MSI 6800 gt fortfarande klipp?

Permalänk
Medlem

MSI 6800 gt fortfarande klipp?

Hej!

Efter rejäla grafikproblem i BF2 som ingen här inne eller
någon annanstans har kunnat råda bot på så har jag kommit fram
till att det får bli ett nytt grafikkort.

Jag hade spanat in detta kort för 2595:- men nu verkar
de illbatingarna ha höjt det till 2995:- :-C
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300895&cks=SPC

Är det fortfarande ett prisvärt kort med hyggligt klös
som förhoppningsvis inte bara kan ta bort mina problem
utan även höja upplevelsen ett par snäpp?

Är det troligt att priserna dalar ner många hundralappar de närmsta veckorna?

Jag måste köpa kortet ganska snart då jag blir helt galen på problemet..

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk

Det var förra veckans erbjudande, nu är det ny vecka med de gamla priserna
Det är väl fortfarande värt det, mycket bra kort.
Dock så kan du ju försöka vänta någon vecka då det antagligen kommer nya erbjudanden.

Permalänk
Medlem

Jora du lär bli nöjd med ett 6800gt fortfarande ett bra kort bara att priset blir bättre hela tiden

Permalänk
Medlem

Det blir nog att jag slår till ändå.

Priserna går ju som bekant ner hela tiden men jag känner inte för att
vänta. Jag vill ju kunna lira BF2 felfritt NU!

Ser att ni båda verkar ha nämnda kort och det stärker mig i min uppfattning

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Köpte mitt kort 2 dagar innan kortet blev veckans erbjudande. Då fick jag betala 3190 kr för det. Men det var det värt.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Det låter betryggande!

Jag ser att du kör med Zalman VF700-AL-CU till.
Är det att rekommendera även om man inte ska överklocka till en början?

Hur är originalkylningen gällande ljudnivå?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Mysko, kör med ett vanligt 9600, p4 2,6ghz 1024mb noname minnen, ata 100 disk och nearly no lag på högsta inställningarna. Hur kan det komma sig? MSI ska ju vara bra så kör på det om du tycker att det känns bra.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

det finns ju 6800gt för 2500:- nu oxo... om du kollar runt lite... prova buggy.no-ip.com

men priserna är på väg ner nu... kommer nog att hamna runt 2k för ett 6800gt skulle jag tro

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Avstängd

Nyligen inhandlat ett leadtek 6800gt 256mb kan ju säga så här visst funkar det bra men mina 6600gt kort funkade nästan lika bra..

Tummen upp för 6600gt kort måste jag säga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Mysko, kör med ett vanligt 9600, p4 2,6ghz 1024mb noname minnen, ata 100 disk och nearly no lag på högsta inställningarna. Hur kan det komma sig? MSI ska ju vara bra så kör på det om du tycker att det känns bra.

Det är inte i första hand för att det hackar som jag vill byta kort.
Jag kör visserligen bara 1024x768 med allt på medium 100% vd 4xaa
men hade nöjt mig med det ett tag om det bara hade funkat i övrigt.

Det är alltså pga att jag har fel orsakade av grafikkortet som ingen verkar
veta vad det beror på.

Dels börjar lösa föremål blinka och försvinna tillfälligt efter en tids spelande.

Dels startar hela datorn om sig alternativt i "gynnsamma" fall bara hoppar ut i windows.
Då kommer det upp felmeddelande om graffet.

Jag har testat med flera olika drivare och en mängd inställningar såväl ingame
som i tray tools/motsvarande utan framgång.

Fortfarande tacksam för tips!

Jag hade ett MSI GF2 pro i min gamla burk som gick som en klocka ett antal år
så den lilla erfarenheten jag har själv av MSI är god. Hade även MSI moderkort i den maskinen.

Då jag slitit mitt hår pga detta problem och kollat runt på massa forum har jag sett
några som påstår att via chipset och 9800 pro inte alltid är den bästa blandningen.

Men jag lägger hellre pengarna på nytt graffe än testar att köpa nytt moderkort!

Gamma-ray: De verkar dessvärre inte ha några i lager på Data Outlet där de har för 2500 Å jag vill ha ett pronto!

Jag skulle kunna vänta till priserna har dalat men det innebär
i stort sett att jag inte kan lira BF2 tills dess och det vet jag inte om jag vill.. Så jag får väl känna efter hur mkt det är värt att kunna lira det den närmsta tiden..

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluemood
Det låter betryggande!

Jag ser att du kör med Zalman VF700-AL-CU till.
Är det att rekommendera även om man inte ska överklocka till en början?

Hur är originalkylningen gällande ljudnivå?

