Permalänk
Medlem

Passiv Northbridgekylning (chipset)

Ja, nu sjunger min chipset-fläkt på sista versen. Måste ha fönstret ut öppet precis bredvid datorn för att den ska hålla nere tempen.

Sitter på ett Abit IC7-G-moderkort och har alltså inga skruvhål eller push-pins runt nordbryggan, bara byglar.

Jag har kikat runt lite på nätet på de olika modellerna av passiv kylning, dvs kylflänsar, och har bara hittat en enda modell som använder byglar (Revoltec Northbridge Freezer), men den finns inte på lager på en enda sida.

Nån som har testat nån annan eller vet nån annan modell som jag kan använda, och framförallt räcker det med passiv kylning på dagens moderkort?

/Akelan

Permalänk
Medlem

har inte hittat men jag sitter på ett ic7 max3 kort och när min chipset fläkt började låta konstigt tog jag och skrev till abit å fråga. dom sa att jag bara behövde skicka adress och serial nr på moderkortet så skulle dom skicka en ny fläkt gratis. så skcikade mailet igår så jag skulle få det om 3 dar

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

Jag har oxå ett IC7-G och var tvungen att byta kylning på nordbryggan pga ljudnivån och införskaffade mej en Revoltec Northbridge Freezer och den funkar bra för mej, den blir knappt ljummen, har iofs 5 chassifläktar.

Hittade ingen som hade revoltec:en i lager btw

Visa signatur

Antec 300 | Corsair 520w | Asus M4A89GTD PRO/USB3| AMD X4 955BE@3.6GHz | Noctua NH-UB9 SE2 | 4Gb DDR3 1600Mhz | XFX 6870 | Win7 |

Permalänk
Medlem

hittade faktiskt en revoltec nu från itel.se så jag har beställt en. En röd.
fäste du den med byglarna då eller?
sitter med 3 chassifläktar så det borde räcka i sånt fall.

Permalänk
Medlem

Jag har problem med värmen jag. Har orginal chipset fläkten på mitt IS7-E kort, o den har pga grafikkortet blivit väldigt varm på senare tid... Så frågan är om jag ska byta fläkt på chipset eller på gfx eller båda

temperaturen har gått upp på runt 77 ibland..

Visa signatur

Hårdrock!

Permalänk
Medlem

77 grader, ja då är det nog dags att byta. När mitt chipset stiger över 50 grader så kommer det en liten eldflammeikon bredvid tempen i mitt speedfan-prog. Så 77 är nog att pusha det lite. Jag skulle nog bytt fläkt på chipset iaf, och sen om grafikkortets fläkt också suger byta den med. Sen kanske en eller två chassifläktar skulle göra susen.

Permalänk
Medlem

Jo, köpte en XP-120 igår så har jag två chassifläktar o har nu även köpt en
Revoltec Northbridge Freezer Så får väl se hur det funkar

Visa signatur

Hårdrock!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlos25
har inte hittat men jag sitter på ett ic7 max3 kort och när min chipset fläkt började låta konstigt tog jag och skrev till abit å fråga. dom sa att jag bara behövde skicka adress och serial nr på moderkortet så skulle dom skicka en ny fläkt gratis. så skcikade mailet igår så jag skulle få det om 3 dar

vart mail du?... min låter inge vidare heller.. just nu kör jag med urryckt kabel till den

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
vart mail du?... min låter inge vidare heller.. just nu kör jag med urryckt kabel till den

jag maila suportern och då fick jag detta svar

Dear customer,

Just send a mail to orderparts@abit.nl with your name, address, the serialnumber of the board and the requested part.

We will send it as soon as possible and free of charge.

Kind regards,

Abit Technical Support
Wouter Simons

fick svar från dom dagen efter jag hade mailat att dom hade skickat iväg delen och att den skulle komma inom 3-5 arbets dagar
rätt bra service måste jag säga inget att man behövde skicka in fläkten eller moderkortet. men kan ju tyda på att dom haft problem med fläkten.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk

Jag har ett IC7-G och har också problem med ljudet från NB-fläkten... Först trodde jag det var CPU-fläkten, men efter en närmare check så visade det sig vara northbridgen
Passar Revoltec Northbridge Freezer rakt av på samma fästen som org-fläkten?

