Intressant - 7800GTX och AF

Permalänk
Medlem

Intressant - 7800GTX och AF

Hittade ett intressant foruminlägg och efter lite kollande så ser det ut som ett riktigt problem.

http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=22576&page=1&p...

Sitter själv på ett 7800GTX och märker helt klart att texturerna har "shimmering" både i BF2 och WoW som är det enda jag spelar just nu. Har stört mig ett tag men trodde att det kanske bara skulle vara så men så är ju inte fallet. Hoppas detta kan fixas i senare drivrutiner.....

Permalänk
Medlem

Oj oj oj =( ... hoppas anandtech och liknande sajter kollar upp detta...

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvånad över att det inte är mer snack om det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thewall
Jag är lite förvånad över att det inte är mer snack om det här?

Jag med... det var sånt jävla väsen sist det var snack om sämre bildkvalitet.

Permalänk
Medlem

Att nvidia försökte ta alla genvägar dom kunde med bildkvalién på FX-tiden är inte svårt att förstå (även om just AF kvalitén var väldigt) men när dom har kort som kan konkurera på lika villkår (GF6-serien) är det helt oacceptabelt att reducera bildkvalitén på det här viset och när dom har kort som är klart bättre än alla andra (7800 korten) så är det inte bara oacceptabelt det är också ofattbart att dom gör såhär, high-quality my ass.

Men problemet ligger också i hur korten testas, som mest ser man en handful bilder från ett spel där det konstateras att alla kort producerar ungefär samma bildkvalité och sedan följer 20 sidor med benchmarks där FPS är allt som räknas.

Mer bildkvalité tester så att det inte går att komma undan med sådana här "optimeringar".

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Ah, shit!

Det där felet har ju jag på alla spel med AF på. Vad håller Nvidia på med, fuskar igen?

Permalänk
Medlem

Hmm, det va illa, jag som hade våta drömmar om 7800serien.

Måste följa detta & se va ATIs nya graffe kontrar med :/

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem

Ajajaj, det där lät inte bra. Och jag som tänkte inhandla ett 7800gtx :/

Permalänk

Mysko inga sådana problem har jag, jag kör med 78.11 då blev det faktist bättre bildkvalité.

Visa signatur

X2 4200, POV 8800gtx,MSI k8n sli platinum, Kingston 4x512 hyperX 433mhz, Och ett stort Stacker.

Permalänk
Medlem

Kör också med 78.11 och jag undrar om det inte ser lite bättre ut. Kan vara psykologiskt

Permalänk

Det är väl problem med att driverna är inte helt utveklade och förbättrade. Själva kortet är väl inget fel på.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Hade själv detta problem med mitt kort, ändrade dock om nån inställning och nu ser bilden kanon ut

Permalänk
Medlem

har du något hum om vad du ändrade?
Står i begrepp att köpa ett 7800gtx själv.

Visa signatur

QX6700 @ 4,0GHz | EIZO S2410W 24.1" | Vapochill LS + Reserator | SLI 8800GTX @ stock | Corsair XMS2 2x1GB PC8500 | EVGA 680i | 2x73GB Raptor raid | Creative X-Fi Xtrememusic + Logitech Z-5500 | Logitech G15 | 06: 17560 |

Permalänk
Hedersmedlem

Vägarna i wow är ett ställe det märks väldigt tydligt på.....

Jag har testat lite olika drivare, alla med samma problem. Funderar allvarligt på att byta till r520 när det kommer =/

Suck att nvidia ska börja med sådan här igen. Jag trodde detta var ÖVER. Kortet är ju väldigt trevligt i övrigt.

Någon som vill ha ett förhållandevis blligt gainward 7800 gtx GS?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Någon som vill ha ett förhållandevis blligt gainward 7800 gtx GS?

