Totalt Hårdisk Radering

Permalänk

Totalt Hårdisk Radering

ska sälja datorn, och jag vill använda mig av ett såntdär program som flyttar om alla filer i hddn och gör det omöjligt att återskapa alla min filer. Man vet aldrig.....

Tacksam för svar

Visa signatur

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb: Sonata II:

Permalänk
Gäst

Det sägs att man skall formatera 7 gånger i rad och då skall allt försvinna.
Det tar sin lilla tid,men det är kanske värt ett försök.

Permalänk

har inte tid med det tyvär, några andra tips?

Visa signatur

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb: Sonata II:

Permalänk

Det är väl just att det kommer ta tid. Du är tvungen att skriva över informationen många gånger. Finns ett program som följer med Ulitmatebootcd som jag använde när en polare fick en av mina hårddiskar. Men just att det tog ett tag innan den skrivit över allt.

Var Active@ Kill Disk som jag använde.

UBCD kan du ladda ned här http://www.ultimatebootcd.com

Permalänk
Medlem

Tillverkarnas test-program för hårddiskar innehåller ibland en "skriv nollor på allt" funktion.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Praktiserar på en datoraffär, senast igår var vi tvungna att plocka fram lite grejer på en formaterad hårddisk. Han som jobbar där sa att man kan hitta saker så långt som 12 formateringar tillbaka om man har bra program. Så formatera mer än 12 gånger om du vill vara säker.

Men varför är du så orolig?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Finns ett bra program som heter Vipe (cleaner) som jag använder ibland
Då finns det ingen risk att det går att spola tillbaka filerna.
Använder det programmet ofta hos myndigheterna när man byter diskar och säljer gammal hårdvara vidare till privat personer!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Håller er gärna till topic, det är bäst för alla.

Valfritt skriv-över-disken-med-skräp borde funka bra. Formatering litar jag inte på för fem öre, oavsett om det är en eller tio gånger.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnbaNjo
har inte tid med det tyvär, några andra tips?

Har du inte tid så är du nog rätt rökt eftersom det tar tid att skriva över allt några gånger.

Permalänk
Avstängd

men va fan jag tror jag läste om något sånt program i aftonbladet för någon vecka sennnnnnnn!
och det var gratis.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag om att använda AutoClave på Ultimatebootcd

ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Felsökning/Ultimate%20Boot%20CD...

Permalänk
Medlem

det är mycket svårt att radera information från hårddisken permanent - informationen är fortfarande kvar men visas inte.. ..Det som kan ordna detta är enstaka program som sägs ta bort filerna perm från disken

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ 2,41 GHz - 200 GB HDD - MSI K8N NEO PE - 1,50 GB RAM - Radeon X850XT - Chieftec Mesh Miditower, silver/svart
www.pw3D.webb.se

Permalänk
Permalänk

Vill du vara helt säker att all informationen på disken inte är kvar, så skall disken skrivas över minst 15 gånger.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Försök med killdisk - räcker med en gång för att vi amatörer på området inte skall kunna återställa datat i urspringlig form.

Permalänk
Medlem

En elektromagnet kanske? Borde inte det funka? Nu är det klart, inte många som har tillgång till det men...

Permalänk
Medlem

Antar disken är omgiven av ett metallskal - en sk Faradays bur - dit inga magnetvågor når in.

Däremot kan man plocka isär den och köra en magnet över.

Antar trådskaparen inte är ute efter att fysiskt förstöra disken utan snarare säkerhetsradera innehållet och då duger Killdisk.

Permalänk
Medlem

Eraser är ännu en i listan över apps som klarar detta, gratis + har en del features som inte ingår i gratisversionen av killdisk