Permalänk
Avstängd

Brandvägg

Hej på er nördar! har inte sökt så jag skriver en ny tråd istället. nu till frågan!

Någon som vet hur man kan "göra" om en gammal P1 till en brandvägg, alltså låta internet uppkopplingen gå genom denna gammla hög och sedan till en switch. tips på program och bilder osv. vore tacksamt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla lite vidare på Coyote Linux Floppy Edition. http://www.vortech.net/index.php
Nu var det ett tag sen jag höll på med den, men fungerade utmärkt när det begav sig.

Sedan kommer antagligen P1:an kosta lika mycket i strömförbrukning på ett år som en billig "bredbandsdelare" gör hårdvarumässigt, buller blir det också...

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

FloppyFW!
Körde jag med ett par månader när jag också hade en gammal Pentium-burk som brandvägg. Funkade kalas.

Permalänk
Medlem

Alltså hur mycket hjälper det att man har en server som körs av ett brandväggsprogram mellan modemet och routern? Eller räcker det med typ zone alarm på varje dator? Är det lika säkert?

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".