Kom igen nu, lite högre nivå vill nog vi alla ha på detta forum.

Enligt mig kan man sammanfatta dina argument i de flesta trådar med en IPC-förklaring på någon rad och sen diagrammet på den megaöverklockade Pentuim M prollen mot diverse andra prollar. Detta skulle man kunna klistra i forumet och kunna kolla på om man var intresserad av din åsikt om något, för det är det enda du skriver om, med vissa undantag kanske.

Jag vet att detta är offtopic men jag var bara tvungen att skriva detta, jag vet att fler med mig tycker så här.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Inte AMD´s fel? Intel vägrar att göra? Synd om mig?

Sist jag kollade så var denna typen av moderkort avsett för Desktop applikationer.
http://www.aopen.nl/Products/images/mb/Products/S-i915GMm-HFS...
http://www.aopen.nl/products/mb/i915GMm-HFS.htm

Jag påstår inte att Pentium M är snabbare än en FX-57:a utan Pentium M är kraftfullare i spel & då om man ser till vad den får gjort/klockcykel..Men detta är min högst subjektiva uppfattning... Man ska inte gå på Mhz (högre är bättre ) myter har AMD fanboysen lärt mig...

Kan inte du flytta in på "Intel-relaterat" där du hör hemma Intel Fanboy.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Kan inte du flytta in på "Intel-relaterat" där du hör hemma Intel Fanboy.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
1. Har du inte hört ordspråket:"Never argue with an idiot, first they take you down to their level and then beat you with expierience"

2. Jag vet att detta är offtopic men jag var bara tvungen att skriva detta, jag vet att fler med mig tycker så här.

1. Japp! Därför svarar jag inte Tancoll!

2. Då kan vi sluta höra på forumet då att Intel inte har en bra gamingprocessor eller att Intels processorer blir varma när det bara i princip är Prescott baserade propparna som lider av dessa massiva läckströmmar? För Intel är inte synonymt med en specifik processor serie, eller hur?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Pentium M är mycket bra, MEN den är inte bra för nybörjare som inte ska klocka.

Då blir den dyr och inte så snabb.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Pentium M är mycket bra, MEN den är inte bra för nybörjare som inte ska klocka.

Då blir den dyr och inte så snabb.

Tack... jag böjer mig för dina visa ord...

Nu tror jag även att de flesta idag "snabba" processorer klarar av de flesta spelen utan några större problem.

& visst så ska jag erkänna att jag rekomenderar nästan uteslutande A64 (s939) system till de som frågar mig om vilket system dom ska ha.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Då kan vi sluta höra på forumet då att Intel inte har en bra gamingprocessor eller att Intels processorer blir varma när det bara i princip är Prescott baserade propparna som lider av dessa massiva läckströmmar? För Intel är inte synonymt med en specifik processor serie, eller hur?

Alla kunniga vet redan det där. Och många säger Intel för att dom antingen inte vet eller för att dom bara glömmer bort. Så när folk bara säger Intel eller Pentium och det är uppenbart att dom menar P4 så låt dom vara. Blir bara drygt när du kommer med samma påpekanden hela tiden.

Permalänk
Medlem

Men det är där problemet kommer in för skriver man bara Intel eller Pentium så får alla "okunniga" den uppfattningen att prestandaproblemet eller/samt värmeproblemet är en generell företeelse för Intels processorer.. & så vill vi inte ha det, eller?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Men ibland när dom frågar specifikt om en Pentium eller Intel på 3GHz så drar du in Pentium M ändå. Även fast det är uppenbart att dom talar om P4. Det är ju en annan sak om frågan gäller intel generellt, men när du smyger in när folk pratar om P4 hela tiden och "missförstår" medvetet bara för att kunna nämna Pentium M så blir det bra jobbigt.

Permalänk
Medlem

Men jag måste faktiskt hålla med skruvis om att man ska skriva tydligare, det börjar bli lite väl många trådar där det står
"ÅHH, vafför kan jag in klokka mer en 3,2 på min data!!!!!!!!!!!!!"

Det börjar gå mig på nerverna.

Dessutom ska man inte hålla på och förutsätta att andra vet vad man pratar om, en 3GHz cpu kan vara en pentium M som är ordentligt klockad.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Men jag måste faktiskt hålla med skruvis om att man ska skriva tydligare, det börjar bli lite väl många trådar där det står
"ÅHH, vafför kan jag in klokka mer en 3,2 på min data!!!!!!!!!!!!!"

Det börjar gå mig på nerverna.

Dessutom ska man inte hålla på och förutsätta att andra vet vad man pratar om, en 3GHz cpu kan vara en pentium M som är ordentligt klockad.

Så när någon frågar om 3GHz pentium processorerna dom har på hans skola så är inte det uppenbart att det gäller en Pentium 4?