Vilken handhållen konsoll borde jag köpa?

Permalänk
Medlem

Vilken handhållen konsoll borde jag köpa?

Jag får om tre dar mitt studiebidrag och studielån och hade då tänkt köpa nånting som kan hålla mig sysselsatt till och från skolan. Jag har tyvärr noll koll på vad som är bra och kul. Godtyckligt gameboy advance med flashrom-kassett borde inte vara för dyrt.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en PSP, men jag vet inte varför. Känns bara så.

Permalänk
Avstängd

Köp inte Gameboy eller Nintendo DS, ok spelen må va kul ett litet tag men till DS så känns dom bara helt larviga, tycker du ska skaffa PSP kommer att komma ut en hel drös med spel nu snart efter TGS typ

Permalänk

NDS! Billig, förbannat kul samt att den lirar alla gba spel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGimp
Jag hade köpt en PSP, men jag vet inte varför. Känns bara så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Camui
Köp inte Gameboy eller Nintendo DS, ok spelen må va kul ett litet tag men till DS så känns dom bara helt larviga, tycker du ska skaffa PSP kommer att komma ut en hel drös med spel nu snart efter TGS typ

PSP? Är inte den lite väl dyr och stor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krillmeister
NDS! Billig, förbannat kul samt att den lirar alla gba spel

Nds?

Jag har kollar lite och gameboy micro (som snart kommer ut) med ett flashkit skulle gå på bara 1500kr. Då kan jag spela en hög med gamla GB-spel på en (gb och gbc spel stöds inte av den). Annars så skulle ett PSP med spel kosta kanske 3och5 för två spel. Det verkar lite blodigt.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en NDS, just för att man kan spela Gameboyspel på den. Finns ju redan ett enormt sortiment till GBA.

Visa signatur

All Eran Belysning Är Tillhör till mig! || Mustela är inte finskt! Det är latin! || Om jag fick 1 krona varje gång någon särskrev på detta forum...

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Har ägt ett Nintendo DS kändes som värsta plastleksaken å att Nintendo kör på gammla meriter är inte heller något man gillar, Tacka vet jag PSP

Permalänk
Medlem

N-gage min polare köpte precis en sånn för 900 tror ja de va

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Camui
Har ägt ett Nintendo DS kändes som värsta plastleksaken å att Nintendo kör på gammla meriter är inte heller något man gillar, Tacka vet jag PSP

nu har jag inte provat NDS me nvad menar du med att nintendo kör på gamla meriter och det inte är nått man gillar ?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Molotov]
nu har jag inte provat NDS me nvad menar du med att nintendo kör på gamla meriter och det inte är nått man gillar ?

Dom gör inga nya spel direkt utan satsar på Mario, Metroid, Zelda i princip hela tiden, spelen är inte värst komplicerade dom flesta nintendo spelen i princip är gjorda för barn

Permalänk
Medlem

Svammel, om det är några som vågar bryta mönstret och prova nå nytt så är det just nintendo, där tänker man inte på senaste grafiken och kantujämning utan vill försöka ändra sättet man spelar på, se bara på revolution tex

sen visst kan man köra på MArio, Zelda metroid osv när dom gör dom nästintill perfekta spelen.

Många spel som finns till andra konsoller finns till nintendo också, nintendå har många exlusiva spel som inte kommer till nån annan konsoll.

jag vet hur du tänker, jag har en Gamecube och visst det är konsollen jag har minnst spel till men ack att vara utan dom spelen det skulle man inte klara, så att säga att nintendo kör på gamla meriter håller inte och kommeri nte att hålla senare nästa år.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Camui
Dom gör inga nya spel direkt utan satsar på Mario, Metroid, Zelda i princip hela tiden, spelen är inte värst komplicerade dom flesta nintendo spelen i princip är gjorda för barn

Du låter ganska ung och använder inte DS utan PSP (under 18 = barn)

Sloppy,
Jag tycker du skall skaffa en GB micro när den kommer i början på November eller importera en redan nu. Då har du en riktigt bärbar konsol som är lätt att få och om du vill ha en massa extrafunktioner såsom MP3, Film och Emulatorer så finns ju flashkort att skaffa som du redan vet.

Dessutom skall den vad jag vet vara bakåtkompatibel med gameboy och gameboy color.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Du låter ganska ung och använder inte DS utan PSP (under 18 = barn)

Sloppy,
Jag tycker du skall skaffa en GB micro när den kommer i början på November eller importera en redan nu. Då har du en riktigt bärbar konsol som är lätt att få och om du vill ha en massa extrafunktioner såsom MP3, Film och Emulatorer så finns ju flashkort att skaffa som du redan vet.

Dessutom skall den vad jag vet vara bakåtkompatibel med gameboy och gameboy color.

Nu är de så att jag råkar vara 18 och har sålt allt med Nintendo jag har hemma då jag tröttnat på deras skit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Camui
Dom gör inga nya spel direkt utan satsar på Mario, Metroid, Zelda i princip hela tiden, spelen är inte värst komplicerade dom flesta nintendo spelen i princip är gjorda för barn

Och Sony återanvänder inte alls några spel eller?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Camui
Dom gör inga nya spel direkt utan satsar på Mario, Metroid, Zelda i princip hela tiden, spelen är inte värst komplicerade dom flesta nintendo spelen i princip är gjorda för barn

Det har väl släppts mer spel till NDS än till PSP.
Äger en PSP själv och tycker knappt det finns några spel alls till den, bara en massa svindyra UMD-filmer...

