AMD pikar Intel för ny effektivare arkitektur

Permalänk
Medlem

Att AMD idag (har även haft glansår tidigare) har bättre presterande processorer i alla ämnen/uppgifter är ju helt klart fakta, "hemmatester" eller mer erkända tester på hårdvarusiter kvittar, de säger alla mer eller mindre samma sak. Men man kan ju inte neka att det är ett intressant steg som Intel tagit nu (även ifall AMD var före med sin on-chip minneskontroller) som KAN (måste alltså inte) leda till en intressant generation processorer från företaget. Men som jag såg någon skriva tidigare, det är bäst att invänta tester för att se om Intel lyckats eller inte.

Bara för att de kör samma recept som AMD så betyder det inte att resultatet blir som AMD:s.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Hedersmedlem

Sledge... Känns som att du blir hånad nu?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Du har faktiskt ljugit
Du sade att FÖRETAGET AMD var med och utvecklade x86, men det gjorde dom inte.
Du borde nog ta och tänka igenom vad det är du skriver för folk som kanske inte har tid att lägga på att läsa i timtal om något företag kanske inte fattar vad du menar igentligen.
Jag tycker att du borde lugna ner dig lite och börja om med en bättre attityd. Angående MrTT så håller jag med men men...

Tack för rättstavningen k0nsl

1. Igentligen=Egentligen?
2. Jag har inte ljugit, jag hävdar att AMD iom dess folk har varit med och tagit fram x86.
3. Kommer aldrig att ändra mig, finns ingen anledning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kibumbi
Att AMD idag (har även haft glansår tidigare) har bättre presterande processorer i alla ämnen/uppgifter är ju helt klart fakta, "hemmatester" eller mer erkända tester på hårdvarusiter kvittar, de säger alla mer eller mindre samma sak. Men man kan ju inte neka att det är ett intressant steg som Intel tagit nu (även ifall AMD var före med sin on-chip minneskontroller) som KAN (måste alltså inte) leda till en intressant generation processorer från företaget. Men som jag såg någon skriva tidigare, det är bäst att invänta tester för att se om Intel lyckats eller inte.

Bara för att de kör samma recept som AMD så betyder det inte att resultatet blir som AMD:s.

Absolut inte, speciellt inte när processorerna är olika. Kolla vad som händer när du kör kod som är icke SSE optimerad och jämför AMD och Intel. På AMD's processorer händer det nästan ingenting för att dom bygger på en mer kraftfull arkitektur. Sen är det inte minneskontrollern som gör K8 till nuvarande och nästa generations processorarkitektur, det är massor av olika saker.

* x86-64
* Integrerad minneskontroller
* K8 arkitekturen är byggd för att kunna utökas enkelt med instruktionsuppsättningar och nya enheter i processorn (som t.ex PCI-E kontroller)
* K8 var från början designad för inte bara dualcore, utan även multicore.
* Hypertransport och separerad FSB
* Hög prestanda/watt
* Extremt hög IPC
* Extremt bra prestandaskalning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Sledge... Känns som att du blir hånad nu?

Dina känslor är därmed dina drömmar.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Vad jag menade med det "intressanta steget" så var det just att de flyttat upp ytterliggare komponenter på själva chippet, därav att jag isolerade till minneskontrollern. Sen har de ju till viss del anammat AMD:s recept, kort pipe och ökad ILP.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

En sak som är lite rolig är att vem som var först med kort pipeline kan diskuteras, P3:or har ganska kort pipeline och det är den som intels riktigt bra mobile processorer kommer ifrån.
Dessutom så tycker alla att 64-bitars är såååå fantasktiskt men att det bara ger en prestanda ökning i väldigt få program och spel vet dom flesta eftersom det inte är många med amd64 som kör med WinXP64.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

2. Jag har inte ljugit, jag hävdar att AMD iom dess folk har varit med och tagit fram x86.
3. Kommer aldrig att ändra mig, finns ingen anledning.

2. Du glömmer bara att berätta att dom var anställda på Intel när dom var med om det, samt att AMD som företag endast är ~1år yngre än Intel... Nä ljug är det inte när man bara väljer att berätta väl valda delar av sanningen...