Jadå. Den är värd att köpa till även för framtida klockningar. På kylningen du får på MSI 6800GT finns en liten spak där du kan reglera fläktenhastigheten, 2 olika lägen. Hann därmot inte testa "spaken" men jag tyckte själv att fläkten lät en del och har ett smått irriterande ljud. VF-700 Al-CU eller CU fungerar utmärkt, den kan du också "tysta ned" med hjälp av ett motstånd du får med. Kör Zalman-fläkten på högsta och jag kan inte hör något störande ljud.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

på så vis:) . Onödigt: Jag har fått för mig att nforce kort är bättre än via plattformarna. Vet inte varför men det känns att nforce är mer genomtänkt än via k8t800 osv. Själv har jag nforce i båda mina datorer.

Nödvändigt: Minn granne har ett x800 graffe och ett moderkort med k8t800 eller vad den nu heter från via och han feta problem med nfs ug2. På vissa ställen saknas staketbitar så man kan se bakgrunden. väldigt fult och irrterande. Först trodde jag att det var en spel bugg så jag testade hemma med mitt spel, men nehej då, icke sa nicke och några till. Kan hända att det verkligen inte är jätte bra med via och radeon? Bara en spekulation dock.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
på så vis:) . Onödigt: Jag har fått för mig att nforce kort är bättre än via plattformarna. Vet inte varför men det känns att nforce är mer genomtänkt än via k8t800 osv. Själv har jag nforce i båda mina datorer.

Nödvändigt: Minn granne har ett x800 graffe och ett moderkort med k8t800 eller vad den nu heter från via och han feta problem med nfs ug2. På vissa ställen saknas staketbitar så man kan se bakgrunden. väldigt fult och irrterande. Först trodde jag att det var en spel bugg så jag testade hemma med mitt spel, men nehej då, icke sa nicke och några till. Kan hända att det verkligen inte är jätte bra med via och radeon? Bara en spekulation dock.

Det har absolut inget med att han har ett VIA mobo att göra. Det är mer ett grafik + drivrutins/patch problem till spelet. lr så kan han ha klockat sitt kort för mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluemood
Det är alltså pga att jag har fel orsakade av grafikkortet som ingen verkar
veta vad det beror på.

Dels börjar lösa föremål blinka och försvinna tillfälligt efter en tids spelande.

Dels startar hela datorn om sig alternativt i "gynnsamma" fall bara hoppar ut i windows.
Då kommer det upp felmeddelande om graffet.

Jag har testat med flera olika drivare och en mängd inställningar såväl ingame
som i tray tools/motsvarande utan framgång.

Fortfarande tacksam för tips!

Jag har ett liknande problem med mitt Club 3D Ati Radeon 9800 Pro (tror iaf. att det är grafikkortet det beror på). När jag spelar WoW eller BF2 så bootar datorn om efter ett tag, ibland efter 30sec ibland tar det 10minuter men den bootar alltid om ! Detta är fruktansvärt irriterande och jag funderar också på att köpa nytt grafik kort till följd av detta. Jag har nämligen provat att låna ett äldre grafikkort och kan då använda datorn utan problem vilket har gjort att jag dragit slutsatsen att det måste vara nått som hänt med grafikkortet. Först trodde jag att det var mitt nätagg som inte klarade av att driva allt i burken så jag köpte ett nytt Tagan 420W. Med andra ord är strömproblem uteslutna, jag är dock rädd för att det ska vara något med moderkortet då jag råkade ut för en reboot när jag höll på att hasha om hela min share i dc++.

Btw så undrar jag om nån av er vet hur långt kortet är (alltså hur många cm), eller om nån av er kan kolla upp det? Jag måste nämligen veta om jag har plats till ett 6800gt eller om jag måste ta ett 6600gt istället. Anledningen är att mina S-ATA kontakter på mitt mobo (Asus P4V800-X) sitter så illa placerade vilket gör att jag inte kan få in vilket kort som helst. Redan nu med mitt Radeon 9800Pro så är kontakterna lite lätt böjda.

Visa signatur

Intel Core i5-6600K @ 3,5Ghz, 16GB 3000Mhz RAM, Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JHL
Jag har ett liknande problem med mitt Club 3D Ati Radeon 9800 Pro (tror iaf. att det är grafikkortet det beror på). När jag spelar WoW eller BF2 så bootar datorn om efter ett tag, ibland efter 30sec ibland tar det 10minuter men den bootar alltid om ! Detta är fruktansvärt irriterande och jag funderar också på att köpa nytt grafik kort till följd av detta. Jag har nämligen provat att låna ett äldre grafikkort och kan då använda datorn utan problem vilket har gjort att jag dragit slutsatsen att det måste vara nått som hänt med grafikkortet. Först trodde jag att det var mitt nätagg som inte klarade av att driva allt i burken så jag köpte ett nytt Tagan 420W. Med andra ord är strömproblem uteslutna, jag är dock rädd för att det ska vara något med moderkortet då jag råkade ut för en reboot när jag höll på att hasha om hela min share i dc++.

