Bild till Skärm och Plasma

Permalänk

Bild till Skärm och Plasma

Hejsan. Jag har skaffat mig en plasma, och vill kunna använda datorn sammtidigt som jag ser på film. Alltså ha skärmen som vanligt, i den upplösning jag vill, medans tvn kör helskärmsvideo. Jag har kopplat ihop plasman med VGA (dvi-vga adapter för att få 1:1 pixlar), och jag får det inte att funka som jag vill ha det. Om jag sätter Plasman som primär skärm, dvs nr 1, så funkar videofiler på den, men då måste jag köra 1024 x 768 @ 60hz på min datorskärm, något jag inte vill. Näe jag ställer in min dator i 1240 x 1280 @ 85 hz, som jag alltid kör, fungerar det att klona bilden till plasman, men allt blir givetvis "för stort". Dvs, när jag drar upp musen, följer bilden med på plasman. Kör jag en videofil är det svart på plasman, men bild på datorn.

Så hur ska jag lösa detta? Finns det nått program som gör att man kan köra två olika upplösningar, så jag kan mata tvn med 1024 x 768 @ 60hz och datorn med 1240 x 1280 @ 85 hz ?

Det är svårt att förklara mitt problem, men fråga om nått är otydligt...

mvh Martin

Visa signatur

Ät inte gul snö

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort? Minns att jag hade såna problem med mitt gamla gforce2 kort, fast jag tror jag löste det genom att bytta till ett nyare drivrutiner.

Permalänk

Kör med ett 6800le kort. Problemet uppstår ju för att jag kör två VGA-skärmar så att säga. Men funkar det på ett håll, dvs bild på båda när plasman är nr1, borde det inte då funka åt andra hållet med?

Jag kör nu med senaste 77.77, men har testat en annan också...

Visa signatur

Ät inte gul snö

Permalänk

har du fåt rätt med det?
själv har jag samma broblem bilden blir för stor för tv!

men jag kör med s-vidio ut till tven!

Permalänk
Medlem

Jag har löst det så att jag kör "nView Display Mode" på DualView, sedan kan man ställa upplösningen individuellt på skärmarna (eller skärmen och plasman i det här fallet). Därefter har jag aktiverat "Fullscreen video" och som "Fullscreen video device" har jag satt Secondary display, dvs teven.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk

det har jag även testat men jag kan inte få rätt upplösning på teven
fullscreen video kan jag köra men det funkar bara på spel o film!

brosan har en sapphire3 ati radeon 9200 som det funkar på utan några inställningar ,är det samma på tex ati radeon 9800pro?

vill använda det lite som en htpc!