3. Nä vi vet men det är inte syftet, en professionel yrkesutövare låser aldrig sig vid en specifik hårdvara eller dyl. utan hela tiden letar efter bättre/billigare/kvalité/effektivare etc. etc. lösningar hela tiden
oavsett(<- obs. size 10 ) tillverkare.. så om du utövar dina kunskaper professionellt på ett så fruktansvärt enkelriktat sätt som du ger intryck av här, så kan jag bara beklaga...

Intel som företag tog fram x86.... sen vem som var med & var dom sedermera blev anställda är irellevant... resonemanget att AMD per automatik har rätt till till X86 enbart pga. av att anställda/grundare på/av AMD var med utvecklade x86, den hypotesen är körd.. likaså är du.

AMD stal, tjuvade eller vad man nu vill kalla det x86 & blev stämda av Intel ända upp i sitt lilla röda tjuvarsle.. sedermera kom det till en uppgörelse som innebär att AMD har rätt att tillverka x86 processorer mot en liten licenspeng & intel har kostnadsfritt rätt till AMDs patent.. Att intel sen på både ett moraliskt & juridiskt mycket tvivelaktigt sätt verkar det som utnyttjat & utnyttjar sin dominerande ställning har jag aldrig på något sätt försökt mörka eller tillbakavisa & man får hoppas att dom kan komma till en "uppgörelse" igen som kanske kan gagna AMD denna gång lika mycket som föregående "uppgörelse" gagnade Intel.. men det är inte det som det gäller här & nu...

Sen att du har mer kunskap än mig har jag aldrig ifrågasatt men du påpekar det hela tiden!!, hmm varför??... har du något personligt problem som gör att du måste hävda dig hela tiden?? men men, JAG har i varje fall byggt en dator.. vilket jag knappast kan tänka mig att du gjort.

Men du retar dig på citatet för du har plöjt ner dig stenhårt i din egen propaganda & kan inte fly från den, någonsin!

Men nu har jag inte tid mer nu... senare ikväll kanske, måste slutföra AMD datorn jag bygger till en bekants son.. en speldator då btw.

Edit: Jag betvivlar inte att AMD är på rätt väg även jag tror att dom går en mycket ljus väg tillmötes, jag hoppas att även du ser ljuset i tunneln & kan sluta hata så mycket Sledge.

Edit2: skrev att amd var äldre än intel när det är tvärtom..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Med andra ord om SAAB anställer ingenjörer som tidigare har varit med och utvecklat Volvo S80 så har SAAB varit med och utvecklat S80

BTW: Sluta bråka nu

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Sledgehammer är en härlig person som vet vad han pratar om.

Nej, Sledgehammer är en person som inte ser längre än sitt pojkrum.

"AMD är så mycket herre på täppan som man kan vara."

Ska komma ihåg det uttrycket nästa gång jag kollar upp marknadsandelar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
2. Du glömmer bara att berätta att dom var anställda på Intel när dom var med om det, samt att AMD som företag endast är ~1år äldre än Intel... Nä ljug är det inte när man bara väljer att berätta väl valda delar av sanningen...

3. Nä vi vet men det är inte syftet, en professionel yrkesutövare låser aldrig sig vid en specifik hårdvara eller dyl. utan hela tiden letar efter bättre/billigare/kvalité/effektivare etc. etc. lösningar hela tiden
oavsett(<- obs. size 10 ) tillverkare.. så om du utövar dina kunskaper professionellt på ett så fruktansvärt enkelriktat sätt som du ger intryck av här, så kan jag bara beklaga...

Intel som företag tog fram x86.... sen vem som var med & var dom sedermera blev anställda är irellevant... resonemanget att AMD per automatik har rätt till till X86 enbart pga. av att anställda/grundare på/av AMD var med utvecklade x86, den hypotesen är körd.. likaså är du.

AMD stal, tjuvade eller vad man nu vill kalla det x86 & blev stämda av Intel ända upp i sitt lilla röda tjuvarsle.. sedermera kom det till en uppgörelse som innebär att AMD har rätt att tillverka x86 processorer mot en liten licenspeng & intel har kostnadsfritt rätt till AMDs patent.. Att intel sen på både ett moraliskt & juridiskt mycket tvivelaktigt sätt verkar det som utnyttjat & utnyttjar sin dominerande ställning har jag aldrig på något sätt försökt mörka eller tillbakavisa & man får hoppas att dom kan komma till en "uppgörelse" igen som kanske kan gagna AMD denna gång lika mycket som föregående "uppgörelse" gagnade Intel.. men det är inte det som det gäller här & nu...