(har dock mailat ovanstående adress för att fråga om en ny fläkt)

Behöver man extra fläktar i burken med en passiv kylare på chippet, eller klarar man sig ändå?
Ingenting i min burk är överklockat... spec nedan:

Visa signatur

| Abit IC7-G | P4 3.2GHz Prescott | 2x512Mb PC3200 | Asus Geforce 6800GT 256Mb GDDR3 | 160Gb HDD | 19" Hyundai L90D+ |

Permalänk
Medlem

Själv använda jag Zalmans passiva NB-kylare till mitt IC-7 och min tjejs IS-7 utan problem.. Använda originalbyglarna och de sitter där än idag (Ett år sedan jag monterade på min och 10 mån. sedan på tjejens). Nackdel: De sitter inte "rakt" på utan lite på snedden man det utgör inget praktiskt ptoblem...

Permalänk

Vad heter denna Zalman kylare? (har den byglar också, precis som revoltec freezer?)
En annan fråga; behöver man montera bort moderkortet för att få loss den befintliga fläkten? (tänkte om det sitter fast på baksidan på något sätt)

Visa signatur

| Abit IC7-G | P4 3.2GHz Prescott | 2x512Mb PC3200 | Asus Geforce 6800GT 256Mb GDDR3 | 160Gb HDD | 19" Hyundai L90D+ |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Själv använda jag Zalmans passiva NB-kylare till mitt IC-7 och min tjejs IS-7 utan problem.. Använda originalbyglarna och de sitter där än idag (Ett år sedan jag monterade på min och 10 mån. sedan på tjejens). Nackdel: De sitter inte "rakt" på utan lite på snedden man det utgör inget praktiskt ptoblem...

Funkar säkert väldigt bra på Abit IC7, IS7 serien ..
Men tänk på att intels lösning att hålla kylaren på plats är väldigt undermålig
Har man ett dyrt grafikkort i datorn så vill man inte att NB kylaren ramlar lös på grafikkortet pga dom små trådliknande ringar som man fäster kylanordningen brukar faktiskt ramla lös
och då faller kylaren direkt och kortsluter grafikkortet om man har otur. Dom trådliknade ringarna är lött fast och håller inte speciellt bra!...Det händer inte allt för sällan faktiskt...Min rekomendation är att se till att byglarna inte spänner så hårt i dom ögglorna...

Ett tips ...
Annars så har man ju garanti på moderkortet men inte efter man har satt dit en annan kylare än vad som dom rekomendera ...

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikard1979
Jag har ett IC7-G och har också problem med ljudet från NB-fläkten... Först trodde jag det var CPU-fläkten, men efter en närmare check så visade det sig vara northbridgen
Passar Revoltec Northbridge Freezer rakt av på samma fästen som org-fläkten?

(har dock mailat ovanstående adress för att fråga om en ny fläkt)

Behöver man extra fläktar i burken med en passiv kylare på chippet, eller klarar man sig ändå?
Ingenting i min burk är överklockat... spec nedan:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Revoltec Northbridge Freezer passar med de fästen som org.fläkten sitter med och jag behövde inte plocka ur moderkortet ur lådan, dock plockade jag ur nästan allt annat då det var lite trångt :).

Kan väl vara bra med lite luftgenomströmning i burken, en fläkt fram å en bak kanske

Visa signatur

Antec 300 | Corsair 520w | Asus M4A89GTD PRO/USB3| AMD X4 955BE@3.6GHz | Noctua NH-UB9 SE2 | 4Gb DDR3 1600Mhz | XFX 6870 | Win7 |

Permalänk

Samma probel mmejlade dock ett lite luddigt meddelande kanske men ska typ it doesn cool as it used to do etc... Har ett IS7-E förresten.. vart står serienummret`?

Permalänk
Medlem

Jag har ett Abit AN7 kort och min fläkt började rassla efter en vecka så jag mailade Abit och fick en ny kylare i brevlådan efter 2 dar tror jag det var, men nu har jag bytt ut den mot en Zalman.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Jag har också fått problem med min fläkt över chipset på mitt Abit IS7-G, jag skickade in och gnällde lite genom ett formulär på abit.nl i freadgs men jag har inte fått något svar än, så jag undrar var ni skickade era klagomål?

Visa signatur

Desktop: Q6600@3.2Ghz 1.6GHz FSB | GA-P35-DS4 | XMS2 6400 4096MB | 8800GT | Samsung F1 | Sonata III
HTPC: Asus AT3IonT-I Deluxe | Corsair XMS3 DDR3 2048MB | Corsair Extreme Series X32 32GB | Samsung EcoGreen F2 1.5TB | Fractal Design Array