Är Leadteks Kopparmacka boven i mitt system (ljudmässigt)?

Permalänk
Medlem

Är Leadteks Kopparmacka boven i mitt system (ljudmässigt)?

Jag funderar på vad det är som låter i min dator.

Mina komponenter (som kräver kylning) är:

Antec P180 med alla fläktar på Low

ABIT NF7-S v2.0 med zalman passiv på nordbrygga

AMD 2500+ @200x10 med en standardfläns med en 80 mm papst som snurrar i ca 1500-1600 rpm

Tagan 2force 430W

Leadtek 6800LE med Leadteks kopparmacka

Är det min grafikkort som är boven i dramat? Är det värt att köpa en Zalman VF700? Hur bra kyler den på Low? Mitt kort idlar på 59-62 grader nu när det får 1.3V, kommer en zalman att klara att kyla det på low under långa perioder av spelande på LAN? Är intressant att veta då man inte verkar kunna styra fläktens hastighet från Expertool som jag kan göra nu.

När det gäller kylpasta, hur bra är Artic cheramique? Jag har ingen AS 5 hemma och måstye i så fall beställa den från internet Blir dyrt för bara den med frakt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

originalkylning brukar ju lata en hel del tyvarr...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte hur det är med LE versionen, men mitt Nu så var den sjukt tyst då den styrdes av mjukvara i windows,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad64
Vet inte hur det är med LE versionen, men mitt Nu så var den sjukt tyst då den styrdes av mjukvara i windows,

Det är samma kylning på Leadteks retail-kort från LE till Ultra. Vad är det då som låter? Är det processorfläkten? Sedan är det ju dock en stor skillnad vad man menar med tyst. På lådan står det att den ska ha en ljudnivå på <30 dB vilket enligt mig låter högt. Jag vet dock inte om det är när den går i 100% eller om det är när den går i 53% som den gör standard.
Skulle tro att det är en fläkt liknande denna jag har till processorn.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=17907

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Stoppa alla fläktar en och en med fingret. Då hör du lätt vilken det är som låter mest. Asså tryck inte in fingret i bladen utan tryck mot fläktens nav.

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunne
Stoppa alla fläktar en och en med fingret. Då hör du lätt vilken det är som låter mest. Asså tryck inte in fingret i bladen utan tryck mot fläktens nav.

Det går inte tyvärr. Det sitter ett fläktgaller för både grafikkortsfläkten och CPU-fläkten. Är det verkligen så bra att stoppa fläktarna om datorn är på? Blir det inte väldigt varmt då?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

När jag köpte ett Leadtek 6800LE i början av året lyssnade jag på fläkljudet från både OEM-kylaren och Retail-kylaren (kopparmackan)

Eftersom både lät en hel del så bytte jag till en Zalman VF700-CU kylare:

Ljudskillnaderna uppskattade jag såhär:

Leadtek 6800LE OEM kylaren 100%
Leadtek 6800LE Retail kylaren 90%
Leadtek 6800LE VF700-Cu full 50%
Leadtek 6800LE VF700-Cu silent 25%

Temperaturen på kortet sjönk med ca 10 grader mellan retail kylaren och VF700-Cu på full.

På silent var temperaturen samma som Retail kylaren.

Tycker Zalman-kylaren var en bra investering

Permalänk
Medlem

att ja köpte VF700 Cu till grafikkortet och 7700 Cu till prollen va en utav mina bästa datorinvesteringar jag gjort. blev riktigt nöjd,plus poäng va ju att de matchade varandra oxå

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
När jag köpte ett Leadtek 6800LE i början av året lyssnade jag på fläkljudet från både OEM-kylaren och Retail-kylaren (kopparmackan)

Eftersom både lät en hel del så bytte jag till en Zalman VF700-CU kylare:

http://goto.glocalnet.net/fotograf/grafikkort/5.jpg
http://goto.glocalnet.net/fotograf/grafikkort/6.jpg

Ljudskillnaderna uppskattade jag såhär:

Leadtek 6800LE OEM kylaren 100%
Leadtek 6800LE Retail kylaren 90%
Leadtek 6800LE VF700-Cu full 50%
Leadtek 6800LE VF700-Cu silent 25%

Temperaturen på kortet sjönk med ca 10 grader mellan retail kylaren och VF700-Cu på full.

På silent var temperaturen samma som Retail kylaren.

Tycker Zalman-kylaren var en bra investering

Var den enkel att montera? Var denna typ av inlägg jag hoppades att få, men andra är också välkomna såklart. Var temperaturen i silent samma som med kopparmackan sade du? Hur höga temperaturer pratar vi då om? Jag tycker att mina temperaturer är lite väl höga just nu, de ligger på 62 idle. Är detta normalt vid 1.3V?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Var den enkel att montera?

Ja, den är inte svår att montera - det var lite svårare att få bort "kopparmackan" - men det gick rätt lätt till slut i allafall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Var temperaturen i silent samma som med kopparmackan sade du?

Precis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Hur höga temperaturer pratar vi då om?

Kör alltid på silent och har inte kollat tempen på ett halvår - gick nu in och kollade och då var temperaturen 51 grader - idle.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Ja, den är inte svår att montera - det var lite svårare att få bort "kopparmackan" - men det gick rätt lätt till slut i allafall.