Sen att du har mer kunskap än mig har jag aldrig ifrågasatt men du påpekar det hela tiden!!, hmm varför??... har du något personligt problem som gör att du måste hävda dig hela tiden?? men men, JAG har i varje fall byggt en dator.. vilket jag knappast kan tänka mig att du gjort.

Men du retar dig på citatet för du har plöjt ner dig stenhårt i din egen propaganda & kan inte fly från den, någonsin!

Men nu har jag inte tid mer nu... senare ikväll kanske, måste slutföra AMD datorn jag bygger till en bekants son.. en speldator då btw.

Edit: Jag betvivlar inte att AMD är på rätt väg även jag tror att dom går en mycket ljus väg tillmötes, jag hoppas att även du ser ljuset i tunneln & kan sluta hata så mycket Sledge.

Angående AMD och x86 kan du gott läsa det här också. Lite historia.

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAsse...

Citat:

When IBM defined the original PC standards in the early 1980s, it had available
to it a variety of microprocessors, each with its own instruction set – among these were
microprocessors developed by Motorola, Zilog, National Semiconductor, Fairchild, Intel and
AMD. IBM opted for the Intel architecture, which utilized what became known as the x86
instruction set (after Intel’s naming convention for its processors, i.e., 8086, 80186, 80286,
80386), and a compatible operating system offered by Microsoft, known as DOS. Unwilling to
be consigned to a single source of supply, however, IBM demanded that Intel contract with
another integrated circuit company and license it to manufacture x86 chips as a second source.
AMD, which had worked with Intel before in supplying microprocessors, agreed to abandon its
own, competing architecture, and it undertook to manufacture x86 chips as a second source of
supply. Assured that it would not be dependent upon a monopoly supplier of x86 chips, IBM
introduced the PC in August 1981 – and its sales exploded.

Although an arbitrator later found that “AMD’s sponsorship helped propel Intel
from the chorus line of semiconductor companies into instant stardom,” Intel soon set out to
torpedo the 1982 AMD-Intel Technology Exchange Agreement (the “Agreement”) by which
each would serve as a second source for products developed by the other. For example, Intel
was required by the Agreement to send AMD timely updates of its second generation 80286
chip. Instead, in a “deliberate[]” effort “to shackle AMD progress,” Intel sent AMD
information “deliberately incomplete, deliberately indecipherable and deliberately unusable by
AMD engineers.” The conduct was, in the arbitrator’s words, “inexcusable and unworthy.”
And it was not isolated. Intel elsewhere tried to “sabotage” AMD products, engaged in
“corporate extortion” and demonstrated a near-malevolent determination “to use all of its
economic force and power on a smaller competitor to have its way.”

In another underhanded effort to stifle AMD’s business, Intel decided in 1984 that,
the agreement between the parties notwithstanding, Intel would become the sole-source for the
promising 80386 chip. To fully realize its objective, Intel engaged in an elaborate and
insidious scheme to mislead AMD (and the public) into erroneously believing that AMD would
be a second source, thereby keeping AMD in the Intel “competitive camp” for years. This
duplicitous strategy served a broader purpose than simply preventing AMD from competing
with Intel. Customers’ perception that AMD would continue to serve as Intel’s authorized
second source was essential to Intel’s aim of entrenching the x86 family of microprocessors as
the industry standard (as it had been essential to IBM’s original introduction of the PC). Intel
was well aware that if computer manufacturers knew Intel intended to sole source its 32-bit
product, they would be motivated to select alternative products produced by companies
offering second sources. Intel could not preserve the appearance that AMD would second
source the 386 if it terminated the contract or otherwise disclosed its actual intent. Thus, Intel
stalled negotiations over product exchanges, while at the same time allowing AMD to believe
that it could ultimately obtain the 386. This injured competition by deterring and impeding
serious competitive challenges to Intel and directly injured AMD by depriving it of the
revenues and profits it would have earned from such a challenge.