Btw så undrar jag om nån av er vet hur långt kortet är (alltså hur många cm), eller om nån av er kan kolla upp det? Jag måste nämligen veta om jag har plats till ett 6800gt eller om jag måste ta ett 6600gt istället. Anledningen är att mina S-ATA kontakter på mitt mobo (Asus P4V800-X) sitter så illa placerade vilket gör att jag inte kan få in vilket kort som helst. Redan nu med mitt Radeon 9800Pro så är kontakterna lite lätt böjda.

Använder du möjligtvis realtek ac97 ljudkort?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Jag är nästan 100% säker på att det är ett sånt ljudkort. Det är är integrerat på moderkortet och har fungerat utmärkt för mig (vad jag vet iaf.). Menar du att det skulle kunna vara det som orsakar problemen ?

Visa signatur

Intel Core i5-6600K @ 3,5Ghz, 16GB 3000Mhz RAM, Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JHL
Jag är nästan 100% säker på att det är ett sånt ljudkort. Det är är integrerat på moderkortet och har fungerat utmärkt för mig (vad jag vet iaf.). Menar du att det skulle kunna vara det som orsakar problemen ?

Jag och min granne har ac97 och när man spelar vissa spel så rebootar datorn av sig själv utan fördröjning precis som du beskriver. Båda använder radeon kort btw. Jag ett 9600xt och han ett x800. Kan det vara så att realtek har något emot GTA san Andreas och BF2 som det främst gäller på det här datorerna. WoW som borde kunna krångla funkar ju bra. Mysko sa mamma mu när hon såg kråkan flyga.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Upplysningsvis så kör jag all min hårdvara oklockad i en väl kyld låda , Antec Super Lanboy, med ett Aspire nätagg på 500w.

Jag har testat att köra några olika original-Catalyst såväl som Omega och just nu NGO´s senaste som bygger på 5.8

Allt pekar på att jag ger upp kampen och skaffar nämnda graffe i dagarna faktiskt. Synd på ett sätt då jag hade tänkt försöka klara mig ett tag till
på 9800 pro som ju ändå hänger med någorlunda ännu.

Edit: Jag använder ett externt Soundblaster Live.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

9800pro är en värsting för mig, prova det i en annan dator om du har möjlighet. låter som ett vanligt fel när man överklockat lite mycket. Men det hade du ju inte gjort. mysko sa mamma mu. ( jag ÄLSKAR mamma mu, coolt, inte för att det är något fel på kermit)

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
9800pro är en värsting för mig, prova det i en annan dator om du har möjlighet. låter som ett vanligt fel när man överklockat lite mycket. Men det hade du ju inte gjort. mysko sa mamma mu. ( jag ÄLSKAR mamma mu, coolt, inte för att det är något fel på kermit)

Det har du rätt i, har faktiskt inte provat det i nån annan dator. Har en polare som också har ett 9800pro, kanske ska se om jag kan be honom att testa det lite. Är det grafikkortet det beror på så kommer ju han att uppleva samma problem. Om det nu är så att det inte är grafikkortet utan ljudkortet (AC97) som ställer till med problem. Är det då säkert att det kommer att fungera om man går över till ett nVidia kort typ 6800 / 6600. Känns ju inte så roligt om man köper ett nytt grafikkort och samma problem uppstår efteråt. Har varit inne på att köpa en helt ny dator med men eftersom jag nyligen blivit arbetslös så tillåter inte min ekonomi att jag köper en helt ny burk.

Visa signatur

Intel Core i5-6600K @ 3,5Ghz, 16GB 3000Mhz RAM, Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem

Har du ett gammalt ljudkort liggande kan du ju kolla om det funkar om du använder den. Kan även nämna att i hemmets hyrdator sitter en vanlig 9600 och ett audigy 2 zs, inga problem.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Har du ett gammalt ljudkort liggande kan du ju kolla om det funkar om du använder den. Kan även nämna att i hemmets hyrdator sitter en vanlig 9600 och ett audigy 2 zs, inga problem.

Tyvärr har jag inget ljudkort liggande hemma, kan inte heller låna av någon. Kan någon tipsa om ett ljudkort (PCI) med stöd för 5.1 som kostar under 500:- ?