Permalänk

Beror helt på vad du gillar för typ av spel.

Gamla klassiska 8- och 16-bitars med digital styrning (NES, SNES, SMS, megadrive, osv) : GBA. Nintendo har konverterat en bunt av sina klassiker, och det finns även en del andra klassiker konverterade. Finns även en del hemmagjorda spel.

Gamla klassiska spel, och lite mer udda spel av minispels- och/eller pusseltyp: NDS. Klarar alla GBA-spel (men ej GB/GBC) och har en del egna spel. En del intressanta spel, typ Wario ware touched, Yoshi touch & go, och andra spel som använder pennan, men det blir lite tjatigt efter ett tag. Bilspel & FPS fungerar kasst eftersom den saknar analog styrning.

PSP: Den modernaste konsollen, och tack vare analog styrning så fungerar sådana spel som kräver det (exempelvis FPS & bilspel). Samtidigt är PSP dyrast också.

Så, det beror helt på vilken typ av spel du vill spela. Just nu kör jag mest med NDS, men det beror mest på att min GBA är trasig och jag har inte köpt en PSP än.

Visa signatur

Mattias Lönnqvist
www.spelforum.nu / www.dvdforum.nu
Recensent och EA-fanboy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga Sloppy,
Jag tycker du skall skaffa en GB micro när den kommer i början på November eller importera en redan nu. Då har du en riktigt bärbar konsol som är lätt att få och om du vill ha en massa extrafunktioner såsom MP3, Film och Emulatorer så finns ju flashkort att skaffa som du redan vet.

Dessutom skall den vad jag vet vara bakåtkompatibel med gameboy och gameboy color.

Det får nog bli så. Pengarna borde komma idag eller på måndag (den 25 är en söndag) och då beställer jag ett flashkit för 400+80kr frakt från USA och sen en GB micro för 1000kr+dyr frakt från Asien.

Jag är f.ö. 20, men jag bryr mig inte riktigt om att gameboy anses vara omanligt /barnsligt :).

Nintendo DS är bara nån hundralapp dyrare (kontra importerad micro), MEN det är ganska fet. En GB Micro kan jag ha i fickan utan problem. Jag har dessutom redan en PDA (Ipaq 3600), det är inte vad jag är ute efter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt en Nintendo DS för den är billigare mer spel utbud har spelat nintendo ds jag tycker den är väldigt skön till fps spel när man använder touch screen blir som en mus psp har ju bättre grafik ingen snack om saken har inte testat psp så vet inte hur det går att köra fps spel på den men min kompis som har ds och psp säger att ds är skönnare för fps och psp skönnare för bil spel

Mvh lalaz0r

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sloppy
Det får nog bli så. Pengarna borde komma idag eller på måndag (den 25 är en söndag) och då beställer jag ett flashkit för 400+80kr frakt från USA och sen en GB micro för 1000kr+dyr frakt från Asien.

Förresten, vart är det du har hittat flashkitet? Söker själv efter det för MP3 möjligheterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Förresten, vart är det du har hittat flashkitet? Söker själv efter det för MP3 möjligheterna.

http://www.jandaman.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Ca...
Och jag får 10% rabatt där.

Permalänk

http://www.gpx2.com/product/product_main.asp Ta en tit på denna fina handhållna konsol.

Visa signatur

The dream to awaken our world...You're out of control.I take control! Whose side are you on?I take no side...You're skating the edge.I am the edge!What you *truly* want, only I can give.You can't give it, can't even buy it, and you just don't *get* it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lAlAz0r
Jag skulle köpt en Nintendo DS för den är billigare mer spel utbud har spelat nintendo ds jag tycker den är väldigt skön till fps spel när man använder touch screen blir som en mus psp har ju bättre grafik ingen snack om saken har inte testat psp så vet inte hur det går att köra fps spel på den men min kompis som har ds och psp säger att ds är skönnare för fps och psp skönnare för bil spel

Mvh lalaz0r

Inte en enda punkt

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Re: Vilken handhållen konsoll borde jag köpa?

Valet är liksom ganska självklart...

Handhållen konsoll = GBA SP
Stationär = PSP
Skitkonsoll = NDS

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vilken handhållen konsoll borde jag köpa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mlonnqvist
FPS fungerar kasst eftersom den saknar analog styrning.

Du måste skoja? FPS fungerar väldigt bra när man använder touch-screenen, mycket bättre än en analog spak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Skitkonsoll = NDS

Och varför det då? Högst subjektivt i min mening.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Nintendo får ta och släppa en mindre version av DS som inte är ful som stryk. I nuläget är den alldeles för sto.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

När kommer Nintendo GB släppas i sverige och va kommer priset ligga på? och varför köpa ett flashkit till den?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
När kommer Nintendo GB släppas i sverige och va kommer priset ligga på? och varför köpa ett flashkit till den?

Flashkit kan bl.a användas till homebrew, backup-spel m.m.

Edit: Man kan köpa japanska Gameboy Micro från gametronics.se, en svensk butik alltså, för 1295:-.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
När kommer Nintendo GB släppas i sverige och va kommer priset ligga på? och varför köpa ett flashkit till den?

Flashkit används för att spela pirat spel.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Gameboy Micro med flashkit såklart.

UNBEATABLE COMBINATION!

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)