Intel implemented this secret plan for the purpose of acquiring and maintaining an
illegal monopoly in the x86 line of microprocessors, which it did by at least 1987. As was its
plan, Intel’s conduct drained AMD’s resources, delayed AMD’s ability to reverse-engineer or
otherwise develop and manufacture competitive products, and deterred AMD from pursuing
relationships with other firms. In so doing, Intel wrongfully secured the benefit of AMD’s
marketing skills and talent in support of the x86 line of microprocessors and related peripherals
and secured the benefit of substantial competitively sensitive AMD information regarding its
product development plans. When AMD petitioned to compel arbitration in 1987 for Intel’s
breach and bad faith, the arbitrator took notice of Intel’s anticompetitive design: “In fact, it is
no fantasy that Intel wanted to blunt AMD’s effectiveness in the microprocessor marketplace,
to effectively remove AMD as a competitor.”

In 1992, after five years of litigation, the arbitrator awarded AMD more than $10
million plus prejudgment interest and a permanent, nonexclusive and royalty-free license to
any Intel intellectual property embodied in AMD’s own 386 microprocessor, including the x86
instruction set. Confirmation of the award was upheld by the California Supreme Court two
years later. In bringing the litigation to a close, the arbitrator hoped that by his decision, “the
competition sure to follow will be beneficial to the parties through an expanded market with
appropriate profit margins and to the consumer worldwide through lower prices.” Not for the
first time, and certainly not for the last, Intel’s anticompetitive zeal was woefully
underestimated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Angående AMD och x86 kan du gott läsa det här också. Lite historia.

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAsse...

Jag vet, därav mitt inlägg med att Intel har agerat både moraliskt & juridiskt tvivelaktigt... & då efter din påpekan olagligt eller kanske brytande av överenskommelse? som då blir någon form av "kontrakts" brott som sedermera Intel åkte dit på genom en dom i högsta domstolen har jag för mig.

Första överenskommelsen efter AMDs klavetramp var att bägge företagen fick rätt att använda varandras patent & sedermera när Intel kom på att pc marknaden kan bli lukrativ så nekade Intel AMD rätten att tillverkar x86 processor (Intel ställer sig mitt i komockan utan stövlar... klavertramp av Intel dvs.), vilket Intel åkte dit på & fick betala skadestånd.. Rätta mig om jag har fel?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag vet, därav mitt inlägg med att Intel har agerat både moraliskt & juridiskt tvivelaktigt... & då efter din påpekan olagligt eller kanske brytande av överenskommelse? som då blir någon form av "kontrakts" brott som sedermera Intel åkte dit på genom en dom i högsta domstolen har jag för mig.

Första överenskommelsen efter AMDs klavetramp var att bägge företagen fick rätt att använda varandras patent & sedermera när Intel kom på att pc marknaden kan bli lukrativ så nekade Intel AMD rätten att tillverkar x86 processor (Intel ställer sig mitt i komockan utan stövlar... klavertramp av Intel dvs.), vilket Intel åkte dit på & fick betala skadestånd.. Rätta mig om jag har fel?

Ja det är den uppfattningen jag har fått också av det som hände då.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: AMD pikar Intel för ny effektivare arkitektur

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
AthlonXP var mycket bra på sin tid kan jag upplysa dig om. AMD och Intel låg rätt jämnt till, det var på senare tid när man släppte barton 3200+ och Intel kom med snabbare NW processorer med 800FSB som dom drog ifrån. Smått efter så lanserade AMD K8 år 2003 och har varit fullstädnigt ohotade sen dess. Hade inte Intel kopierat x86-64 så hade det ju blivit kaos eftersom M$ valde x86-64 till den absolut bästa lösningen hittills. Simultan 32 och 64-bitars prestanda. Detta var för bra för att vara sant och det insåg Intel och kopierade det rakt av och integrerade det i sina processorer.

Måste ju bara få göra inpetet att P4 var snabbare under Athlon XP tiden. Williamette kom, palamino kom och det var ganska lika. Sen kom 400 MHz Northwood och sparkade Palamino i röven. Senare kom T-bred och sparkade 400 MHz Northwood, Intel kontrar med 533 NW och tar tronen igen. Ca 1 år senare kommer Barton kärnan och tar tronen och Intel kontrade med 800 MHz NW och tack vare HT drog dom ifrån AMD ganska rejält. Faktum är att Athlon XP var ett budgetval till dom som inte hade pengar till en Intel men istället kunde klocka och var säkra på sin sak.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll vem som utvecklade vad då konkurrens gynnar oss köpare och för utvecklingen framåt!

