Permalänk

Fanregulator 5-12v

att bygga en fanregulator som går från 0-12v (nästan)
är ju en baggis, men...kör man cpu fläkten med en sån
kan det ju hända att man råkar stänga av fläkten helt
vilket inte alls är bra, så om man kan bygga en som
går steglöst från 5-12v vore det optimalt!

Permalänk
Avstängd

varför inte köra den klassiska vippbrytrn kopplad till 5/12 volt... räcker ju med två lägen.. bara jobbigt att behöva vrida på en ratt hela tiden

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
varför inte köra den klassiska vippbrytrn kopplad till 5/12 volt... räcker ju med två lägen.. bara jobbigt att behöva vrida på en ratt hela tiden

jo jag vet, funderade först på om man skulle ha 5/7/12v men
finare att kunna ställa in steglöst!

Permalänk
Avstängd

de flesta vippbrytatare har gemensam jord. blir svårt att fixa 7 volt då (om du inte använder motstånd)

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
de flesta vippbrytatare har gemensam jord. blir svårt att fixa 7 volt då (om du inte använder motstånd)

i ett tidigare bygge lyckades jag få 7/12 v
men fråga mig inte hur jag gjode hehe

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=259

Permalänk
Avstängd

Om det nu är en "baggis" (vilket det är) att göra en regulator från 0-12 volt, varför skulle det då inte vara en baggis att göra en bias så att lägsta spänningen är 5 volt?

Gör man en fullösning med en effektpotentiometer (vilket är en dålig idé) så behövs bara ett extra effektmotstånd.

Gör man det med en transistor (eller spänningsregulator) behövs bara en bias, även detta med ett motstånd.

Gör man det på rätt sätt, med PWM, så behöver man bara se till att lägsta pådrag inte ger DC (0 volt).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dark_luna
i ett tidigare bygge lyckades jag få 7/12 v
men fråga mig inte hur jag gjode hehe

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=259

Svinenkelt att få 7/12.

Har en brytare med molex och 3pins adapter liggandes hemma som jag gjort.
Kan göra en enkelt skiss om du nu behöver, det verkar ju som om du ska ha steglöst.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Avstängd

5/7/12 är inte lika enkelt....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går om man har brytare som klarar det.
Sålänge det finns så behöver man bara tänka till lite så kommer det av sigsjälv.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Minst lika enkelt att göra steglös 5-12V som 0-12V..
Kolla i ritningsbanken eller vad det heter så kommer du hitta ett väldigt enkelt kopplingsschema byggt med en spänningsregulator m.m..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
5/7/12 är inte lika enkelt....

En strömkälla på tolv volt, en strömställare med 3 lägen och off och så motstånd.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
En strömkälla på tolv volt, en strömställare med 3 lägen och off och så motstånd.

Vad jag kan tolka av koversationen hittils är det reglering av strömkälla med de matningar som finns UTAN motstånd.
Och dessutom så ändras värden om man byter den fläkt som är inkopplad, om dom har andra specs såklart.

Men annars ingen dum ide, jag personligen snöade in helt på att endast köra med det som finns.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

annars köper du dig en sån fanmate som går på 5-12v
Men det är ju så klart roligare att göra själv

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Vad jag kan tolka av koversationen hittils är det reglering av strömkälla med de matningar som finns UTAN motstånd.
Och dessutom så ändras värden om man byter den fläkt som är inkopplad, om dom har andra specs såklart.

Men annars ingen dum ide, jag personligen snöade in helt på att endast köra med det som finns.

Varför göra det svårt för sig när det finns enkla sätt?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Varför göra det svårt för sig när det finns enkla sätt?

Men det är ju det jag säger, hittar man en brytare som man kan koppla med befintlig matning så behöver man inget motstånd och då spelar det ingen roll VAD man kopplar in.

Om du kör med motstånd så måste du frammöver ha likvärdig belastning.
Om Luna får för sig att skaffa en tystare fläkt tillexempel så måste han byta motstånd, jag anser det vara lättare att bara byta fläkt.

Men visst, alla tänker olika.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Men det är ju det jag säger, hittar man en brytare som man kan koppla med befintlig matning så behöver man inget motstånd och då spelar det ingen roll VAD man kopplar in.

Om du kör med motstånd så måste du frammöver ha likvärdig belastning.
Om Luna får för sig att skaffa en tystare fläkt tillexempel så måste han byta motstånd, jag anser det vara lättare att bara byta fläkt.

Men visst, alla tänker olika.