Visa signatur

Intel Core i5-6600K @ 3,5Ghz, 16GB 3000Mhz RAM, Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JHL
Tyvärr har jag inget ljudkort liggande hemma, kan inte heller låna av någon. Kan någon tipsa om ett ljudkort (PCI) med stöd för 5.1 som kostar under 500:- ?

sweex ljudkort

Om det är bra vet jag inte men det fungerar säkert! Det är säkert skitdåligt.

Creative Audigy live!

Säkert bättre kort.

Creative audigy 2 value

bra

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Creative Audigy live!

Det ser helt ok ut men det följer standarden för AC97 även det. Är du säker på att det inte kommer att skapa problem? Detta tycker jag verkar ganska intressant också, och det har inget med AC97 att göra Hercules Gamesurround Muse 5.1

Visa signatur

Intel Core i5-6600K @ 3,5Ghz, 16GB 3000Mhz RAM, Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JHL
Det ser helt ok ut men det följer standarden för AC97 även det. Är du säker på att det inte kommer att skapa problem? Detta tycker jag verkar ganska intressant också, och det har inget med AC97 att göra Hercules Gamesurround Muse 5.1

Hoppsan! glömde kolla det! sry. JA det kan vara intressant. Min klassmate har ett sånt och han tycker det funkar, han är dock ingen hifi fantast. Tror ändå att ett audigy 2 kort skulle göra susen men testa med nåt billigt. Det skulle jag ha gjort.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Det får nog bli Hercules Gamesurround Muse 5.1 kortet för jag har inte råd att lägga mer pengar på datorn nu... inte om jag ska ha råd med ett grafikkort också...

Då återstår bara frågan - Hur långt är ett 6800GT?

Måste veta så att jag kan se om jag får in det i min låda eller ej. Iofs inte lådan i sig som ställer till med problem men det där j*vla moderkortet har S-ATA kontakterna på illa valt stället

Visa signatur

Intel Core i5-6600K @ 3,5Ghz, 16GB 3000Mhz RAM, Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem

Om man kollar vart agp porten sitter så ser man att detta kort inte är det minsta man sett.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JHL
Jag har ett liknande problem med mitt Club 3D Ati Radeon 9800 Pro (tror iaf. att det är grafikkortet det beror på). När jag spelar WoW eller BF2 så bootar datorn om efter ett tag, ibland efter 30sec ibland tar det 10minuter men den bootar alltid om ! Detta är fruktansvärt irriterande och jag funderar också på att köpa nytt grafik kort till följd av detta. Jag har nämligen provat att låna ett äldre grafikkort och kan då använda datorn utan problem vilket har gjort att jag dragit slutsatsen att det måste vara nått som hänt med grafikkortet. Först trodde jag att det var mitt nätagg som inte klarade av att driva allt i burken så jag köpte ett nytt Tagan 420W. Med andra ord är strömproblem uteslutna, jag är dock rädd för att det ska vara något med moderkortet då jag råkade ut för en reboot när jag höll på att hasha om hela min share i dc++.

Btw så undrar jag om nån av er vet hur långt kortet är (alltså hur många cm), eller om nån av er kan kolla upp det? Jag måste nämligen veta om jag har plats till ett 6800gt eller om jag måste ta ett 6600gt istället. Anledningen är att mina S-ATA kontakter på mitt mobo (Asus P4V800-X) sitter så illa placerade vilket gör att jag inte kan få in vilket kort som helst. Redan nu med mitt Radeon 9800Pro så är kontakterna lite lätt böjda.

låter på dina reboots som att det är minnesproblem...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JHL
Det får nog bli Hercules Gamesurround Muse 5.1 kortet för jag har inte råd att lägga mer pengar på datorn nu... inte om jag ska ha råd med ett grafikkort också...

Då återstår bara frågan - Hur långt är ett 6800GT?

Måste veta så att jag kan se om jag får in det i min låda eller ej. Iofs inte lådan i sig som ställer till med problem men det där j*vla moderkortet har S-ATA kontakterna på illa valt stället

Gamesurround Muse 5.1 är ett ganska sunkigt kort....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Gamesurround Muse 5.1 är ett ganska sunkigt kort....

Jaså, men vad ska man välja istället då? Jag vill ju ha ett som inte har nått med AC97 att göra då jag misstänker att det är det som ställer till en massa problem för mig. Jag har inte tillräckligt med pengar för att kunna köpa ett dyrt ljudkort, bara grafikkortet kommer ju att kosta en mindre förmögenhet

Visa signatur

Intel Core i5-6600K @ 3,5Ghz, 16GB 3000Mhz RAM, Geforce GTX 1070