Permalänk

Datorn slår av, grafikkortet för varmt?

Tjenare!

Har precis inhandlat en helt ny dator och den verkade fungerade helt klockrent tills den började slå av sig själv, helt utan förvarning. Jag tror jag har lokaliserat felet, att grafikkortet blir för varmt. Så fort jag börjar spela så slår datorn av. Processorn är det inte då den håller godkänd temperatur runt 40 grader.

Grafikkortet är ett Asus 7800gtx med standardkylning. Sökte men hittade ingenting om detta problem. Finns det något program som jag kan använda för att mäta temperatur och fläktvarv på grafikkortet? I windows ligger grafikkortet på 45grader enligt nvidias egen programvara.

Permalänk
Avstängd

hehe startar dén om ? isf kan det vara ditt nätagg, vad har du för nätagg ?

Visa signatur

[Amd Athlon64 3200+ 939] [Msi k8n neo2-fx] [Corsair Value 1024DDR(400mhz)] [ Msi 6800GT 256mb 442/1167 ]
[Thermaltake Purepower Butterfly 480W] [Cooler Master Stacker] [Creative Inspire 5.1]

Permalänk
Medlem

om grafikkortet blir för varmt brukar väl allting bara haka sig

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ venice @2,5ghz 1,49 vcore l TT big typhoon l Gainward geforce 6600gt l DFI Lanparty UT nf4 sli-d l Twinmos speed premium PC3500 2x512MB CL2.5 Winbond BH-5 217mhz@248mhz 3,6v l TT xaser tsunami l Tagan 480 w l seagate barracuda 250 gb

Permalänk

Tjena Thewalker.

jag har haft samma problem men vid 3Dmark istället och vid nått tillfälle när jag har spelat.
Problemet som jag hade var garaterat att grafikkorten blev för varma vilket ledde till att datorn startade om. så jag skaffade 2 st VF700 ALCU och det fixade problemet du måste kolla tempen på grafikkorten när du spelar vilket kan vara ganska svårt.

men iaf så fixade fläktarna mitt problem.

Permalänk
Medlem

Använd bara RivaTuner för at kolla tempen när du spelar... jag brukar köra nfsu2 det blir mitt grafikort varmt som f*n vet inte varför men testa det om du har d. kolla späningarna med Everest me

Visa signatur

e6750 @3,2ghz | MSI P35 Platinum | EVGA 8800GTS 320mb | OCZ Gold PC6400 |

Permalänk

Jag körde lite q3 i windowmode och kollade tempen med hjälp av everest home edition. Då gick den upp strax över 60 grader, antar den blir ännu varmare om man kör fullmode. Ska den klara sig vid den tempen eller är det för högt?

Jag har ett Tagan 530W nätagg så det ska inte vara något problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagvard
om grafikkortet blir för varmt brukar väl allting bara haka sig

tror det är ganska olika, jag hade ett Fx 5950ultra innan som jag bytta kylningen på till ZalmanVF700, men fick 8a minneskylare och satte på dom på alla minnena fast bara på ena sidan, andra sidan var de inget på så min dator startade om sig också då jag spelat ett litet tag på nyare spel.. men så fort jag köpte 8a minneskyllare till och satte på så funkade det perfa kan spela tills gkortet blir jätte varmt och laggar i spelen ist:P,

så det kan ha med det att göra

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheWalker
Jag körde lite q3 i windowmode och kollade tempen med hjälp av everest home edition. Då gick den upp strax över 60 grader, antar den blir ännu varmare om man kör fullmode. Ska den klara sig vid den tempen eller är det för högt?

Jag har ett Tagan 530W nätagg så det ska inte vara något problem.

Finns tempmätare i RivaTuner som mäter tempen när du spelat. asså när du avslutar spelet så kan du se hur tempen har varit undra spelandet lite bara lite i RivaTunar så hittar du det.
Kör något mer avanserat spel

Visa signatur

e6750 @3,2ghz | MSI P35 Platinum | EVGA 8800GTS 320mb | OCZ Gold PC6400 |