Nu är jag med. En potentiometer och en transistor fungerar väl?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Nu är jag med. En potentiometer och en transistor fungerar väl?

Absolut, Luna är ju inne på steglös reglering, dvs en pot osv.
Men vi diskuterade stegvis kontroll litegrann.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

jo stegvis är inte så svårt, men vill ha steglös!
visst det är inte alls nödvändigt men man vill ju ha
så mycket "finesser" som möjligt!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dark_luna
jo stegvis är inte så svårt, men vill ha steglös!
visst det är inte alls nödvändigt men man vill ju ha
så mycket "finesser" som möjligt!

Kan man inte bara använda eleltroniken i en vanlig dimmer?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Om det nu är en "baggis" (vilket det är) att göra en regulator från 0-12 volt, varför skulle det då inte vara en baggis att göra en bias så att lägsta spänningen är 5 volt?

Gör man en fullösning med en effektpotentiometer (vilket är en dålig idé) så behövs bara ett extra effektmotstånd.

Gör man det med en transistor (eller spänningsregulator) behövs bara en bias, även detta med ett motstånd.

Gör man det på rätt sätt, med PWM, så behöver man bara se till att lägsta pådrag inte ger DC (0 volt).

självklart gör jag den med en transistor, men du får gärna
dela med dig av dina kunskaper
har inte den blekaste hur jag ska göra för att minsta värdet ska va 5 v...
du nämner bias och PWM, är jätte dålig på div IC kretsar

*edit*
hittade en del info om PWM men inte om bias...

det är typ en sån här funktion jag vill uppnå
http://www.64bits.se/recensioner/vantec_nxp205/index.php
men från 5v

Permalänk
Avstängd

Med "bias" menar jag helt enkelt att kretsen justerar så att den levererar 5 volt när potentiometern är dragen till sitt lägre ändläge.

Kan du visa en ritning på din nuvarande fläktkontroller? Då kanske vi kan hitta en "quick and dirty-patch" som ger 5-12 volt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Har man en krets där man säger att när potentiometern har sitt maxvärde så ska utströmmen bli 0, sen har man ett vanligt motstånd förbi potentiometern då kommer det motståndet se till så lägsta utströmmen blir 0 även om potentiometern har ett oändligt stort motstånd. Det är det jag (tror) MBY menar med "bias". Hoppas du blev lite klokare av mitt försök att förklara.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Med "bias" menar jag helt enkelt att kretsen justerar så att den levererar 5 volt när potentiometern är dragen till sitt lägre ändläge.

Kan du visa en ritning på din nuvarande fläktkontroller? Då kanske vi kan hitta en "quick and dirty-patch" som ger 5-12 volt.

oki, bygger enligt denna

http://www.clarre.com/fanreg.htm

Permalänk
Hedersmedlem

Jag misstänker att fläktkontrollern som jag byggde för några år sen har ungefär de egenskaperna som du önskar.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=1092675...

Med lite modifikationer så kan man ställa in branthet på regleringen (praktiskt då jag kör med temperaturreglering istället för potentiometer) och min-spänning. Dock misstänker jag att det är lite overkill-deluxe över denna

Grundkonstruktionen är dock ganska praktisk. En (två) operationsförstärkare, ett par motstånd och en lagom fet transistor som är anpassad för lasten. Regleringen gör man som man själv tycker det är lämpligt, knappar, NTC/PTC-motstånd, potentiometer eller varför inte koppla in allt till datorn (DAC på parallellporten eller nåt liknande)

EDIT:
Tittade lite mer i ritningsbanken och precis under min konstruktion finns en betydligt enklare variant.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Jag misstänker att fläktkontrollern som jag byggde för några år sen har ungefär de egenskaperna som du önskar.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=1092675...

Med lite modifikationer så kan man ställa in branthet på regleringen (praktiskt då jag kör med temperaturreglering istället för potentiometer) och min-spänning. Dock misstänker jag att det är lite overkill-deluxe över denna

Grundkonstruktionen är dock ganska praktisk. En (två) operationsförstärkare, ett par motstånd och en lagom fet transistor som är anpassad för lasten. Regleringen gör man som man själv tycker det är lämpligt, knappar, NTC/PTC-motstånd, potentiometer eller varför inte koppla in allt till datorn (DAC på parallellporten eller nåt liknande)

EDIT:
Tittade lite mer i ritningsbanken och precis under min konstruktion finns en betydligt enklare variant.

THX!

temperaturstyrt är ju kul, men det får bli i nästa bygge
ska testa denna