Kör alltid på silent och har inte kollat tempen på ett halvår - gick nu in och kollade och då var temperaturen 51 grader - idle.

Skulle du kunna beskriva hur man tar bort kopparmackan?

Jag hoppas att den kyler bra då jag får artefakter efter ett tag om jag klockar min core mycket. Problemet minskar eller försvinner om jag maxar fläkten så jag gissar att det beror på värmen. Låter det troligt?

EDIT: Vilken pasta använde du?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Skulle du kunna beskriva hur man tar bort kopparmackan?

Det är bara att skruva bort de skruvar den sitter med och eventuellt "bända ihop" en del fjäder-kopplingar, det är inte så avancerat som det kanske låter.

Jag har tagit bort org. kylaren på de flesta grafikkort jag använder och till slut kanske man får bända lite försiktigt med en kniv för att få bort kylaren från gpu:n - samt rengöra den från eventuellt klister.

Men som sagt - det är rätt lätt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Jag hoppas att den kyler bra då jag får artefakter efter ett tag om jag klockar min core mycket. Problemet minskar eller försvinner om jag maxar fläkten så jag gissar att det beror på värmen. Låter det troligt?

Jo, det låter väl troligt - ska du klocka är det väl en idé att köra Zalman-kylaren på "full".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Vilken pasta använde du?

Jag använder den som följer med Zalman-kylaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Det är samma kylning på Leadteks retail-kort från LE till Ultra. Vad är det då som låter? Är det processorfläkten? Sedan är det ju dock en stor skillnad vad man menar med tyst. På lådan står det att den ska ha en ljudnivå på <30 dB vilket enligt mig låter högt. Jag vet dock inte om det är när den går i 100% eller om det är när den går i 53% som den gör standard.
Skulle tro att det är en fläkt liknande denna jag har till processorn.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=17907

Det är inte samma kylare på LE som på Ultra

LE och NU har en lilla kopparmackan
GT och Ultra har den stora kopparmackan

EDIT: btw med rivatuner kan man ställa fläkt hastigheten så man kan ställa ner den på tex 30% vid 2D

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Det är garanterat gfxkylningen som låter.

Permalänk
Medlem

jag förstår inte alla som kör sina fläktar till CPU och GPU på low.. asså tempen blir ju askass jämfört med om man kör på high. Visst, det kanske låter lite mer, men kan man verkligen vara SÅÅÅ känslig för detta? är det egentligen själva ljudet som stör eller är det bara tanken på att det låter?

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
btw med rivatuner kan man ställa fläkt hastigheten så man kan ställa ner den på tex 30% vid 2D

Jag kan inte ställa den under 50% så skillnaden blir knappt hörbar då standard är 53%.

HawkHo: Att ha en tyst dator är så mycket härligare, man märker vad man missat när man sätter sig vid en tyst dator. Sedan måste man inte ha en dammsugare till dator för att få bra temperaturer. När jag bytte till min P180 sänktes alla mina temperaturer samtidigt som ljudnivån minskade.

EDIT: Jag menade reglera hastigheten med expertool från gainward. Går det i rivatuner också?

EDIT 2: Märkte nu att det gick i nyaste versionen. Det var bra. Någon som vet hur mycket en VF700 låter jämfört med kopparmackan i 30%?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Alla "kopparmackor", även sådana i laptops. låter väldigt mycket jämfört med andra (konventionella) kylare eftersom en stor luftmängd tvingas genom smala springor mellan kopparväggarna. Det tar visserligen upp mer plats att skaffa en tystare kylare, men det är det värt.

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle_kongo
Alla "kopparmackor", även sådana i laptops. låter väldigt mycket jämfört med andra (konventionella) kylare eftersom en stor luftmängd tvingas genom smala springor mellan kopparväggarna. Det tar visserligen upp mer plats att skaffa en tystare kylare, men det är det värt.

funderar lite på en VF700-Cu men hur går det med orginalkylningen?
måste man ta sönder den eller klarar den sig så man kan använda den igen?
och garantien åker ju men kan man sätta på orginalkylningen utan några märken eller andra defekter?

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle_kongo
Alla "kopparmackor", även sådana i laptops. låter väldigt mycket jämfört med andra (konventionella) kylare eftersom en stor luftmängd tvingas genom smala springor mellan kopparväggarna. Det tar visserligen upp mer plats att skaffa en tystare kylare, men det är det värt.

Låter ju troligt. Den enda nackdelen jag ser med VF700 nu är att man inte kan styra den i windows, eller steglöst överhuvudtaget. På 25% försvinner ljudet av min kopparmacka i ljudet av någon av mina andra komponenter (då är ljudnivån mycket låg). Jag misstänker att VF700 på low låter mer än denna men är effektivare. En fanmate kanske skulle fungera med en VF700?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1

funderar lite på en VF700-Cu men hur går det med orginalkylningen?
måste man ta sönder den eller klarar den sig så man kan använda den igen?
och garantien åker ju men kan man sätta på orginalkylningen utan några märken eller andra defekter?

Skulle ja också vilja veta. Är dock ganska säker på att den går att montera igen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q