Att tävla i "besserwisshet" på ett forum kan ju inte leda till nåt!

Ta nu alla parter och läs i genom denna tråd med objektiv syn och se om ni inte skulle agerat annorlunda.

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monoman
Att tävla i "besserwisshet" på ett forum kan ju inte leda till nåt!

Jag tror att den där tävlingen är nog mer eller mindre oundviklig i vissa fall. Det finns alltid folk som bara måste vara bäst och veta mest om något.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

"Min pappa kan slå ner din pappa"

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Min kusin har jobbat på en Volvo-verkstad i 2 år nu. Betyder det att han var med och
utvecklade Volvo 240?

När argumenten tar slut eller visar sig vara felaktiga så kommer du (sledge) med ännu sämre
argument (och/eller personliga påhopp). Inte första gången. Sen är det ju ganska passande
att du skiter "högaktningsfullt" i vad alla säger, för då kan ju ingen påverka dina åsikter (hemska
tanke för dig som ju alltid har rätt).

Jäsp...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Dina känslor är därmed dina drömmar.

Och dina drömmar är beundran, något som du aldrig kommer få genom att bete dig som en treåring på ett forum. Allvarligt talat, nu får du fan ge dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
1. Igentligen=Egentligen?
2. Jag har inte ljugit, jag hävdar att AMD iom dess folk har varit med och tagit fram x86.
3. Kommer aldrig att ändra mig, finns ingen anledning.

Sledge:
Så, enligt ditt sätt att se det, vad händer om de som utvecklat x86-64 slutar på AMD och börjar på Intel? Är det då Intel helt plötsligt som utvecklat x86-64?

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: AMD pikar Intel för ny effektivare arkitektur

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Måste ju bara få göra inpetet att P4 var snabbare under Athlon XP tiden. Williamette kom, palamino kom och det var ganska lika. Sen kom 400 MHz Northwood och sparkade Palamino i röven. Senare kom T-bred och sparkade 400 MHz Northwood, Intel kontrar med 533 NW och tar tronen igen. Ca 1 år senare kommer Barton kärnan och tar tronen och Intel kontrade med 800 MHz NW och tack vare HT drog dom ifrån AMD ganska rejält. Faktum är att Athlon XP var ett budgetval till dom som inte hade pengar till en Intel men istället kunde klocka och var säkra på sin sak.

Inte för att vara sån. Men Palomino var bra mycket snabbare än willamette. Och när Northwood och T-bred/Barton kom turades dom om lite grann, men P4 vann i längden med P4C. Den kom Claw/Sledgehammer och tog tillbaka tronen till AMD.

Om du kollar lite så har Intel kapacitet att fortsätta utveckla sin produktlinje samtidigt som dom utvecklar nästa generation. AMD tvingas alltid stanna upp utvecklingen av sin produktlinje när dom behöver mer kapacitet till sin nästa. Som Vid K7-K8 övergången. AMDs 0.13µ teknik är ju beviserligen god för upp till 2.6GHz. Och Athlon XP hade varit ganska bitig motståndare mot P4C i dom frekvenserna. Men dom tvingades stanna redan vid 2.2GHz för att kunna få ut K8 i tid.

Permalänk

Det var alltså IBM som valde om intels x86-teknik eller AMDs motsvarighet skulle användas, eller? Men var den verkligen den bästa? Det står ju i Boms citat att AMD släppte sin konkurrerande teknik för att gå med på den enda teknik som hade någon chans iom att Microsoft och IBM valde x86, de hade alltså inget annat val än att stödja Intels x86.

Agv, gäsp stavas lämpligtvis med g, inte j, och k0nsl besserweisser skall väl ha ett e med även, eller?

Om du inte har något att tillföra till diskussionen dahl (med litet d), så behöver du inte skriva din moderat***.

Till er alla men framför allt sledge, som förövrigt verkar kunnigast, kan jag säga att det är oerhört korkat att hävda att man är smartast. Är man verkligen smartast så lägger man istället fram motargument, även om vissa hoppar över att läsa dem.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem

Detta leder ingen vart, tänk till lite hur ni skriver i forumet. En del skulle behöva göra det.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)