Pris?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Pris?

det får vi se när r520 kommer. Vill inte sitta utan grafikkort så länge

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Jag tror ärligt att ingen inställning hjälper, det är det som är problemet enligt forumtråden. Man kan kanske förbättra det lite men det är fortfarande inte riktigt bra. Ser också det tydligt i WoW precis som Gi][Gurra, har för övrigt precis samma kort Gillar också det skarpt förutom detta lilla bekymmer.

Mmmm, sälj ditt kort till mig Gi][Gurra, 7800GTX i SLI....dräggelllll!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Vägarna i wow är ett ställe det märks väldigt tydligt på.....

Jag har testat lite olika drivare, alla med samma problem. Funderar allvarligt på att byta till r520 när det kommer =/

Suck att nvidia ska börja med sådan här igen. Jag trodde detta var ÖVER. Kortet är ju väldigt trevligt i övrigt.

Någon som vill ha ett förhållandevis blligt gainward 7800 gtx GS?

Jag själv har sett detta problem, planerar redan ett köp av r520 SLI, dessa kort ska säljas hoppas jag

Visa signatur

Athlon64 4000+, 2048 DDR Ram, 2x 250GB SATA RAID HDD, 2x Geforce 7800GTX SLI, 19" Trinitron.

Permalänk
Medlem

alltså hur illa e detta? kan någon posta en bild eller något, jag hade näligen tänkt att köpa detta kord, tycker ni fortfarande att jag ska göra det? jag har liksom ingen lust att vänta 2-3 månader extra på att ati ska släppa sitt kort...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazzza
alltså hur illa e detta? kan någon posta en bild eller något, jag hade näligen tänkt att köpa detta kord, tycker ni fortfarande att jag ska göra det? jag har liksom ingen lust att vänta 2-3 månader extra på att ati ska släppa sitt kort...

När det är inte värt att vänta, för att när du har väntat på 3 månader så kommer nVidia släppa ett bättre kort, osv.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Alltså är det bara med AF som det är dåligt eller?
Förstår inte riktigt fast att jag har läst testerna.
Jag har/hade tänkt köpa ett 7800GTX snart och jag kommer nog aldrig köra med AF & AA.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk

asså det mesta är bara folk som är kinkiga, köp ett och var glad som jag, dessutom är det ganska bra att välja rätt drivrutin.

Visa signatur

X2 4200, POV 8800gtx,MSI k8n sli platinum, Kingston 4x512 hyperX 433mhz, Och ett stort Stacker.

Permalänk
Medlem

Nu när jag har läst artikeln mer noga så...
Var hela artikeln bara om att AF inte tog bort all små flimmer?
Vem fan bryr sig om det...man tänker ju inte ens på det ju (iaf inte jag).
Att det inte tar bort precia allt flimmer vid 16x är inget att bråka om...
Hade det varigt att texturerna var sämre gämfört med alla andra grafikkort som standar utan AF hade jag nog tänkt om men när det bara gällde AF kvalién var det inget farligt.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersRock
asså det mesta är bara folk som är kinkiga, köp ett och var glad som jag, dessutom är det ganska bra att välja rätt drivrutin.

Kinkiga? När man köper ett grafikkort för över 5000 riksdaler ska det väl va själva fan om inte ens bilden håller toppklass ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Nu när jag har läst artikeln mer noga så...
Var hela artikeln bara om att AF inte tog bort all små flimmer?
Vem fan bryr sig om det...man tänker ju inte ens på det ju (iaf inte jag).
Att det inte tar bort precia allt flimmer vid 16x är inget att bråka om...
Hade det varigt att texturerna var sämre gämfört med alla andra grafikkort som standar utan AF hade jag nog tänkt om men när det bara gällde AF kvalién var det inget farligt.

Håller med Olegh. Jag är ganska säker på att majoiteten av de som köper ett kort i denna prisklass inte vill sitta och titta på grötiga texturer utan vill få ut maximal bildkvalite.

Att köpa ett 7800GTX och sen inte åtminstone använda AF (AA kan man ju kompensera ganska bra med högre upplösning) är enligt mig ganska bortkastat...