Permalänk
Medlem

Uppdatering av 'gammal' dator

Hej sweclockare!

Hade tänkt att försöka förlänga 'livslängden' på min dator genom att uppgradera den något. Har tittat runt lite bland de andra trådarna och dragit slutsatsen (felaktig?) att det är främst minnet och grafikkort som jag kan uppgradera utan att kostnaden ska rinna iväg. Har inga planer på att byta processorn då jag antar att det innebär en ganska omfattande uppgradering av övrig hårdvara.

Så med andra ord, vilket grafikkort skulle ni rekomendera till mitt datorsystem, inser att ett värsting grafikkort bara skulle göra processorn till den nya flaskhalsen så kanske ett 9800pro skulle räcka?

Sen till minnesbiten, är det värt att sätta i 1gb eller är det någon annan del av systemet som gör den uppgraderingen meningslös?

Sist men inte minst... datorn är en Compaq Presario 8200EA, innebär detta några problem vid uppgradering (att det är en märkesdator menar jag)?

Här är mitt nuvarande system:

2.0 ghz intel P4 (400 mhz)
512 mb ddr sdram
80 gb hdd (7200rpm)
nvidia gforce 3 ti200 4xAGP 64mb

Vet tyvärr inte vilket moderkort som sitter i

Tack på förhand

/mansjo

Permalänk
Medlem

1 gigg minne och ett 9800 Pro skulle bli en rejäl bost för datorn.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Håller med föregående talare, 512Mb minne till och ett 9800 Pro eller ett 6600GT borde liva upp den gamla stackaren.
Uppgraderade min gamla dator med samma spec. det extra minnet och grafikkortet (6600GT) gjorde susen.
Har du ett för klent nätagg (<200W) kan du dock få stabilitetsproblem om du tar ett för effektkrävande grafikkort. Hur som helst så är processorn flaskhalsen om du tar grafikkort snabbare än 9800 Pro eller 6600GT.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag blir nyfiken eftersom jag sitter på en likadan burk med ett 9800 pro, men bara 512 Mb minne (slött minne dessutom, då det är två 256 Mb och det ena är ett 266 Mhz. Händer det något om jag köper mer minne?

Visa signatur

Pentium Dualcore 1.6Ghz, XFX 9600GSO, 2 gb minne, Corsair 450W

Permalänk
Medlem

Det kommer inte att hända så jättemycket eftersom att ditt 266 Mhz minne slöar automatiskt ner alla andra minnen till 266 Mhz. Du nåste göra dig av med det minnet för att det ska bli nån större skillnad. Köp 2 st PC3200 stickor på 512 Mb vardera så ska det bli bättre.

Du får kolla upp så att ditt moderkort klarar av PC3200. Det kan vara ett PC2700 också. Har du otur så e de bara PC2100 (266 Mhz) slots du har och då kan du bara sätta i mer minne eftersom det inte blir snabbare.

Om du har PC3200 slots så e dessa minnen ett bra köp.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDRCV400X...

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB